שתף קטע נבחר

סקר: רוב הערבים בישראל לא רוצים לפלסטין

ערביי ישראל לא מעוניינים להסתפח למדינה הפלסטינית העתידית, היהודים בארץ מאמינים שממשלת נתניהו לא עושה מספיק למען השלום. עוד עולה מהסקר של "מרכז סבן" כי 47 אחוז מהיהודים ו-63 אחוז מהערבים כלל לא מאמינים שיהיה הסכם עם הפלסטינים. ומי המנהיג הזר הכי אהוב בישראל?

שר החוץ אביגדור ליברמן מדבר השכם וערב על חילופי שטחים בין ישראל לפלסטינים, אבל ערביי ישראל פשוט לא מעוניינים: סקר של "מרכז סבן" במכון ברוקינגס, שממצאיו מתפרסמים הערב (יום ה'), מעלה כי 58 אחוז מערביי ישראל מתנגדים לסיפוח ערים ערביות למדינה הפלסטינית במסגרת הסכם שלום וחילופי שטחים.

 

עוד עולה מהסקר, שנערך בעקבות כישלון השיחות על "עסקת ההקפאה" וערב כינוס סבן שייפתח מחר בלילה בוושינגטון, כי 62 אחוז מהיהודים בישראל חושבים שהממשלה צריכה לעשות יותר ממה שהיא עושה כיום כדי להשיג הסכם שלום עם הפלסטינים. בסקר השתתפו יהודים וערבים בישראל וגם אמריקנים. 

 

ממצאי הסקר מעלים גם כי מרבית היהודים בישראל מאמינים שנוכל להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים. 43 אחוז מאמינים שזה יקרה תוך חמש שנים, 8 אחוז מאמינים שזה ייקח פחות זמן. 47 אחוז, לעומת זאת, לא מאמינים שיהיה שלום אי פעם.

 

40 אחוז מהיהודים בארץ תומכים בהסכם שלום שיבוסס על גבולות 1967 עם תיקונים ובכינון מדינה פלסטינית לצד ישראל. 27 מהיהודים בארץ מתנגדים לנסיגה משטחים ולהקמת מדינה פלסטינית, גם במחיר של ויתור על הכרת מדינות ערב בישראל. 30 אחוזים לא נתנו תשובה לשאלה ונראה שעמדתם ניתנת לשינוי ושכנוע.

 

אם מישהו חשב פעם שערביי ישראל יהיו הגשר לשלום, הרי שעל פי הסקר הם אינם מאמינים בו, ומסרבים לפשרות המתבקשות כדי להשיגו. 63 אחוזים מערביי ישראל אינם מאמינים שיש סיכוי לשלום ושני שלישים מערביי ישראל אינם מוכנים להתפשר על מה שהפלסטינים מכנים "זכות השיבה". מחצית מהנשאלים הערבים-ישראלים אינם מוכנים להכיר בישראל כמדינה יהודית בשום תנאי.

 

43% מהיהודים לא מרוצים מהמדיניות האמריקנית

ומה חושבים בישראל על המעורבות האמריקנית בקידום ההסכם? 51 אחוז מהיהודים בארץ מעריכים באופן שלילי את הנשיא ברק אובמה, ו-43 אחוז אינם מעודדים מהמדיניות של במזרח התיכון. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, היא המנהיג הזר הפופולרי ביותר בקרב היהודים, ואחריה הנשיא לשעבר ביל קלינטון.

 

שאלות נוספות התמקדו בזהותם של היהודים והערבים בישראל. חצי מהיהודים תושבי ישראל הגדירו את עצמם קודם כל כיהודים ורק אחר כך כישראלים. 75 אחוז מהם תומכים בהגדרת ישראל כמדינה יהודית, כדי למנוע "זכות שיבה" לערבים.

 

לא פחות מעניינת העובדה ש-36 אחוז מערביי ישראל מגדירים עצמם קודם כל כערבים, לעומת 22 אחוזים בלבד שמגדירים עצמם פלסטינים בראש ובראשונה. ערביי ישראל רואים עצמם יותר ערבים (34%) מאשר מוסלמים (27%).

 

בסקר שנעשה בקרב האמריקנים, עולה כי שני שלישים מהם חושבים שפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי הוא אחד מחמשת האינטרסים החשובים ביותר של ארה"ב. 72 אחוז מהאמריקנים תומכים במאמצי התיווך של ממשל אובמה.

 

את הסקר ערך פרופסור שילבי טלחמי מאוניברסיטת מרילנד עבור מכון ברוקינס, בשיתוף מכון דחף בקרב היהודים ומכון זוגבי בקרב הערבים. הממצאים מתפרסמים לקראת פתיחת כינוס סבן שייפתח מחר בערב בהשתתפות מזכירת המדינה הילרי קלינטון, שר הביטחון אהוד ברק, יו"ר האופוזיציה ציפי לבני וראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד. 

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא עושה מספיק? נתניהו
צילום: יותם פרום
אין לו רוב בישראל. אובמה
צילום: AP
אנגלה מרקל. הכי פופולרית
צילום: AP
מומלצים