שתף קטע נבחר

גל עזיבות בצמרת המשק: בריחה או מקריות?

התפטרותו של מנכ"ל כיל הצטרפה לפרישה של מנכ"לית לאומי, מנכ"ל טבע ועוד. שאלנו אנליסטים לגבי הסיבות וחזרנו מבולבלים. בין התשובות ששמענו: "זה בגלל המחאה"; "צירוף מקרים"; "חברות מנסות לשרוד בג'ונגל העסקי" ו"מנהלים מרוויחים משכורות הזויות שלא משקפות את התרומה שלהם"

מנכ"ל חברת התעשייה כימיקלים לישראל, עקיבא מוזס, הודיע הבוקר (א') כי הוא מתפטר מתפקידו אחרי 37 שנה בחברה ו-13 שנה בתפקיד. מוזס ממש לא לבד: מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור, התפטרה ביום ראשון שעבר, אחרי 20 שנה בבנק, 16 מהן כמנכ"ל; מנכ"ל ענקית התרופות טבע, שלמה ינאי, התפטר יום למחרת, אחרי חמש שנים בחברה ובתפקיד.

 

תוחלת התפקיד של מנהל בכיר בישראל היא שנתיים-שלוש, כך שאין רבעון שאין בו פרישה מתוקשרת של בכיר כלשהו, בדרך ממצנח הזהב של הג'וב הזה לכיסא המרופד בג'וב הבא. אבל שלושה בשבוע אחד, בחברות כל כך חשובות -  הבנק הגדול במדינה ושתי החברות התעשייתיות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסה לניירות ערך - הם אירוע חריג, מה גם ששניים מהם - מאור ומוזס - התמידו בתפקידם שנים רבות. האם מדובר בצירוף מקרים, או בגל שיש לו סיבה משותפת? 

 

השוק העולמי והישראלי תזזיתיים בחצי השנה האחרונה. צרפו לכך את הפיכת השוק לדובי, חוסר וודאות חסר תקדים בעולם, תספורות אג"ח, רגולטורים שקמו משנתם ו"האח הגדול" הוא הציבור הבוחן את כולם ותגיעו למסקנה כי בשנת 2012 יתקיים משחק הכסאות הגדול במשק הישראלי.

 

זאב הרשקוביץ', שותף בחברת הניהול הפיננסי ניהול נטו אאוטסורסינג, משוכנע כי מדובר בגל גדול וכי בעקבות שלושת המנכ"לים-המתפטרים של השבוע יבואו רבים נוספים. "הסנוניות הראשונות החלו כבר ב-2011 עם יו"ר תנובה זהבית כהן, מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז, יו"ר דלק אנרגיה יורם טורבוביץ', מנכ"לי סלקום, פרטנר ומירס", ועוד, אומר הרשקוביץ',

"חברות רבות נוספות יחליפו מנכ"לים ויו"רים מתוך ניסיון להתמודד ולשרוד בג'ונגל העסקי והסערה שאנו נמצאים בה".

 

איזו סערה? המשק צומח, האבטלה נמוכה.

 

"המצב הכלכלי בעולם קשה וזה משליך גם על השוק הישראלי. בעלי שליטה ישראלים מבצעים "תספורות" באיגרות החוב, כלומר, לא מצליחים להחזיר חובות, ושוק ההון העולמי והישראלי חזרו להיות 'דוביים' (שוקים של ירידות שערים, ת.ג)".

 

אז אתה רומז שהמנהלים הגדולים חוששים ממשבר כלכלי ובורחים?

 

"זה לא כל הסיפור. נוצרה תופעה, בהרבה מדינות בעולם אבל כאן היא חדה, שמנהלים מרוויחים משכורות הזויות, משכורות אסטרונומיות שלא משקפות את התרומה שלהם לחברה וגם לא קשורות קשר ברור לביצועים שלהם".

 

זאת תופעה שנמשכת כבר עשור. למה כולם מתפטרים עכשיו פתאום?

 

"בגלל המחאה. שים לב שמנכ"ל משרד האוצר התפטר מיד כשהמחאה החלה. הציבור התעורר והבין שהוא משלם את החשבון על החגיגה, ובעקבות הציבור התעוררו גם הרגולטורים והפוליטיקאים. רוב המנהלים שהתפטרו סבלו מ'גזרות' שהנחיתו עליהם הרגולטורים וחתכו להם בבשר החי: שינוי חוקי המשחק בתחום הסלולר, הגדלת התחרות בענף המזון ודיבורים על החזרת הפיקוח, העלאת התמלוגים על אוצרות טבע, ועוד ועוד. כל זה פוגע ברווחי החברות כעת, גם בעלו החברות הבינו את ה'רמז' והם מחפשים שינוי, ושינוי הוא קודם כל התחלפות של מי שמנהל את החברה".

 

"נעשה בושה להיות איש עסקים"

גם אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של בית ההשקעות כלל פיננסים, אינו שולל את האפשרות שגל הפרישות קשור גם להאטה במשק וגם למחאה - אף כי הוא רואה את הדברים אחרת מהרשקוביץ'. "האפשרות הסבירה ביותר היא שמדובר בצירוף מקרים גרידא", אומר כהנוביץ', "שלושת המנהלים הפורשים הם כבר לא ממש צעירים, יש חילופי דורות ויכול להיות ששלושתם הגיעו לשלב שבו מתחיל לדגדג להם לעזוב את כיסא המנכ"ל".

 

"אבל יכול בהחלט להיות שזה לא מקרי אלא קשור להתפתחויות בחברה הישראלית ובמשק", מציין כהנוביץ', "בתקופה האחרונה התחילו לתייג בעלים ומנהלים של חברות כ'חזירים'. נעשתה ממש בושה להיות איש עסקים היום, הציבור התחיל להתייחס אליהם כאויבים, כמו שמתייחסים באמריקה הלטינית ובמדינות מתפתחות אחרות. היחס הציבורי משפיע על החלטות הרגולטורים והפולטיקאים והם משנים תנאים, חוזים וחוקים לרעת החברות ומקשים על המגזר העסקי לתפקד".

 

אתה בטוח שמתייחסים כך באופן גורף לכל המגזר העסקי? כשאלי הורביץ נפטר, הספידו אותו בהערצה.

 

"הורביץ שייך לדור אחר, ואני שואל את עצמי, אם הוא היה עדיין פעיל היום, אם לא היו נטפלים גם אליו, מאשימים אותו בהתייקרות התרופות ועושים ממנו חזיר וגנב. זה תהליך מסוכן שפוגע במשק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל כיל, עקיבא מוזס
מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור
צילום: צביקה טישלר
מנכ"ל טבע, שלמה ינאי
צילום: יונתן בלום
זאב הרשקוביץ': "הבעלים מחפשים שינויים"
צילום: אבי קרעין
אמיר כהנוביץ': "אווירה שפוגעת בעסקים"
מומלצים