שתף קטע נבחר

נחשף: נאצי בן 94 חי בארה"ב בסתר עשרות שנים

מיכאל קרקוץ' היה מפקד יחידת SS אוקראינית, שהעלתה באש כפרים על יושביהם. הוא שיקר לרשויות ההגירה ומאז מלחמת העולם השנייה גר במינסוטה. רק עכשיו נחשף

בכיר נאצי חי שנים בארצות הברית - והאמריקנים לא ידעו דבר: תחקיר של סוכנות הידיעות AP גילתה כי מפקד ביחידת SS שהואשמה בפשעי מלחמה חי במינסוטה כבר עשרות שנים. המסמכים שנחשפו מוכיחים כי מיכאל קרקוץ', בן 94, שיקר לרשויות ההגירה כדי להיכנס לארצות הברית ומאז מלחמת העולם השנייה הוא גר במינסוטה.

 

עוד חדשות מהעולם ב-ynet:

מחלקת המדינה מכחישה טיוח עבירות מין

בת 93 איבדה שליטה, כלב נחייה הציל חיים. צפו

 

לגיון היחידה האוקראינית שעליה פיקד קרקוץ' טבחה באזרחים ועדי ראייה אישרו כי העלתה באש כפרים על יושביהם, ובהם נשים וילדים. עדי הראייה העריכו כי קרקוץ' היה בשטח ופיקד על הפעולות, אך לא נמצאו מסמכים המעידים בבירור על קשר ישיר שלו לאותם פשעי מלחמה. מסמכי SS הוכיחו כי היחידה הייתה מעורבת גם במרד הפולני ב-1944, אז דיכאו הנאצים ביד קשה את הניסיון הפולני למרוד נגד הכיבוש הגרמני.

 

מפקד ה-SS הימלר בעת המלחמה (צילום: AP) (צילום: AP)
מפקד ה-SS הימלר בעת המלחמה(צילום: AP)

מצבה לזכר הנרצחים באוקראינה (צילום: AP) (צילום: AP)
מצבה לזכר הנרצחים באוקראינה(צילום: AP)
 

פעילות ביחידה כמו זו הפכה את משתתפיה לפסולי כניסה לארה"ב, אך כאמור קרקוץ' הצליח להסתיר זאת כדי להגר לאמריקה. הוא גר כיום במינסוטה, באזור שרבים מתושביו הם יוצאי אוקראינה, ולא הסכים להגיב על עברו הנאצי: "אני לא חושב שאני יכול להסביר".

  

אחד מאנשיו של קרקוץ' ביחידה, וסיל מלייז'נסקי, אמר לחוקרים הסובייטים כי ב-1944 ניתנה ליחידה הוראה "לחסל את כל התושבים" בכפר קלניאו כמעשה תגמול להרג בכיר SS. הוא

לא אמר מי נתן את ההוראה. "היינו כמו במצב של טראנס. הצתת האש, הירי, ההרס", שחזר מלייז'נסקי, על פי מסמך מ-1967 שהגיע ל-AP. "אחר כך, כשעברנו בכפר ההרוס, הייתי יכול לראות את הגופות של התושבים - נשים, גברים, ילדים".

 

משרד המשפטים האמריקני גירש עשרות נאצים שנאשמו בפשעי מלחמה, אם מצא כי שיקרו לרשויות ההגירה. צייד הנאצים אפרים זורוף ממכון ויזנטל בירושלים אמר כי בהתבסס על עשורים של חיפוש אחרי פושעי מלחמה נאצים, הוא מעריך כי המידע שנחשף על קרקוץ' ויחידתו מספיק חזק כדי לגרשו ולהעמידו לדין בגרמניה או בפולין. "באמריקה זה תיק פשוט יחסית. אם הוא היה המפקד ויחידתו ביצעה פשעי מלחמה, אז הדבר ברור מאליו", אמר זורוף.  

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים