שתף קטע נבחר

גינה קהילתית: גלו את הגנן שבכם

לחברים מהמושב יש אפשרות לטפח גינת ירק למופת, עם עגבניות אדמדמות וזעתר טרי כל השנה. אך לרובנו, תושבי הערים הגדולות והצפופות, אין אפשרות כזו, אלא אם נצטרף לאחת ממאות הגינות הקהילתיות בשטח

הגינות הקהילתיות שמוקמות בישראל בקצב מעורר כבוד בשנים האחרונות, מאפשרות לתושבים לטפח גידולים בערוגה משלהם, בגינה הממוקמת בשטח ציבורי. הערך המרכזי של גינה קהילתית הוא השותפות בין קבוצת אנשים המחויבים לטיפול באדמה ובגידוליה, עם דגש על הדדיות ביניהם ובינם לבין האדמה והטבע.

 

על פי נתוני ארגון "גינות קהילה בישראל", המאגד את פעילות הגינות הקהילתיות, קיימות יותר מ-200 גינות קהילתיות ברחבי המדינה, מקריית שמונה ועד אילת. חלק מהן זוכות לתמיכה מגופים ומוסדות כמו הרשות המקומית, החברה להגנת הטבע, מתנ"סים, בתי ספר, מרכזים קהילתיים ועוד. חלקן מנוהל באופן עצמאי לחלוטין הן מבחינת תמיכה תפעולית והן מבחינת תקציב.

 

עוד בנושא:  

הדברה ירוקה לגינה - איך וכיצד 

גינה במרפסת? יש דבר כזה

 

מעבר לעידוד הפעילות בקרב התושבים, הגינה מאפשרת אחריות משותפת לסביבה שלהם ויוצרת מסגרת וקשרי גומלין בקהילה. בנוסף, הגינה משפרת את המראה של השכונה והתדמית שלה, כך שגם הקשר של התושבים לשכונה מתהדק וערך נדל"ן עולה גם הוא. מבחינה סביבתית, גינה קהילתית היא אמצעי להגדלת המודעות הסביבתית באזור וכלי לשימור המגוון הביולוגי וצמחי הבר באזור.

גינה קהילתית בתל אביב. קשרי גומלין בקהילה (צילום: תמר נויגרטן) (צילום: תמר נויגרטן)
גינה קהילתית בתל אביב. קשרי גומלין בקהילה(צילום: תמר נויגרטן)
 

היתרון הלוגיסטי של גינה קהילתית הוא העובדה שמותקנות בה תשתיות משותפות של השקיה, אחסון ותפעול, מבלי שהתושב יצטרך לקנות ציוד לבדו ולהתקין מערכות השקיה יקרות. הבונוס הגדול והברור הוא גידול תוצרי מזון טריים ואורגניים, כמו ירקות, פירות, תבלינים וצמחי מרפא ישירות מהערוגה אל הצלחת.

 

איך מצטרפים לגינה קהילתית? מה כדאי לשתול ואיך נמנעים מגידולים שיפריעו לשכנים לערוגה? טיפים ועצות שיהפכו אתכם למגדלים מיומנים ולחברים גאים בקהילה המקומית.

 

אם אתם מעוניינים להצטרף לגינה קהילתית קיימת, בדקו אצל נציגי הרשות המקומית אם יש גינה קהילתית בסמוך למקום מגוריכם ואם אפשר להצטרף אליה. אם אתם קבוצה של אנשים שרוצה להקים יחד גינה, פנו לרשות המקומית שתסייע במציאת שטח מתאים ולאחר מכן בהכנת הקרקע ופריסת התשתיות. הרשות או אחד הארגונים הסביבתיים יספקו לכם גם מדריך או רכז שידריך אתכם בתהליך הקמת הגינה ותחזוקה.

 

איך מתכננים גינה קהילתית?

אם אתם מקימים גינה קהילתית חדשה, קיימות שיטות רבות ואג'נדות מגוונות לתכנונה. ערכו מחקר, התייעצו עם בעלי מקצוע, עם המדריכים והמומחים שהרשויות והארגונים יספקו לכם, שבו עם כל חברי הקבוצה ורק לאחר מכן תכננו את הגינה הקהילתית שלכם ואת סוגי הגידולים (גינת ירק, צמחי תבלין, עצי נוי).

 

אם אתם מצטרפים לגינה קיימת, בדקו מהם הגידולים הקיימים בגינה ועל פי איזו שיטה היא תוכננה. חשוב להמשיך את הקו המנחה הכללי של הגינה, על מנת שלא לפגוע במערכת העדינה הקיימת בגינה.

 

מה שותלים?

ראשית בחרו ירקות או תבלינים שאתם אוהבים לאכול, אחרת אין טעם בהשקעה בגידול. באשר לשמירה על תוצרת מוצלחת, המפתח הוא שתילה או זריעה בעונה הנכונה.

שתילה ואחזקה שוטפת, ועצות מהשכנים (צילום: קרן יעבץ) (צילום: קרן יעבץ)
שתילה ואחזקה שוטפת, ועצות מהשכנים(צילום: קרן יעבץ)
 

בעונת האביב כדאי לשתול ארטישוק, ברוקולי, חציל, מלון, עגבניה, צנון, קישוא ועוד. בגזרת צמחי התבלין כדאי לשתול באביב ריחן, מרווה, רוזמרין, אורגנו, אניס, קמומיל ועוד.

 

בעונת הקיץ משתלם לשתול שעועית, סלרי, תירס, מלפפון, פלפל, בטטה, לוביה ועוד. צמחי האלוורה, הדס ולואיזה ילבלבו בגינת התבלין אם יישתלו בקיץ.

 

עם הגעת הסתיו, כדאי לשתול גזר, כרוב, בצל, פטרוזיליה, תות שדה, שום, תפוח אדמה, כרישה ועוד. למאכלים תוכלו להוסיף זעתר, קימל, כוסברה, שמיר, עלי דפנה או רוזמרין, היישר מהגינה.

 

החורף הוא העונה המומלצת לשתילת חסה, כרוב, כרובית, סלק, אפונה, ועוד. בגינת צמחי התבלין תוכלו לשתול לענה, קמומיל, מליסה, לואיזה ועוד.

 

צמחים בעלי פרי זקוקים לשמש ישירה, לעומת צמחים בעלי עלים בלבד (כמו צמחי תבלין), שאינם חייבים קרני שמש ישירות ויכולים להסתפק בשמש מועטה יחסית. לכן, אם הגינה שלכם נמצאת בצל, בין בניינים גבוהים, למשל, עדיף לבחור בצמחי תבלין. שי שביט, מנהל חברת גינות שביט, מסביר שכמות השמש היא עניין קריטי לבחירת הצמחים בערוגה שלנו. "שמש מלאה (4 עד 8 שעות ביום) היא המצב האופטימלי. אם הגינה שלכם בצל מלא מסיבה כלשהי, הצמחים עלולים לנבול ולהתייבש הרבה לפני שתוכלו לטעום מהפירות שלהם".

 

באשר לשתילים או זרעים, מומלץ לבחור בשתילים, שמובילים לאחוזי הצלחה גבוהים יותר. הסיבה לכך היא שהזרעים אותם אנחנו קונים לא תמיד חדשים וחיוניים מספיק. השימוש בשתילים גם חוסך זמן גידול של מספר שבועות. היוועצו עם החברים לגינה, עם רכז הפעילות או עם בעל מקצוע בתחום הגינון, על מנת להחליט על הגידולים שלכם לעונה הקרובה.

 

מה לא שותלים?

לאלו מבינינו שלא טיפחו גינת ירק מעולם, תחילת עבודה בגינה קהילתית היא גם הזמן בו מגלים שלא כל הצמחים גדלים היטב ליד גידולים אחרים. לעומת זאת, קיימים שילובים שנוטים להצליח מאוד אחד ליד השני. למשל, ידוע כי עגבניה ובזיליקום אוהבים לצמוח בשכנות. לעומתם, מלפפון וכרוב, למשל, לא מומלצים לגידול סמוך.

 

לפני שמחליטים מה לגדל, בדקו מה שאר החברים בקהילה מגדלים והתייעצו עם בעל מקצוע בקשר להתאמת הגידול שלכם לגידולים הקיימים. הרי לא תרצו שהגידולים שלכם יפגעו בגידולים של חברים אחרים בקהילה, או שהמלפפון שלכם יגיע מצומק לצלחת רק בגלל הכרוב של השכן לגינה. 

 

איך מתחזקים?

כל סוג צמח או גידול דורשים תחזוקה שונה מעט, אך השלבים בדרך ליבול מוצלח דומים והטיפים לטיפול נכון בערוגה משותפים לכולם.

 

עוד לפני השתילה, יש לבצע פעולות לשיפור פוריות הקרקע (קומפוסט, מצע שתילה, חומרים משפרי מבנה ועוד), עיבוד, זיבול וחיטוי הקרקע. פעולות אלו הן קריטיות, משום שבלעדיהן הגידולים לא יצמחו באופן אופטימלי. טיפ: את הקומפוסט מפזרים על הקרקע ומערבבים לתוכה באמצעות קלשון לעומק של 30-40 ס"מ, לפחות 30 ליטר קומפוסט ל-1 מ"ר של שטח. את הקומפוסט כדאי לשים כשהקרקע לא בוצית או רטובה מידי.

 

מתוך הנחה שמערכת ההשקיה כבר מותקנת בגינה הקהילתית בשלב ההקמה שלה, השלב הבא לו אתם צריכים לדאוג, הוא שלב הזריעה: העברת השתילים לערוגה, דילול הגידולים, פיזור תוספים ותערובות השרשה או הנבטה במידת הצורך.

 

טיפ: בזמן הזריעה או השתילה קחו בחשבון את השטח שאותו צמח צריך בשביל להתפתח. באופן כללי, צמחים ממשפחת הדלועים (מלפפון, למשל) צריכים מרווח של כ-50 ס"מ אחד מהשני, ירקות ממשפחת הסולניים (חציל, עגבניה, פלפל) זקוקים למרווח של כ-15 ס"מ, בעוד שתירס אפשר לגדל במרווחים של 10 ס"מ אחד מהשני.

 

אם חשבתם שכאן הכול נגמר וצריך רק לבוא ולקטוף את היבול שלכם, אז לא ממש. כאן מתחילה העבודה השוטפת על הערוגה: מניעת מחלות, חיפוי הקרקע, כיוון הצמיחה, גיזום, הוצאת עשבים והשקיה נבונה. על מנת להגיע לקטיף מוצלח, יש לבצע מעקב גידול, דילול פרי, הגנה מפני מזיקים ועוד. חלק משלב זה כולל שמירה של זרעים לעונה הבאה.

 

על מנת לחסוך במים ולמנוע צמיחת עשבים, כדאי לבצע חיפוי לקרקע - הוספת שכבה של שבבי עץ, רסק גיזום, עלים, עשב או אפילו קרטון - שישמשו חסם לצמיחת עשבים מלמטה וגם כאמצעי לאגירת מים מיטבית.

 

אם אתם חדשים בתחום וכל המונחים המוזכרים נשמעים כמו סינית, מומלץ להיוועץ עם בעל מקצוע או לקבל תמיכה משאר החברים בגינה, שיסייעו לכם בשתילת הערוגה ובעצות לגידול מוצלח.

 

גינות קהילתיות הן דבר נפלא כשהן מתוחזקות ומנוהלות היטב על ידי החברים הפעילים בהקמה ובטיפול. הגינה יכולה להוות מרכז קהילתי ותרבותי, נקודת מפגש ושיתוף בין חברי הקהילה ומקור לתוצרת חקלאית טרייה ואורגנית, ישירות מהערוגה אל בתי חברי הקהילה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קרן יעבץ
גינה קהילתית
צילום: קרן יעבץ
מומלצים