שתף קטע נבחר

ילדה ממוצא אתיופי תבעה נהג: "היי, קוֹפה"

בתביעת לשון הרע שהגישה ילדה בת 11 נטען כי נהג הסעות כרז באוטובוס: "היי, את שם! הקופה מאחורה!". משרד המשפטים התגייס לייצגה ותובע בשמה 140 אלף שקל. הנהג: "שטויות, רוצים לעשות כסף מכלום"

"היי, את שם! הקופה מאחורה!". כך, לפי תביעת לשון הרע, כרז נהג הסעות ילדים לילדה בת 11 במהלך נסיעה של בית הספר. אתמול (יום א') הוגשה בשמה תביעת לשון הרע בגובה של 139,800 שקל לבית משפט השלום בירושלים. הנהג מכחיש שאמר את הדברים המיוחסים לו.

 

 

בתביעה מתואר כיצד במהלך ינואר האחרון יצאה הילדה, הלומדת באזור ירושלים, לחוג יחד עם חברותיה בהסעה מסודרת. בסופה כנראה השתוללו מספר בנות באוטובוס. הילדה התובעת לא הייתה ביניהן. הנהג לקח את המיקרופון וכרז בתגובה: "היי, את שם, הקופה מאחורה". הילדה הסתובבה לעברו וזה המשיך: "את, את, מה את המומה?". הילדה ירדה מהאוטובוס לצד חברותיה והנהג ירד בעקבותיה והמשיך להקניט: "איפה, איפה הקופה?" 

 

כשאיתר הנהג את הילדה המשיך בדבריו המשפילים מול חברותיה ואף קרא קריאות מעליבות בעניין משפחתה: "הנה את. את לא תתנהגי ככה באוטובוס שלי, ככה תתנהגי בבית של ההורים שלך. מה זה יעזור? גם הם ככה קופים, אז תלכי לגן חיות". הילדה סיפרה לאחר המקרה: "פחדתי ממנו מאוד, לא הבנתי למה הוא אומר לי את זה. החברות שלי לקחו אותי וברחנו משם מהר. הרגשתי רע".

 

בתביעה, שבה מיוצגת הילדה בידי האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מחוז ירושלים ועו"ד שחר קטוביץ, נטען כי הילדה חשה מושפלת ומפוחדת מול הנהג שעמד מולה. חברותיה האיצו בה לברוח מהמקום מחשש שיכה אותה. מורה ששהתה במקום איששה את הדברים מול הילדה וחברותיה ודאגה שבנסיעה חזור יוחלף הנהג באחר.

  

לאחר המעשה חששה הילדה לנסוע לבית הספר ולחוג מפחד שתפגוש את הנהג. מנהל חברת ההסעות התקשר להתנצל לאחר המקרה והודיע כי הנהג לא ייסע עוד עם ילדי בית הספר. לאחר שלושה ימים הגיע גם הנהג לבית הספר וביקש להתנצל בפני הילדה, אך זו סירבה לפגוש אותו. בכתב התביעה שהוגש גם נגד חברת ההסעות נטען כי הנהג השפיל את הילדה "בצורה חסרת תקדים, תוך שהוא מטיח בה בצעקות וגידופים בעלי אופי גזעני לעיני חברותיה, וזאת מסיבה אחת בלבד: צבע עורה והשתייכותה האתנית".  

 

הנהג, כך נטען, עבר על חוק לשון הרע. התובעים רואים חומרה יתרה במעשים מפאת גילה הצעיר של הילדה, פער הגילים מול הנהג, חזרתו של הנהג על הביטויים, השפלת משפחתה והמסגרת הבית-ספרית שבה נאמרו. עוד ציינו כי הנהג עדיין מועסק בחברה וכי הילדה חוששת לפגוש אותו. בתביעה נדרשים החברה והנהג לשלם לילדה את הסכום המרבי בגין לשון הרע בלא הוכחת נזק - 139,800 שקל.

 

בשיחה עם ynet טען הנהג כי לא אמר את הדברים שמיוחסים לו: "מסרתי את הגרסה שלי במשטרה, הכול שטויות, לא אמרתי את הדברים האלה. אנשים מנסים לעשות כסף מכלום".

  

ראש הלשכה לסיוע משפטי במחוז ירושלים, עו"ד עדי קומרינר-פלד, מציינת כי "מדובר במקרה קשה של גזענות. אנחנו מוצאים חשיבות עליונה במיגור מקרי גזענות ואפליה, ובעניין זה נפתח מוקד ארצי לפניות ומתן סיוע משפטי. אין כל מקום בחברה מתוקנת לבזות אדם ולהפלותו מכל סיבה שהיא". נוכח הצבת הנושא בתעדוף גבוה, שודר בחודשים האחרונים קמפיין הסברה שעליו הורתה שרת המשפטים ציפי לבני, שנועד להבהיר לציבור כי גילויי אפליה וגזענות לא רק שאינם מוסריים אלא אף מהווים עבירה על החוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
ארכיון. הפגנת יוצאי אתיופיה
צילום: עידו ארז
מומלצים