שתף קטע נבחר

71 שנה אחרי השחרור: דגל נאצי מבוכנוואלד נתרם לישראל

רוברט ז'ק לדרר, רופא יהודי-צרפתי שהצטרף לכוחות האמריקנים וסייע בשחרור מחנה הריכוז בגרמניה ב-1945, הסתיר במשך שנים רבות את דגל גרמניה הנאצית שאיתר במקום. 15 שנה לאחר מותו, מצא בנו את הפריט ההיסטורי והעבירו ארצה: "מדינת ישראל היא הבעלים המוסריים של הדגל הזה"

בנו של פרטיזן יהודי ניצול שואה תרם השבוע למדינת ישראל את דגל גרמניה הנאצית שמצא אביו ביום שחרור מחנה הריכוז בוכנוואלד, ה-11 באפריל 1945. הדגל, שהוסתר במשך 71 שנה על ידי האב, רופא יהודי-צרפתי בשם ד"ר רוברט ז'ק לדרר, נמצא על ידי בנו והועבר למוזיאון "יד ושם".  

 

לדרר האב הצטרף לכוחות האמריקניים לאחר שחרור המחנה במטרה לבדוק את מצב האסירים. עם הגיעו למקום מצא את הדגל ושמר אותו במשך כל חייו בביתו. כעת, 15 שנה לאחר מותו, נמצא הדגל על-ידי בנו בעת שביקש למכור את בית אביו. הבן החליט לתרום את הדגל למדינת ישראל ולשם כך פנה לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, שקיבל את הדגל והעביר אותו ל"יד ושם". בנוסף, תרם הבן מסמכים שונים שהיו בידי אביו מתקופת שחרור המחנות.

 

הדגל שנתרם. הבן: "היה חשוב לי להעביר אותו לישראל" ()
הדגל שנתרם. הבן: "היה חשוב לי להעביר אותו לישראל"

עו"ד מירי קידר, הממונה על עזבונות לטובת המדינה באפוטרופוס הכללי, סיפרה כי הבן, שביקש להישאר בעילום שם, פנה תחילה לשגרירות ישראל בצרפת. "הוא הסביר שחשוב לו לתרום את הדגל למדינת ישראל, ולא ביקש תרומה כספית או הציב תנאי כלשהו. הוא רק ביקש שאם ייעשה בדגל שימוש, יוזכר שמו של אביו", אמרה.

 

הבן סיפר כי נודע לו שאביו לקח את הדגל לפני כ-20 שנה: "אבי הצטרף למחתרת הצרפתית עם הפלישה הגרמנית למדינה. הוא הצטרף לכוחות האמריקניים עם הגעתם למדינה, ובהיותו רופא סייע להם בשחרור מחנות הריכוז".

 

רוברט ז'ק לדרר ()
רוברט ז'ק לדרר

לדבריו, אביו נהג לספר שמדובר בדגל שהוצב במרכז המחנה: "הוא פשוט הוריד אותו ולקח אותו עמו. מדינת ישראל היא הבעלים המוסריים של הדגל הזה ולכן היה חשוב לי להעביר אותו לידיה. למרות שמדובר בעבר קשה, חלק מההצדקה הקיומית של מדינת ישראל הוא העבר שלה וחשבתי שלכן זה המקום הנכון של הדגל".

 

בוכנוואלד נחשב לאחד ממחנות הריכוז הגדולים ביותר שפעלו בגרמניה הנאצית, אליו היו מסונפים כ-138 מחנות משנה. מחנה בוכנוואלד פעל מהקמתו ביולי 1937 ועד לשחרורו בידי צבא ארצות הברית ב-11 באפריל 1945.

בתקופה זו עברו בו כ-250,000 בני אדם. ההערכה היא כי בבוכנוואלד נרצחו כ-65,000 בני אדם, כולל האסירים שנרצחו בצעדות מוות עם ההודעה על התקרבות כוחות בעלות הברית, מעט לפני שחרור המחנה.

 

על פי נתוני משרד המשפטים, מדי שנה נתרמים לישראל מאות מיליוני שקלים אשר מגיעים לידי האפוטרופוס הכללי, בראשות פרופ' דוד האן, ומשם מחולקים לעמותות ומשרדי ממשלה בתחומים שונים, לרבות חינוך, בריאות וביטחון. מדובר, בעיקר, בתורמים שמצווים את רכושם לטובת מדינת ישראל. על פי הדו"ח האחרון של האפוטרופוס הכללי, בשנת 2015 נתרמו כ-180 מיליון שקלים, מתוכם 60% מצרפת ו-11% מגרמניה, אולם, תרומה של פריט דוגמת הדגל הינה מחזה נדיר.

 

לדברי עו"ד סיגל יעקבי, סגנית האפוטרופוס הכללי: "תרומת הדגל ממחישה את הקשר הבל יינתק בין יהדות העולם למדינת ישראל. עשרות רבות של תרומות מתקבלות מדי שנה אצל האפוטרופוס הכללי מרחבי העולם, והאפוטרופוס הכללי פועל להגשים את רצון המצווים לתרום לחברה בישראל ולהנציח את זכרם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים