שתף קטע נבחר

משהו פה מסריח: כשארדואן מחבק את אתאטורק

מאז שעלה ארדואן לשלטון נדחקה דמותו של מוסטפה כמאל אתאטורק, מייסד טורקיה החילונית, מהחיים הציבוריים - כרזותיו הוסרו, פסליו סולקו והאיסלאם תפס את מקומו. עכשיו ארדואן ואנשיו מחבקים אותו כסמל פשרה, אך מתנגדיהם לא משתכנעים: "הוא לא מסוגל אפילו לומר 'אתאטורק'"

אחרי שנים שבהן נדחק בהדרגה הצדה על-ידי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שניסה ליצור "טורקיה חדשה" שבלבה האיסלאם במקום החילוניות, מסתמן בשבועות האחרונים כי מוסטפה כמאל אתאטורק, מייסד הרפובליקה הטורקית החילונית שעליה לכאורה קורא ארדואן תיגר, עושה קאמבק בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן. בהפגנה שלשום באיסטנבול שבה השתתפו יותר ממיליון בני אדם השווה ארדואן בין רוחו של הקצין המהפכני שייסד את טורקיה המודרנית ב-1923 לבין האזרחים שיצאו לרחובות ב-15 בילי השנה כדי לעצור את חיילים בטנקים ובמסוקים שניסו לחולל הפיכה ולתפוס את השלטון.

 

"האמונה שעזרה לבוגר המלחמה מוסטפה כמאל להתחיל את המלחמה לעצמאות ולנצח בה הורגשה בכל ערי טורקיה ב-15 ביולי", אמר ארדואן בעצרת באיסטנבול כשכרזות עם דמותו שלו ועם דמותו של אתאטורק מונפות משני צדי הבמה הענקית.

דמותו של אתאטורק בעצרת שלשום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
דמותו של אתאטורק בעצרת שלשום(צילום: AFP)
זה נראה כמו מחווה גדולה של פיוס מצד ארדואן – ניסיון לגשר על המחלוקות העמוקות בחברה הטורקית ששורשיהן נעוצים עוד ב-1923, כשאתאטורק הקים את הרפובליקה החילונית על חורבות התיאוקרטיה של האימפריה העותמנית ואסר את קיומו של האיסלאם בחיים הציבוריים. מאז ניסיון ההפיכה הכושל נתלה דיוקנו של אתאטורק על מטה מפלגת השלטון שהקים ארדואן. זו מפלגה שהולכת יד ביד עם רעיון האיסלאם הפוליטי, אבל מאז ניסיון ההפיכה מנהיגיה אימצו את דמותו של אתאטורק בהצהרותיהם שוב ושוב כסמל לאחדות – שהרי מדובר בדמות מקודשת עבור הטורקים הדוגלים בחילוניות.

 

כמאל קיליצ'דרוגלו, מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר CHP, מפלגתו של אתאטורק, אמר בעצרת שלשום כי "דלת של פשרה" נפתחה בטורקיה, מדינה בת 80 מיליון תושבים כמעט, וכי ההפיכה הביאה ליצירתה של טורקיה חדשה. ועדיין, למרות האופוריה, שימור רוח כזו של שיתוף פעולה ידרוש התגברות על מחלוקות עמוקות בנוגע לכיוון שבו צועדת טורקיה – מדינה שפועלת על פי חוקה חילונית אבל רוב מוחלט של תושביה מוסלמי. "זה קונצנזוס מוגבל, זו הסכמה בסיסית מאוד שהדמוקרטיה טובה יותר מחונטה צבאית ושכולנו רוצים צדק, אבל אף אחד לא מצפה שמישהו ישכח מה הייתה עמדתו ב-14 ביולי", אמר השבוע גורם בכיר בממשלת טורקיה.

כרזות ארדואן ואתאטורק, זו לצד זו, מול המיליונים באיסטנבול ביום ראשון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
כרזות ארדואן ואתאטורק, זו לצד זו, מול המיליונים באיסטנבול ביום ראשון(צילום: AFP)

נישואי נוחות

אנגין אלטאי, חבר פרלמנט בכיר מטעם מפלגת CHP, אמר כי מפלגת השלטון AK מנסה כנראה לאמץ את אתאטורק לחיקה כדי להפיג את האווירה של פסימיות ובהלה בטורקיה בעקבות ניסיון ההפיכה. לדבריו, יש מקום לספק בשאלה אם אווירת האחדות תימשך: "זה תלוי בשאלה אם אחרי שנעבור את הטראומה הזו מפלגתו של ארדואן תוכל לנקוט פשרה פוליטית בלי להיות שיכורה מכוח. אם היא לא תעשה זאת ובמקום זאת תגיד 'קיבלנו כוח מהעם ונעשה מה שאנחנו אומרים', הם שוב יטיחו את המדינה בקיר", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס.

פתאום הוא מופיע על מטה מפלגת השלטון. אנקרה, השבוע (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פתאום הוא מופיע על מטה מפלגת השלטון. אנקרה, השבוע(צילום: רויטרס)

מאז שעלה ארדואן לשלטון ב-2002 הוא קידם בהדרגה אג'נדה איסלאמיסטית שמרנית. מתנגדיו טוענים כי הוא מקדם חינוך דתי, חוקים נוקשים יותר הנוגעים לאלכוהול והגבלות על חיי היום-יום בניסיון לערער את היסודות החילוניים של המדינה. הנוכחות של אתאטורק בחיים הציבוריים פחתה גם היא בהדרגה, אחרי עשרות שנים שבהן הייתה גדולה למדי. עיניו הכחולות החודרות בהו בעוברים ובשבים מכרזות ענק, ופסליו הוצבו בבתי ספר, במוסדות ציבור ובכיכרות. ב-2013 סערה מפלגת CHP בעקבות הסרת דמותו והקיצור של "הרפובליקה הטורקית" ממדליות ממלכתיות ומכמה מבני ציבור.

 

ניסיון ההפיכה, שלטענת ארדואן יזם אותו איש הדת הגולה פתהוללה גולן היושב בארה"ב, סיפק אויב משותף. תומכי החילוניות בטורקיה מתעבים את התנועה הדתית של גולן, שחבריה טיפסו לעמדות בכירות בבירוקרטיה הטורקית, וכעת הם נהנים לראות אותה מותקפת. יותר מ-60 אלף איש בצבא, במערכת המשפט, בשירות האזרחי ובמערכת החינוך בטורקיה נעצרו, הושעו או נחקרו בגין קשרים לתנועה של גולן מאז ניסיון ההפיכה. התוצאה עשויה להיות שהממשלה תזדקק לשיתוף פעולה רחב יותר עם מתנגדיה החילונים הכאמליסטים בעודה מחליפה את האנשים שהודחו, במיוחד משורות הצבא, שבמשך עשרות שנים נתפש כ"שומר החילוניות" של טורקיה.

"כשלא יתאים להם יותר, הם יקללו את אתאטורק". ארדואן ומייסד הרפובליקה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"כשלא יתאים להם יותר, הם יקללו את אתאטורק". ארדואן ומייסד הרפובליקה(צילום: AFP)

"זה ידרוש מהממשלה לשנות את מערכת היחסים שלה עם הכמאליסטים שלהם היא עשתה דמוניזציה ב-14 שנות שלטונה", אומרת גונול טול, מנהלת המרכז ללימודי טורקיה במכון לחקר המזרח התיכון בוושינגטון. "הצבא יצטרך להסכים לפעול תחת ממשלה איסלאמיסטית ואילו הממשלה תצטרך לכבד את הליבה הכמאליסטית של הצבא", אמרה. "אבל אל תחשבו שנישואי הנוחות האלה יימשכו הרבה זמן. ברגע שלממשלה יהיו מספיק נאמנים הכמאליסטים יושלכו".

 

אין אתאטורק, יש מוסטפה כמאל

חזרה של העקרונות המייסדים של הרפובליקה המודרנית יכולה לסייע להקל את חילוקי הדעות במדינה שהפכה בשנים האחרונות מקוטבת יותר ויותר, אבל בדבריו של ארדואן על אטאטורק יש הרואים אופורטוניזם יותר מאשר ניסיון אמיתי לגשר על המחלוקת האידיאולוגיות. "המפנה הוא תוצאה של צורך אסטרטגי ולא של בחירה אישית", אומרת גניז אולקה אריבוגן, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת איסטנבול. "ניסיון ההפיכה הברוטלי הזה יצר לארדואן הזדמנות להפוך לנשיא של כל המדינה. נצטרך לחכות ולראות מה יקרה".

 

ארדואן בחר בקפידה את המילים שלו על אתאטורק, והזכיר אותו פשוט כ"מוסטפה כמאל" – השם שנשא כשהיה קצין צבאי שהוביל תנועה טורקית לאומית לניצחון במלחמת העצמאות לאחר תבוסת האימפריה העותמנית. השם אתאטורק, "אבי הטורקים", ניתן לו עשור לאחר מכן, אחרי שהוא הנהיג שורה של רפורמות שבמסגרתן הוחלף הכתב הערבי בכתב הלטיני וקודמו הלבוש המערבי וזכויות הנשים. בחוגים שמרניים מסוימים כבר העלו תהיות בנוגע לשם שבו השתמש ארדואן כדי להתייחס לאתאטורק, ומתחו ביקורת עליו בטענה שהוא נותן לגיטימיות לאידיאולוגיה חילונית שנגדה הם נלחמו עשרות שנים.

ציור של אטאטורק בשדה הקרב, אנקרה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ציור של אטאטורק בשדה הקרב, אנקרה(צילום: רויטרס)

חלקים בקהל קראו בוז כשקיליצ'דרוגלו דיבר בעצרת שלשום ודחו את קריאתו להרחיק את הפוליטיקה מהמסגדים, בנוסף להרחקתה מבתי המשפט ומהצבא. נוכחותו על הבמה לצד ארדואן היא דבר שהיה

בלתי נתפש רק לפני שלושה שבועות. היא גם עלולה לעלות ל-CHP בתומכים שעדיין חשדנים לגבי מניעיו של ארדואן. אם תשאלו את בורקו אוראל, הבעלים של בית קפה באיסטנבול, כוונותיו אינן כנות כלל: "הם אפילו לא מסוגלים לומר את המילה 'אתאטורק'. לעת עתה זה מתאים להם, אבל מחר הם יקללו אותו אם זה מה שיתאים להם באותו הרגע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ארדואן ואתאטורק. ניצול ציני?
צילום: AFP
מומלצים