שתף קטע נבחר

ההגה יהיה אלחוטי

ב.מ.וו מציגה את ה22-Z. מכונית תצוגה מכוערת אולי, אבל חכמה למדי

התמונות אינן משקרות. ב.מ.וו, אשר מצטיינת במתן דגש לענייני אסטטיקה, עומדת להציג בתערוכת פאריז את אחת המכוניות הפחות יפות שייצרה אי פעם - ה-22Z. אבל אל תסתכלו בקנקן. המכונית הזו מושקת בד בבד עם חגיגות יום ההולדת ה-15 "ב.מ.וו טכניק", חטיבת הטכנולוגיה של היצרן הגרמני. מדובר למעשה בפלטפורמה מוטורית שמטרתה חשיפת טכנולוגיות מתוחכמות וחדשניות בהן תעשה ב.מ.וו שימוש תוך חמש שנים לכל היותר – כמו למשל לא פחות מ-70 חידושים ו-61 פטנטים רשומים, ובעיקר הגה ובלמים "אלחוטיים" לגמרי, כלומר ללא קשר מכאני.

משקל קל

המטרה המוצהרת על-ידי ב.מ.וו הייתה לבנות מכונית המשלבת את כל היתרונות של מגוון הדגמים הנוכחי - גודל חיצוני של סדרה 3, כושר תמרון של סדרה 5 ומרחב פנים של סדרה 7. בנוסף אמורה ה-22 להציע צריכת דלק יומיומית של 16 ק"מ לליטר בנסיעה רגילה, למרות שימוש בתיבה אוטומטית וביצועים סבירים (180 קמ"ש מרביים). ובעיקר, שניתן יהיה להביא אותה לייצור סדרתי כבר ב-2005, בקצב של מאה יחידות ליום.
מטרות אלו הושגו כנראה תוך שימוש במספר רעיונות. ראשית הפרידה החברה את בניית שלדת האלומיניום מהמרכב ותא הנוסעים, המציגים שימוש מעניין בפלסטיק מחוזק סיבי-פחם (חומר קל וחזק שמשמש לרוב מכוניות מירוץ, קל ב-50% מהמקובל). חסכון נוסף במשקל הושג באמצעות שימוש בטיטניום במערכת המתלים, זרועות היגוי מסיבי פחם וחישוקים קלים במיוחד.

אל-חוט

השימוש בשליטה אלחוטית מלאה על פעולות המכונית מאפשר הפרדה מלאה בין מרכיבים מכאניים לתא הנוסעים, מכיוון שאין צורך להתחשב במיקום מוט ההגה או הדוושות שכאמור, אינם מחוברים ישירות.
המצערת האלחוטית אינה חידוש עולמי אולי, אך היא מצטרפת להגה ובלמים אלחוטיים אף הם - האסורים בינתיים לשימוש. העדר מוט הגה משפר לפי ב.מ.וו את הבטיחות בעת תאונה ואת הגמישות בתכנון תא הנוסעים, ומציע יתרונות רבים נוספים כמו למשל שינוי יחס ההעברה במצבי נסיעה שונים, ובמיוחד בחניה: כאן לא יצטרך הנהג לבצע מספר סיבובי הגה כדי להביא את הגלגלים להפניה מלאה.
הבלמים האל-חוטיים ישפרו את הבטיחות בתא הנוסעים בעת תאונה (מיקום וקישור דוושה), ויציעו מספר יתרונות נוספים כמו מרחק בלימה מקוצר, עצירה אוטומטית בזמן המתנה לרמזור או זינוק בעלייה, ואפילו ביטול זעזועי ה-ABS. עוד חידושים שאת חלקם כבר ראינו במכוניות אחרות הם טביעות אצבע במקום מפתח כניסה לרכב, מצלמה במקום מראות, תאורת חוץ חכמה ותצוגת מחוונים עילית על השמשה.
ולבסוף, אכזבה לאוהדי ב.מ.וו. ה-22 עושה שימוש במנוע רוחבי והנעה קדמית, בניגוד לכל ב.מ.וו סדרתית. כמשקל נגד אולי מבטיחה החברה כי המכונית קלה מאד לנהיגה ואינה דורשת יותר מפרק הסתגלות קצר לכל המערכות החדשות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים