שתף קטע נבחר

הירוקים: יום ללא מכוניות בת"א – עבודה בעיניים

ראש סיעת הירוקים בעיריית תל אביב, פאר ויסנר, מוחה על הצעד הפופוליסטי, לדבריו, שנוקטת העירייה מחר, מבלי שהיא מטפלת ביסודיות בזיהום האוויר שנגרם מכלי הרכב, ובעיקר מאוטובוסים

"זו עבודה בעיניים. אם רוצים באמת לקיים יום בלי מכוניות, צריך לסגור את העיר כמו ביום כיפור, אחרת אין לכך שום משמעות", כך אומר הבוקר (ה') ל-ynet ראש סיעת הירוקים בעיריית תל אביב, פאר ויסנר, לקראת יום ללא מכונית שיתקיים מחר בתל אביב.
השנה צומצמו גבולות המתחם הסגור לתנועת כלי רכב פרטיים, ומשעה 9:00 ועד 15:00 ייסגר מרכז העיר לתנועת מכוניות פרטיות, אופנועים וקטנועים בגבולות המתחם הבא: בצפון - שדרות רוקח, בדרום - רחוב פרישמן, במערב - רחוב הירקון, ובמזרח - רחוב אבן גבירול.
ארבעת הצירים הללו יישארו פתוחים. כל הרחובות המצויים בתוך המתחם ייסגרו לתנועה רק למי שאינם תושבי המתחם. תושבי המתחם יוכלו לנוע בו במכוניותיהם.
ויסנר אומר כי הירוקים הם אלו שיזמו בזמנו את האירוע, אולם מוחה על כך שהצירים הראשיים יישארו פתוחים. "התחבורה הציבורית, שהיא הגורם המזהם מספר אחת בעיר, תמשיך לנוע בצירים הראשיים ותמשיך לזהם את האוויר. לזה קוראים יום ללא מכוניות?", אומר ויסנר.
לדבריו, ראש העיירה נוקט בצעד פופוליסטי שאין בו שום תרומה לאיכות הסביבה. "במקום יום ללא מכוניות", אומר ויסנר, "על העיירה להטיל קנסות כבדים על כלי רכב מזהמים, לסלק את האוטובוסים המפרקיים ולנקוט בצעדים דרסטיים כדי להקטין ככל האפשר את זיהום האוויר מכלי רכב. התחבורה הציבורית היא הגורם הראשי בזיהום האוויר בתל אביב".

מחקר: קשר בין זיהום אוויר למחלות

לפני כחודש העלתה חברת מועצת העיר מטעם הירוקים, הדס שכנאי, את הצעת חוק עזר למניעת זיהום אוויר מכלי רכב.
בישיבת המועצה ציינה שכנאי כי מחקרים מוכיחים שאיכות האוויר בערים מהווה סכנה ממשית לבריאות התושבים.
על פי הנתונים, מדי יום נכנסים לתל אביב כ-450 אלף כלי רכב, האחראים ל – 80% מזיהום האוויר בעיר. שיעור התמותה הארצי כתוצאה מזיהום אוויר מגיע לכדי 1,500 מקרי מוות בשנה.
ב-40 השנים האחרונות חלה עלייה של 80% במחלות הסרטן בכל קבוצות גיל. חלקו המדויק של זיהום האוויר בתופעה, ציינה שכנאי, אינו ידוע אך ללא ספק קיים.
שכנאי ציטטה מחקר של בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב שבוצע בקרב 2,785 ילדים (כולל 600 פעוטות), מאזור צפון ומרכז תל אביב.
בין הממצאים שעלו: חמישית מהילדים סבלו מדלקת ריאות; יותר מ- 20% מהם סובלים מאלרגיות; הסיכוי שפעוט בין שנתיים הגדל במרכז העיר יחלה בדלקת בסינוסים – גדול פי ארבעה לעומת ילד הגדל באזור פחות "מזוהם"; אחד מכל שלושה ילדים יחלה בברונכיט.
במחקר נמצא כי ישנה עליה דרסטית במחלות ריאה בשכונות רמת אביב, תל-ברוך ומעוז אביב.
עורכות המחקר, ד"ר עינה גורן ושרה הלמן, טוענות כי קיימת התאמה בין מידת זיהום האוויר באזורים שנבדקו, לבין הגידול החד שחשפו בשיעור הלוקים במחלות נשימה ובסימפטומים נשימתיים בקרב הילדים שלומדים ומתגוררים באותם אזורים.
מסקנת עורכות המחקר היא, שהגורם המרכזי המשפיע על העלייה המדאיגה בשכיחות המחלות בקרב הילדים הוא זיהום האוויר התחבורתי.
הירוקים חוזרים ואומרים כי אי אפשר לדבר על הפחתת זיהום אוויר ללא הגבלות על כניסת כלי רכב לעיר.
הם מציעים בין השאר להמשיך ולפתח רשת שבילי אופניים ידידותית, להמשיך ולעודד שימוש בדלקים ידידותיים יותר, ואולי אפילו לחייב תחנות דלק בתחומי העיר לשווק אותם; וכן, להגביר את האכיפה על כל סוגי כלי הרכב הנעים בכבישי העיר, באמצעות חוק עזר עירוני.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים