שתף קטע נבחר

איזה הכשר מחפשים כשהולכים לקנות בשר

מכון מותגים: 87% מוכנים לרכוש בשר עם הכשר בד"ץ העדה החרדית. במקום השני - הכשר הרב לנדא

לקסיקון הביטויים בתחום השיווק של האוכלוסייה החרדית שונה במקצת מהלקסיקון המאפיין את כלל האוכלוסייה, אבל המונחים העדפה", מודעות" וזכירות" עדיין מתאימים גם למגזר הזה. אלא שאם במגזר החילוני המונחים הללו משתלבים במותגים ושמות יצרנים, במגזר החרדי מדובר בעיקר בכשרות. ההכשרים הפכו כבר מזמן, בעיקר עבור המגזר החרדי, למותגים בפני עצמם.
מסקר מכון המחקר מותגים שנערך עבור ידיעות אחרונות" עולה, כי הכשר של בד"ץ העדה החרדית הוא ההכשר המוכר ביותר בקרב המגזר החרדי כהכשר מהודר )מהדרין( עבור בשר ומוצרי בשר. מדובר בסקר השני בסדרת סקרי ההכשרים. הסקר הקודם פורסם בידיעות אחרונות" לפני כחודשיים ועסק בהכשרים למוצרים חלביים.
בסקר החדש, שנערך בנובמבר 2001, השתתפו 500 מרואיינים חרדים בגילאי 18 ומעלה, 50% גברים ו-50% נשים. רק מרואיינים הקונים בהכשר למהדרין" נכללו במדגם. מן ההיבט השיווקי נושא ההכשרים בולט במיוחד בכל הקשור למוצרי מזון הכוללים בשר, מוצרי בשר, מוצרי חלב, דברי מאפה, חטיפים, שוקולד, משקאות קלים ומשקאות חריפים. קיימים שני תחומי הכשרים: הכשרים עבור מוצרי מזון חלביים פרווה, והכשרים עבור בשר ומוצרי בשר.
קיימים מקרים בהם רמת המקובלות של הכשר כלשהו תהיה גבוהה יותר עבור מוצרי חלב/פרווה, ונמוכה יותר עבור מוצרי בשר ובשר, ולהפך.
הבד"ץ זכה בסקר לרוב של 63% בסקר מודעות בלתי נעזרת )הסוקרים לא מציינים את שם ההכשרים השונים(, 45% ציינו את הכשר הרב לנדא, 42% את הרב רובין-רחובות, 30% את הכשר שארית ישראל, 19% ציינו את בד"ץ בית יוסף-הרב עובדיה ו-15% ציינו את ועד הרבנים של אגודת ישראל (אגו"י).
כשהוזכרו שמם של ההכשרים השונים על-ידי הסוקרים (מודעות נעזרת), זכה הכשר בד"ץ העדה החרדית למודעות של 97%, ואילו הכשר הרב לנדא למודעות של 95%. הרב רובין-רחובות זכה למודעות של 91%, וכך גם בד"ץ בית יוסף-הרב עובדיה ושארית ישראל. בד"ץ יורה דיעה-הרב מחפוד זכה למודעות של 89% .
כשנשאלו לגבי נכונות הקנייה של מוצרים בעלי ההכשרים השונים, הביעו 87% נכונות קנייה לבד"ץ העדה החרדית, 79% להכשר הרב לנדא, 74% להכשר הרב רובין-רחובות ו-55% לשארית ישראל.
בממוצע, בכל בית אב חרדי ישנם 4.3 הכשרים לבשר ומוצרי בשר שמקובלים ברמה גבוהה, ו-6.4 הכשרים אותם לא מתנגדים במפורש לאכול. גם בסקר שנערך בנוגע למוצרי חלב בקרב בתי האב החרדיים, ישנם בממוצע 4.3 הכשרים שמקובלים ברמה גבוהה - אבל 8.3 הכשרים בממוצע שאין התנגדות מפורשת לאכול מהם.
לאחר בדיקת ההכשר המהודר המשחק עובר לתמהיל השיווק הרגיל: מוצר, איכות, מחיר. מפרסמים במגזר החרדי אמרו לא פעם, כי אם בעבר הציבור החרדי היה צריך לוותר על האיכות למען הכשרות, הרי שהיום, כשכל המפעלים הגדולים דאגו להכשרים מהודרים, הציבור החרדי אינו צריך לבחור - איכות וכשרות באים היום ביחד.
שוקי בטיסט, מנהל המחקר בפרסום גל, המתמחה בפרסום למגזר החרדי, העריך כי כל נושא הכשרות המהודרת רלוונטי לשליש מהאוכלוסייה בישראל. לדבריו, ממחקרים שנעשים בנושא עולה, כי גודל שוק העדה החרדית, כלומר צרכני המהדרין בארץ, הרבה יותר גדול מהיקף המגזר החרדי.
הוא כולל את המגזר החרדי, המהווה 12% מהאוכלוסייה, ואת הציבור הדתי-לאומי, המהווה כ-4% מהאוכלוסיה. מעבר לזה יש שתי קבוצות נוספות - הקבוצה שקונה עבור אחרים, וקבוצה זו תקפיד על הכשר למהדרין, והשוק המוסדי".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים