שתף קטע נבחר

לגעת בעושר

ביום שני יגיע לשיאו סיפור הטלנובלה המפותל ורב התהפוכות של עליית הערוץ המסחרי החדש לאוויר. רגע לפני תחילת השידורים, מדברת יוהנה פרנר, מנכ"לית "ישראל 10", על התחרות הצפויה, השאיפות והצורך באלטרנטיבה לעומת פורמטים קיימים מצליחים

ביום שני הקרוב, 28 בינואר, בשעה 14:00, יעלה לאוויר הערוץ המסחרי החדש ויסמן שלב נוסף בסיפור שלא היה מבייש את כוכבת הטלנובלות נטליה אוריירו (כך סיפרו לי חברים): היו שם הורים קשוחים עם דרישות מחמירות (הרשות השנייה), אחיות חורגות מרשעות (זכייניות ערוץ 2), זרה מאיימת שטענה שהיא שייכת למשפחה (קבוצת "אפיק רום"), אחות אובדת שחוזרת לחיק המשפחה (קבוצת "שידורי עדן") וגיבורה ראשית אחת ("ישראל 10") שצריכה לחפות על אחותה האובדת, עד שזו תתאושש (ולשדר שבעה ימים בשבוע, בחודשים הראשונים). בסוף, אגב, עשוי להתברר שהאחות היא בכלל גבר שאינו האח הביולוגי והשניים יתמזגו, אם כי בוודאי בצורה מהוגנת.
אחרי תקופה ארוכה של עבודה מאומצת מהולה באי-ודאות, רגע לפני עליית הערוץ, יוהנה פרנר, מנכ"ל משותף של "ישראל 10", מדברת על התוצאה הסופית.

- ביום שני ערוץ 10 עולה לאוויר. את שלמה עם התוצאה?

"אין מנהל תכניות שתשאל אותו ויענה לך תשובה חיובית. תמיד רוצים לעשות את התכניות טוב יותר, ותמיד יש מה לעשות. הרבה דברים עוד לא התבשלו, אבל אנחנו נריץ את זה באוויר".

- איך השפיעו תלאות הדרך - המאבק המשפטי ולוח הזמנים הצפוף - על התוצאה שנראה על המסך?

"בחודש אפריל הוכרז שאנחנו אחת הקבוצות הזוכות ועל פי לוח הזמנים המתוכנן היינו צריכים לעלות בנובמבר. במצב כזה, אם אין לך דרמה מוכנה – ולמיטב ידיעתי אין בישראל דרמות שעומדות על המדף – אתה לא יכול לעשות פיילוט. יש ז'אנרים תלויי ליין-אפ כמו בידור או אקטואליה, שמשך הזמן שנדרש להכנתם הוא חודשים ספורים. אבל בדברים שמתחילים בדף ריק, הסיפור הוא אחר לחלוטין: צריך לכתוב, לצלם ויש עוד תהליך ארוך. משך הייצור שלהם מההתחלה ועד המוצר המוגמר עולה על שנה".

- אם העיכובים לא נבעו מסיבוכים משפטיים, מדוע בלוח השידורים מופיעה רק דרמה אחת?

"לצערנו, לא הצלחנו להעלות קומדיה ביום הראשון. עשינו פיילוט, והבנו שהוא לא מספיק טוב. לכן הכנסנו לפיתוח שלוש קומדיות חדשות שיעלו מאוחר יותר. כל הסדרות שבוטלו הוחלפו בסדרות אחרות באותו סדר גודל ותקציבים".

- הרשות השנייה העמידה בפניכם דרישות רבות: פלורליזם וגיוון, מקוריות וחדשנות, דגש על תכניות תרבות, תחקירים וחברה וכו'. עמדתם בהן?

"אי אפשר לשפוט דברים כאלה באופן נקודתי. צריך להסתכל על זה בתמהיל הכללי ולאורך זמן. האם יש פנים חדשות? יש. האם יש טיפול לאו דווקא במרכז הארץ? יש. צריך לבחון אותנו אחרי שנה של פעילות ולראות האם אנחנו מביאים אפיונים חדשים".

- אחת הטענות המובילות המופנות כלפיכם עוסקת בשימוש בפורמטים קיימים ובאי-חדשנות. "ג'פרדי", למשל, שודרה כבר בערוץ 3 בכבלים. זו הבשורה?

"'ג'פרדי' הוא פורמט מוכח וישן - משחק טריוויה נטו, בעל כללים שלו. התכנית שודרה בכבלים במתכונת שבועית ואנחנו הבאנו מתכונת יומית עם קצב אחר ותפאורה קצת אחרת. השאלה איננה האם הפורמט שודר פעם במקום אחר וירד, אלא אם אתה מאמין בפורמט. אני מאמינה ב'ג'פרדי' - הוא לא מתחכם, הוא פשוט ויש לו קהל".

- כיצד אתם מבדלים את עצמכם מהערוצים האחרים?

אנחנו מרחיבים את הפריים-טיים תוך שימוש בשני עוגנים: מהדורת החדשות של 22:00 ומהדורת החדשות של 19:00. באף אחד מהערוצים האחרים אין חדשות בשעות האלה. בנוסף, גם רצועות השידור מסייעות לבידול: רצועה של 'ג'פרדי' אחרי חדשות 19:00 ומיני-רצועה אחרי חדשות 22:00 (ימים ב'-ד', "חדשואו" עם טל ברמן - נ.ש). מלבד זאת, חלק מהתכניות הן בעלות אפיונים אחרים. התכנית של רמי קליינשטיין, למשל. אומרים עליה שהיא תכנית מוזיקלית, אבל איננה דומה ל'בטברנה'. השאלה הגדולה היא איך אתה עושה את זה".

- האם אתם מתייחסים לערוץ 2 כאל מתחרה רב עוצמה או כאל מי שימי הזוהר מאחוריו?

"ערוץ 2 הוא ערוץ מצליח עם תכניות מצוינות. הוא עשה פלאים לשוק הישראלי. עד שנת 1993 היה ערוץ ממלכתי שכמעט לא הוציא עבודה החוצה. מי שהעמיד את תעשיית הטלוויזיה בארץ היה ערוץ 2. נקודות התורפה שלו הן במבנה הבעייתי, כי כל זכיין ממתג את עצמו".

- זה צפוי להיות המצב גם אצלכם, אם לא יאושר המיזוג בין "ישראל 10" לבין "שידורי עדן".

"תיאורטית כן, אבל אני מעריכה שהמציאות העתידית תהיה שונה בערוץ 2 ואצלנו".

- כשתכננתם את לוח השידורים ניסיתם להתחרות בערוץ 2 "ראש בראש" או לספק אלטרנטיבה?

"המטרה שלנו היא להתחרות בערוץ 2, על כל המשתמע בכך. אנחנו מעמידים את עצמנו מול ערוץ ותיק ומצליח שפועל כבר שנים, ואנחנו מסתכלים על נוף תקשורת רווי. יהיו משבצות שנלך עם ערוץ 2 'ראש בראש' ונגיד לקהל: 'תבחרו', יהיו משבצות שבהן – מול תכנית חזקה במיוחד – נציע אלטרנטיבה. בכל מקרה, אנחנו לא רואים את עצמנו כערוץ משלים לערוץ 2 – אנחנו מתחרים בו. אני לא מאמינה במונופולים, וכניסה של מתחרה תעשה טוב לציבור, שהוא הלקוח המרכזי כאן. בסופו של דבר, כולנו נשתפר".

- יש קהלים מסוימים אליהם אתם מתכווננים?

יש קהלים מאוכזבי ערוץ 2, אבל ערוץ מסחרי, ערוץ ברודקאסט, רוצה לפנות לקהלים רחבים בשעות צפיית-השיא. מ-22:00 ואילך אפשר לשדר תכניות קצת יותר מפולחות: מהדורת החדשות של 22:00 פונה למי שמגיע לבית יותר מאוחר, לאנשים שמוכנים להתעדכן בזריזות. בשעות האלה צופים אנשים עם טעמים שונים בסדרות רכש, בסוג ההומור - קהל קצת יותר משכיל וצעיר. מהדורת החדשות המאוחרת היא עוגן נוסף שמשנה את אופי הפריים".

- עד כה נהוג היה לדבר על פריים-טיים (שעות צפייה שיא - נ.ש) בשעות 20:00-23:00. האם המפרסמים מוכנים לשלם תעריף "פריים-טיים" גם עבור השעה שהוספתם, בין 19:00-20:00?

"נראה את זה במבחן המציאות. את התשובה נדע אחרי שנקבל את נתוני הצפייה ואת תוצאות ניתוח הקהלים".

- מהן תחזיות הרייטינג שלכם לחודשים הראשונים? מה ייחשב בעיניכם כהצלחה?

"תרשה לי לא להתנבא. גם אין תשובה אחת. אנחנו נבחן את עצמנו בכל נקודת זמן ונהיה גמישים: נבסס איפה שצריך ונשנה במקומות שידרשו זאת. הקונץ הוא תגובה מהירה לגירויים".

- המשמעות היא אצבע קלה יותר על ההדק, כשהמדובר בהורדת תכניות שלא מספקות את הרייטינג?

"אני לא חושבת, צריך להאמין בתכניות. כל איש מקצוע יודע שצריך לתת לתכניות זמן להבשיל. אני מזכירה שהיו התלבטויות רציניות לגבי הזמנת עונה שנייה של 'סיינפלד'. כישלון של תכנית עשוי להצביע על שיבוץ לא מתאים, ולאו דווקא על איכות התכנית. צריך להיות סבלני, להפגין אורך רוח ושיקול דעת, אבל זה לא אומר לשבת על הכורסה ולא לעשות כלום במקרה של נתונים נמוכים. צריך לדעת להגיב, אבל לא באופן היסטרי".

- איך יפתחו השידורים ביום שני?

"אנחנו נפתח את השידורים בשעה 14:00, בתחילת יום השידורים המתוכנן. הרמת שידור מסחרי שבעה ימים בשבוע זה עניין מסובך מאוד, ואני מאוד מקווה שכל הקטעים האלה יתחברו לשָלֵם משמעותי. המטרה שלנו היא להרים יום שידורים מכובד".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוהנה פרנר. נגיד לקהל: "תבחרו"
רוני יובל ב"ג'פרדי". פורמט מוכח
קליינשטיין. לא כמו "בטברנה"
לאתר ההטבות
מומלצים