שתף קטע נבחר

Mותק, נגMר הגז

קונספט M מבית אופל מציג את העתיד של ג'נרל מוטורס. 150 כ"ס ודלק מוגז - מתי כבר אצלנו?

העובדה שמקורות האנרגיה של העולם מצטמצמים, במקביל לזיהום הולך ומחריף של האטמוספירה - זוכה להתייחסות משמעותית מצד תעשיית הרכב. למעשה, לא בדיוק מצד התעשייה, אלא ביחס אליה. מדינות ורשויות שונות פועלות זה זמן רב למציאת פתרונות חלופיים, תוך שהן כופות את השינוי על התעשייה. כך לדוגמה מובילה מדינת קליפורניה מהלך חקיקתי להגדלת השימוש בכלי-רכב חשמליים; וכך לדוגמה בחר האיחוד האירופאי בפתרון של גז טבעי תוך מתן הטבות מס נרחבות למשתמשים.

אופל M קונספט

מכוניות המונעות בגז טבעי אינן דבר חדש, במיוחד לא באירופה. לאור תקנות המעניקות זה שנים הטבות מס למשתמשים בכלי-רכב מונעים בגז, עד לשנת 2009, גם לא נראה שאלה ייעלמו בזמן הקרוב.
ג'נרל מוטורס, המכירה את השוק הזה היטב וכבר מייצרת מספר כלי-רכב המונעים בגז, חושפת כעת את הדור הבא תחת המותג אופל. ה-M קונספט, שתוצג לראשונה בתערוכת ז'נבה במרץ, מציעה 405 ס"מ בממד האורך ולא פחות מ-178 בממד הגובה. המבנה המוצע הוא כמובן מיניוואן, אלא ש-162 ס"מ בלבד בממד הרוחב מבהירים שמדובר כאן בכזה שאמור לשמש רק ארבעה נוסעים.
אבל באופל דואגים להבהיר שאיכות חשובה לא פחות מכמות, ומציעים לארבעת הנוסעים התניידות מהירה למדי. מנוע ה-1.6 ליטר סוחט מהגז הטבעי, בעזרת מגדש טורבו,לא פחות מ-150 כ"ס המספיקים ל-200 קמ"ש מרביים.
לשם השוואה, אופל מייצרת כיום את המיניוואן זפירה עם מנוע 1.6 מונע גז טבעי המספק 100 כ"ס. זה מאפשר לזפירה להגיע למהירות מרבית של 172 קמ"ש ומציע צריכת גז של 5.5 ק"ג ל-100 ק"מ. מחיר הגז אגב, עומד בגרמניה על כ-2 שקלים לק"ג - מה שמציע גם חיסכון משמעותי לעומת השימוש במנוע בנזין.

עוברים לגז

המגמה האירופית למעבר לכלי-רכב מונעי גז טבעי מחלחלת לאחרונה, איך לא, גם לישראל. לאחרונה אף החליטה ועדת השרים לכלכלה, בראשות שר האוצר, סילבן שלום, לקדם את יישום תיקון צו הפעלת רכב מנועי, לפיו יותר השימוש בגז טבעי להנעת כלי תחבורה. בהמשך להחלטת הוועדה חתם שר התשתיות על צו הפעלת רכב בגז שיאפשר הקמת מתקני תידלוק לגז כבר בשנת 2002.
יתרונות הגז הטבעי, יחד עם ריבוי צפוי של דגמים מונעי גז, כמו-גם האפשרות להסב רכב מונע בנזין לרכב מונע גז - כבר נותן את אותותיו באירופה. באיטליה לדוגמה ישנם כבר לא פחות מ-300,000 כלי-רכב מונעים בגז ומספרם צפוי לגדול עוד יותר לקראת 2005, אז ייכנסו לתוקף תקנות יורו-4. כלי-רכב מונעים בגז עומדים בקלות בתקנות הזיהום המחמירות, ומהווים תחליף נוח למנועי דיזל שצוברים אף הם תאוצה גדולה באירופה.
עכשיו נותר רק לראות מתי זה יקרה אצלנו. רק שכדאי לצטט את יו"ר איגוד יבואני הרכב, אביהו בן-נון שאמר כי "אני לא רואה איך זה קורה בשנה הקרובה"...

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אופל M קונספט...
עוברים לגז?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים