שתף קטע נבחר

בראוו בוצ'לי

אלבומו החדש של זמר הטנור אנדראה בוצ'לי מוקדש כולו לקטעי אופרה מאת ורדי

אני נמנה עם אלו האוהבים להאזין לאופרה בבית. במקום לבזבז את כספי על כרטיסים יקרים, להידחק בלבוש חגיגי לאולמות מהודרים ולהמתין שעות ארוכות עד שכל זה יסתיים, אני מעדיף לרבוץ בנחת על הספה, לדמיין בעיני רוחי את העלילות המגוחכות שחיברו כותבי הליברית, ולדלג על הקטעים המשעממים.
הדיסק החדש של בוצ'לי מתאים במיוחד לעצלנים כמוני. יש בו מבחר של קטעים נפלאים מן האופרות הידועות והפחות ידועות של ורדי, המנוגנים בזה אחר זה וחוסכים ממני את הצורך לדלג על האריות הטרחניות. שלא כמו רוב אוספי הקיץ האחרונים, זהו אוסף ממוקד ביותר מנושא אחד: הוא מוקדש כולו לאריות מתוך האופרות של ורדי ולמבצע אחד: אנדראה בוצ'לי.

האני-מאמין של בוצ'לי

בוצ'לי רואה במוסיקה של ורדי שליחות ולא רק בידור. וכך הוא כותב בהקדמה לחוברת המצורפת:
"ורדי ידוע ואהוב בעולם כולו. האריות שלו הן מוסיקה גדולה הפורצת גבולות לאומיים. יש בהן כוחות פנימיים המבטאים רעיונות נצחיים. אני מאמין שבעולם של מבוכה ובלבול מוסרי המוזיקה הקלאסית יכולה לשמש כתרופה טהורה ומיטיבה שתבטיח עתיד טוב יותר לנו ולילדינו."
מי שכתב את השורות התמימות האלו מצליח לבטא את אותו התום גם בשירתו. גם מבלי להבין את פשר האיטלקית המתנגנת מבין שפתיו, מצליח בוצ'לי לבטא את אופיין של הדמויות שבקולן הוא שר, תוך שליטה מושלמת בקולו מפורטה ועד פיאניסימו, בעוצמה וברכות. יש לבוצ'לי מנעד גדול במיוחד, המאפשר לו לשיר במלוא העוצמה גם את הצלילים הגבוהים והנמוכים במיוחד. שליטתו המושלמת של בוצ'לי בקולו מאפשרת לו לשנות את גוון הצליל באמצע המשפט המוסיקלי, מבלי להפסיק כדי לנשום. המבקר ג'והן ארדוין טוען שבוצ'לי הוא חלומו של כל מנצח.

המנגינות של ורדי

כשוורדי היה בן תשע-עשרה סירבו לקבל אותו לקונסרבטוריון של מילאנו, בטענה שאין לו כשרון מוזיקלי. בינתיים, מאה שנים לאחר מותו, הוא עדיין המוזיקאי האיטלקי המפורסם ביותר בעולם, והאופרות שלו ממשיכות לעלות על הבמה כאילו נכתבו זה עתה.
גם לאחר שזכה בהצלחה, והאופרות שלו נוגנו בבתי-האופרה הידועים באירופה, הוא המשיך לשמור על צניעותו ובתוך תוכו נשאר איכר פשוט. ורדי מעולם לא כתב מתוך כאב או מצוקה, והמלודיות זרמו ממנו בקלות. בדרך-כלל הוא סיים כתיבת אופרה בתוך ארבעה חודשים, כשהוא עובד ללא הפסקה יותר משתים-עשרה שעות ביום, כמעט מבלי לאכול.
בדיסק החדש בחר בוצ'לי, הטנור האיטלקי הנודע, להציג מגוון של דמויות מתוך האופרות של ורדי, וביניהן הלוחם המצרי מתוך 'אאידה', הדוכס האנוכי מתוך 'ריגולטו' והמאהב חסר הישע אלפרדו מתוך 'לה טרוויאטה'. את הדמויות שאב ורדי מדרמות ידועות ומסיפורים היסטוריים. מלחינים מעטים הקדישו תשומת לב כזו לזמרי הטנור, ובדיסק החדש גומל בוצ'לי לוורדי טובה תחת טובה.

הביצוע

ההקלטות לדיסק החדש נערכו בתל-אביב בדצמבר 1999 ובינואר 2000, כשאת בוצ'לי מלווה התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בניצוחו של זובין מהטה. ההקלטה הדיגיטלית מצוינת, ומהטה הצליח לשמור על האיזון העדין בין התזמור העשיר של ורדי לבין קולו של הטנור.

האריזה

קופסת הפלסטיק מלווה בחוברת צבעונית עשירה במידע ובצילומים, הכוללת 40 עמודים. החוברת מודפסת בארבע שפות: אנגלית, צרפתית, גרמנית ואיטלקית. היא כוללת מידע מקיף על ורדי ועל בוצ'לי, ואת הטקסטים של כל האריות בארבע שפות, ובעזרתה ניתן לקרוא את הטקסט בזמן ההאזנה, וליהנות גם מן התכנים.

אנדראה בוצ'לי שר ורדי, התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה, בהוצאת פיליפס, תוצרת גרמניה, מיובא על-ידי חברת הליקון, DDD, 61 דקות.


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גבי מנשה
דרור גרין
גבי מנשה
צילום: עטיפת הדיסק
בוצ`לי. מתאים לעצלנים
צילום: עטיפת הדיסק
לאתר ההטבות
מומלצים