שתף קטע נבחר

דו"ח: 96% מספרי הלימוד נגועים ב"סטראוטיפים מגדריים"

כך קובע דו"ח שהגישה ועדה שבחנה את הנושא עבור שרת החינוך. הוועדה ממליצה לאמץ קריטריונים ברורים בנושא אישור ספרי הלימוד, וליצור תו אישור שיוטבע על ספרים שוויוניים

למעלה מ-96 אחוזים מספרי הלימוד נגועים בסטראוטיפים מגדריים, שמפלים בין גברים לנשים. כך קובע דו"ח שהגישה ועדה שבחנה את הנושא לשרת החינוך, לימור לבנת.
הוועדה בדקה 130 ספרי לימוד במגוון מקצועות, ומצאה כי בשנים האחרונות נעשה שימוש רב יותר בסטראוטיפים מגדריים. הוועדה ממליצה לאמץ קריטריונים ברורים בנושא אישור ספרי הלימוד, וליצור תו אישור שיוטבע על ספרים שוויוניים.
מכיוון שברוב הספרים נמצאו סטריאוטיפים מגדריים, קבעו החוקרים כי רוב ספרי הלימוד המצויים כיום בילקוטים של תלמידי ישראל אינם עומדים בקריטריונים הנדרשים לקבלת תו אישור של ספרי לימוד בתחום השוויון בין המינים.
ממצאים נוספים מעידים על כך, שככל שעולה גיל התלמידים אליו מיועדים הספרים, יש בהם יותר שימוש בסטריאוטיפים מגדריים. כמו כן נמצא כי הספרים באנגלית הנם הספרים השוויוניים ביותר ואילו בספרי ההיסטוריה קיימת מידה רבה ביותר של שימוש בסטריאוטיפים מגדריים.

מעתה אל תאמר: אשה אמוציונלית, גבר רציונלי

המלצות הוועדה מורות להימנע מייחוס של תכונות אופי לבני מין זה או אחר, ולייחס לבני שני המינים תכונות המוערכות על ידי החברה. לדוגמא, "אין לשייך לנשים תכונות כמו חשיבה אמוציונאלית, חוסר יציבות, בכי ורגשנות. לגברים אין לייחס תכונות כמו נחישות, כושר ביצוע, רציונליות".
כמו כן, ממליצים להציג תפקידים הקשורים לתחזוקת הבית ולטיפול בילדים כתפקידים המוטלים על שני בני הזוג, להימנע מדירוג המקצועות והעיסוקים ומהערכה חיובית או שלילית של הבוחרים בהם על בסיס סטריאוטיפי או על פי סולם של יוקרה חברתית כלשהי, ומשיוכם למין אחד. בנוסף ממליצים חברי הוועדה "להתייחס לתרבות המשחקים והצעצועים בצורה שיוויונית. לדוגמא, אין לייחס משחקים הקשורים לתפקוד בבית או לסיעוד ולטיפול רק לבנות או לנשים, ואין לייחס משחקים הקשורים לצבא, תחבורה ועבודה רק לגברים".

המלצה: ליצור תו אישור שיוטבע על ספרים שוויוניים

הוועדה ממליצה לעדכן את ההנחיות הקיימות לגבי הקריטריונים למתן אישור לספרי לימוד, וכן להשלים חסכים בידע המתייחס לנשים ולגברים בכל ממדי התרבות האנושית: בספרות, בהיסטוריה, במדע ובאמנות. בכלל זה, טוענת הוועדה כי יש להקפיד על אזכור ראוי של דמויות בולטות, שתרמו תרומה חשובה בתחום המסוים שהספר עוסק בו. כמו כן ממליצה הוועדה להציג יוצרות ויוצרים בצורה מאוזנת.
לדברי החוקרים, בתכניות הלימודים כלולות יצירות מופת, שחלקן מבוססות על תפיסות סטריאוטיפיות מגדריות - תוצאה של התקופה וההקשר התרבותי שבהם נכתבו. לטענתם, אין לוותר על הוראתן של יצירות אלה, אך על המורים לחדד ולהעמיק את מודעות התלמידים לתפיסות הסטריאוטיפיות המשתקפות ביצירות, ושאינן רלוונטיות עוד לתקופתנו. "סביר להניח שבחינוך הממלכתי, ממלכתי-דתי, הערבי והחרדי יתייחסו באופן שונה לכתבי קודש וליצירות מופת. שונות זו היא אינהרנטית להבדלים שבין המגזרים", לטענת חברי הוועדה.

בשנים האחרונות: הרעה במצב

בעקבות המלצות שניתנו בעבר על ידי ועדות שונות, שיערו החוקרים כי שכיחותם של סטריאוטיפים מגדריים בספרי הלימוד שיצאו לאור בשנים האחרונות תקטן. השערה זו הופרכה. בהיבט התוכני אף נמצא שימוש רב יותר בסטריאוטיפים מגדריים בספרי הלימוד שיצאו לאור אחרי 1995 בהשוואה לספרי לימוד שיצאו לאור עד אז. הממצאים מעידים על כך שאין כל התקדמות כלפי מערכת ערכים שוויונית יותר, והם אף מרמזים על נסיגה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ספרי לימוד. 96% אינם עומדים בקריטריונים
מומלצים