שתף קטע נבחר

סופרמוטו, סופרמוטארד - מה זה בכלל?

גם אלה שמעולם לא הניחו ישבן על אופנוע, מכירים ודאי קטגוריות שונות כמו אופנוע-ספורט, שטח או תיור. אבל יש עוד, מעניינות יותר

כמעט כל אופנוע שיורד מפס יצור, עובר תהליך התפתחות דומה. הרעיון הכללי נולד במחלקת השיווק, משם עובר לשולחנות השרטוט ומחלקת הפיתוח, ולבסוף הופך אופנוע לכל דבר. למעשה, מעט מאוד אופנועים התפתחו אחרת, ועוד פחות מכך בכיוון הפוך דווקא - מהרחוב.
דוגמה טובה לאופנוע שכזה היא "סופרמוטו", אופנוע המציג רעיון בסיסי של שילוב מספר תכונות של אופנועים מקטגוריות שונות, בעיקר מתחום השטח והכביש. המטרה המוצהרת היא אחת - ביצועים ללא תחרות בשני התחומים. אך שילוב שני עולמות שונים כל-כך באופנוע אחד, לא רק יוצר אופנוע יוצא דופן, אלא גם דורש רוכב מיוחד.
וכך למעשה נולד הסופרמוטו, כלי שאמור היה לתת תשובה לשאלה מי הרוכב הטוב ביותר בעולם. וכפי שכבר הסברנו, אותו רוכב חייב הרי לגלות יכולת גבוהה במיוחד הן בכביש, הן בשטח. מחויב לשלוט בהחלקות מבוקרות של הגלגלים, להניף אל-על גלגל קדמי, או אחורי, ואפילו להתקדם כאשר הוא מתגלגל דווקא על הצמיג מלפנים, כאשר זה האחורי נמצא גבוה באוויר. הוא חייב לדעת לפנות במהירות גבוהה, לקפוץ מעל מכשולים, לדלג ולתמרן את האופנוע בכל מיני מצבים קשים וכמעט בלתי-אפשריים.
בקיצור, סופר-רוכב ובצרפתית - סופר-מוטארד. ולכן מדובר כאן בהתפתחות כה שונה. כי הפעם, הגדרת הרוכב הובילה להגדרת האופנוע, זה אשר נקרא סופר-אופנוע ובצרפתית - סופרמוטו.

היסטוריה

כבודם של הצרפתים אינו נגרע כמובן, אך הרעיון המקורי של שילוב אופנוע שטח וכביש שייך דווקא לאמריקנים. שם עלה הרעיון כבר בשנות ה-70', וקיבל ביטוי בדמות סדרת מרוצים בשם Superbikers. הסדרה הפגישה רוכבים מובילים מקטגוריות מירוץ שונות על מסלול אחד, המשלב קטעי עפר ואספלט. האופנועים הנבחרים היו אופנועי שטח בעיקר, עליהם הורכבו חישוקים וצמיגים רחבים יותר, כולל התאמות נוספות לרכיבה על אספלט. אופי התחרות דרש מהרוכב מיומנות גבוהה כמובן, ושליטה יוצאת דופן בטכניקת רכיבה בכביש ובשטח.
סדרה זו זכתה לפופולריות גדולה לקראת סוף שנות ה-70', אך דעכה עם התפתחות קטגוריות המרוצים האחרות כמו סופרבייק וגרנד-פרי. לכן איבדו אנשי הטלוויזיה והמממנים האמריקנים עניין, והכחידו בעצם את הסופרבייקרס.

אבולוציה

אולם הרעיון המקורי לא מת לחלוטין. בדרך לא דרך, הצליח "להתגנב" לאירופה והדביק את הצרפתים בסערה. אלה, בניגוד לאמריקנים, לקחו את העניינים הרבה יותר ברצינות. תוך מספר שנים הפכו מרוצי סופר-מוטארד לתחום התמחות בפני עצמו, תוך הקמת אליפות סופרמוטארד לאומית. וכצפוי, אליפות זו משכה תשומת לב רבה בזכות יכולת הרכיבה המדהימה של המשתתפים וביצועים מדהימים שלא נראו מעולם: השכבות אדירות עד לשיוף שלדה, החלקות זנב היסטריות בכל פניה, תוך שליטה וירטואוזית של הרוכב בהנפות גלגל קדמי ואחורי.
במהלך שנות ה-90' התפתחה סדרת המירוצים הזו לרמה מקצועית גבוהה מאד, והדביקה בחיידק כל מדינה אירופאית בעלת מודעות גבוהה לספורט מוטורי. כך למשל נחשבת היום אליפות גרמניה לאחת הקשות והיוקרתיות בתחום זה, וכמוה גם תחרויות הנערכות באיטליה, צ'כיה, אוסטריה ועוד.
כדאי לזכור כי היתרונות הגדולים של קטגוריית מרוצים זו הן עלויות השתתפות נמוכות מצד רוכבים, ועלויות נמוכות למארגנים וספונסרים. המרוצים מתקיימים על מסלולי תעופה קטנים, מסלולי קארטינג, מגרשים חניה גדולים, או כל חלקת אדמה אחרת בה ניתן לאלתר מסלול משולב של אספלט ועפר. בקיצור, כמעט בכל מקום, וללא צורך בהשקעות תשתית אדירות.

מאפייני סופרמוטו מודרני

הפלטפורמה עליה מבוסס הסופרמוטו הוא כאמור אופנוע שטח. בניגוד לאופנוע כביש, כאן מדובר במשקל קל בהרבה, מרכז כובד גבוה משמעותית, מרווח גחון נדיב מאד, מתלים ארוכי מהלך, ממד רוחב צר להפליא, כידון רחב, ומנוע בעל צילינדר אחד בלבד והספק מרבי נאה.
במקום חישוקים דקים וצמיגי קוביות כמקובל באופנועי שטח, מצויד הסופרמוטו בחישוקי "17 קטנים יותר, אך רחבים מאד, ואילו הצמיגים הם בעלי אופי ספורטיבי ומידות מכובדות. ובעניין קוטר החישוק, גלגל "17 קדמי מעניק לאופנוע היגוי מהיר ומדויק בהרבה לעומת זה המקובל באופנועי שטח. רמת האחיזה של הצמיגים הספורטיביים גבוהה מאוד, בעיקר תודות למשקל האופנוע הזעום.
סך כל תכונות אלה מקנה לסופרמוטו כושר תמרון וזריזות גבוהים במיוחד, מנוע נשלט המאפשר רכיבה מהירה ו"חזקה". בנוסף מציעים המתלים ארוכי המהלך כושר ספיגת מהמורות מעולה, אפשרות לטפס מדרגות ואף לקפוץ לגובה רב.

גידי פרדר ערך בעבר את מגזין "מוטו", והיום מדריך רכיבה מתקדמת לקהל הרחב ולגופים שונים במסגרת בית הספר "רכיבה מתקדמת". בעבר התחרה במירוצי אופנועים, עבר השתלמויות רכיבה והדרכת רכיבה שונות בחו"ל. כתבה זו מבוססת על דבריו במסגרת השקת אופנועי סופרמוטו ודיוק מתוצרת ק.ט.מ שנערכה ביום ה'.


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בסיס של אופנוע שטח
תוספות של אופנוע כביש
ארכיון ידיעות אחרונות
יכולת השכבה של אופנוע מסלול
ארכיון ידיעות אחרונות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים