שתף קטע נבחר

נהג חדש (אבל מה-זה מנוסה)

פרופ' שלמה ברזניץ הקים את חברת קוגניפיט, לשיפור תהליכי חשיבה. המוצר הראשון: התוכנה דרייב, לאימון תלמידי נהיגה, שמקצרת את פרק הזמן הנדרש לרכישת הניסיון בכביש

הבוקר, בדרך לעבודה מישהו 'חתך' אותך. בצהריים, בדרך לפגישה, בלמו מאחוריך בחריקת צמיגים. ובערב, בדרך הביתה, כמעט חוסלת בידי נהג שנסע רוורס כדי לחזור ליציאה שפיספס. אידיוטים? לא בהכרח.
נהיגה היא אתגר גדול, שדורש מהמוח יותר ממה שהוא נועד לספק, מסביר הפסיכולוג פרופ' שלמה ברזניץ (67). ההתפתחות של המוח שלנו נעצרה לפני 50 אלף שנה. הוא נועד להתמודד בעולם שהמהירות הכי גבוהה בו היתה מהירות ריצה. נהיגה, עם המהירויות הגבוהות שלה, היא עניין אחר. היא מחייבת קבלת החלטות מהירה, תגובה זריזה, זיכרון חד וחלוקת קשב. זה די קשה עבורו.
ברזניץ יודע משהו על פעולת המוח, וגם על זיכרון. הוא היה ילד בן ארבע כשפרצה מלחמת העולם השנייה, וכדי להבטיח את שלומו נמסר למנזר. הילד היהודי השתלט במהירות על המנהגים הנוצריים, התבלט בקרב חברת הילדים במנזר, והפך שם מקור לגאווה. זהותו האמיתית היתה, כמובן, ידועה למעטים. לאחר המלחמה עלה לישראל, ופתח בקריירה אקדמית. הוא הקים את המרכז לחקר לחץ פסיכולוגי באוניברסיטת חיפה, כיהן כרקטור האוניברסיטה, ומשמש פרופסור אורח באוניבסיטאות בולטות בחו"ל.
בידע שצבר בעשרות שנים של חקר המוח הוא משתמש בסטארט-אפ שהקים, חברת קוגניפיט, בה הוא משמש כנשיא וכמדען ראשי. החברה, שהוקמה לפני שלוש שנים, מתמחה בניתוח ושיפור היכולות הקוגניבטיביות. עד היום גייסה כשני מיליון דולר, כאשר בין בעלי המניות שלה נמצאים האחים עופר, אהרון דברת ופרופ' מנפרד לנשטיין, לשעבר שר האוצר הגרמני - וברזניץ עצמו, המהווה בעל המניות העיקרי. המוצר הראשון שלה, תוכנה בשם דרייב, נועד לאימון תלמידי נהיגה.
פרופ' ברזניץ: לנהגים צעירים יש נטייה מוגברת לקחת סיכונים, להעריך לא נכון מרחקים ולקבל החלטות לא נכונות. מחקרים גילו שלוקח למוח, שלא התנסה לפני כן בנהיגה, כשנה וחצי לפתח את הכישורים האלה, שבהן הוא חשוף יותר לתאונות. 'דרייב' נועדה לקצר את התקופה הזאת. התוכנה משווקת בינתיים בידי מורי הנהיגה (150 שקל, כולל תוכנה ללימוד תיאוריה). בשלב הראשון עובר התלמיד איבחון ראשוני, שתוצאותיו נשלחות באינטרנט לחברה להערכה. התוצאה: רשימה של 12 תחומים, עם חלוקה לכאלה שבהם התלמיד טוב מהממוצע, ממוצע, ודורש תירגול. במקביל לשיעורי הנהיגה מבצע התלמיד תוכנית אימון על המחשב, שכוללת 18 משימות. לא מדובר בסימולטור נהיגה - זיהוי מהירות של עצמים, למשל, מתבצע באמצעות מעקב אחרי כדורים.
דרייב פותחה בשיתוף עם FAAC, יצרנית הסימולטורים לנהיגה הגדולה בארה"ב. המבחן הגדול שלה היה בניסוי שבו השתתפו 80 נהגים. הם ביצעו אבחון בדרייב ונהיגה בסימולטור, ואז חולקו לשתי קבוצות. אחת עברה מסלול אימון בדרייב, השנייה לא. כאשר שתי הקבוצות נבחנו שנית, הוכיחה הקבוצה שעברה תירגול שיפור בכל המשתנים שנבחנו, מזמן תגובה ועד זיכרון חזותי. הנהיגה שלהם בסימולטור לאחר מכן הפכה לבטוחה וזהירה יותר. ממצא מפתיע: התגלה גם שיפור בשדה הראייה שלהם. ברזניץ: זה לא ששיפרנו את הראייה פיסית. שדה הראייה זה גם עניין של יכולת קשב, והרחבה שלו היא תוצאה של שיפור הקשב.
השיווק של דרייב בישראל מתחיל בימים אלה, אבל באירופה היא נמכרת כבר כמה חודשים. BSM, רשת בתי-הספר ללימוד נהיגה הגדולה בבריטניה, מציעה אותה לתלמידיה, ויש כאלה 175 אלף בשנה. התוכנה מסוגלת לשפר גם את הסיכוי של התלמידים לעבור 'טסט', בנוסף להפיכתם לנהגים טובים יותר, אומר קית' קמרון, לשעבר בוחן נהיגה במשרד הרישוי הבריטי. במקביל זכתה התוכנה להמלצת אירגון הנהגים הגרמני ADAC, והיא משווקת בגרמניה, צרפת ואיטליה.
קוגניפיט גם חתמה על חוזה בסך 1.3 מיליון דולר עם FAAC ובמסגרתו היא תשלב את דרייב בסימולטורים של החברה. אני מאוד מאמין בתוכנה הזאת, אומר שמעון ביתן, המזכיר הארצי של אירגון מורי הנהיגה בישראל. בדרך כלל לוקח למורה 10 שיעורים כדי לתהות על קנקנו של התלמיד. עכשיו אני עושה את האיבחון לכל תלמיד שלי, בין אם הוא רוכש את התוכנה ובין אם לא, ועוד לפני השיעור הראשון יודע עם מי יש לי עסק. יש לי כבר שישה תלמידים שמשתמשים בתוכנה ואני מרגיש שהביצועים שלהם על הכביש טובים מהממוצע. זה לא מדגם מדעי, אבל התחושה היא טובה, שהתלמידים אכן יצאו נהגים טובים יותר.
המוצר הבא של החברה יהיה מיינד-פיט, לטיפול בנהגים מבוגרים. ברזניץ: הניסיון של נהגים ותיקים, בני למעלה מ-65, יכול לאזן את הירידה ביכולת, רק עד גבול מסוים. מחקרים הוכיחו שהם מועדים לתאונות בדיוק כמו נהגים צעירים. ובדיוק כמו אצל הצעירים, גם אצל הוותיקים תירגול משפר את היכולת החשיבתית.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
פרופ' שלמה ברזניץ...
צילום: יריב כץ
צילום: יריב כץ
ותוכנת קוגניפיט
צילום: יריב כץ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים