שתף קטע נבחר

יגואר מציגה – XJ חדשה

יצרן היוקרה הבריטי חושף פרטים רשמיים ראשונים על הגרסה המודרנית למכונית הסלון-פאר. כיאה למוצאה היא שמרנית, כיאה לקדמה היא מאלומיניום...

נותרו עוד כשבועיים עד לפתיחת שעריה של תערוכת הרכב בפאריז, ויצרני הרכב השונים משלימים בקדחתנות את חשיפתן המוקדמת של הכוכבות. עשרות מכוניות הוצגו זה מכבר, ונראה היה כי יגואר תמתין עד היום האחרון. זה לא קרה. הבריטים החליטו שלא להתאפק יותר, וחשפו בפנינו פרטים טכניים ותמונות ראשונות. ולא, אתם לא עומדים ליפול מהכסא.
הסיבה לכך פשוטה. יגואר, אחד היצרנים המתמודדים זה שנים בעקשנות ראויה לשבח על תואר "השמרן הנצחי של תעשיית הרכב", החליטה כי היא לא עומדת לשנות את קהל היעד שלה. לא עם ה-XJ לפחות. וקהל היעד הזה, אם לא ידעתם עד עכשיו, הוא לא מהצעירים במיוחד. לכן, ובעיקר מבחינה ויזואלית, ה-XJ נראית הרבה יותר כמתיחת פנים מקיפה מאשר דגם חדש לחלוטין. שלא כמו סדרה 7 של ב.מ.וו למשל, אליה עוד נחזור בהמשך.
ובעצם, למה צריך לשנות? הרי המכונית הזו, לאורך כל 34 שנותיה, זכתה בעיקר לעדכונים חזותיים, שיפורים, שינויי עיצוב קלים ששמרו היטב על צללית ה"חתול הטורף" הייחודית כל-כך. אותו מראה שהתחבב על הקהל, גם זה שלא היה לו הממון הדרוש לרכישה ובעלות. ואם תשאלו אותנו, הרי שהתגובות הפושרות לעיצוב ה-Sטייפ הצעירה ממנה בהרבה, עזרו ללא ספק להחלטה לשמור באדיקות על הקווים המוכרים.
אז נכון, היא נראית פחות "מתוחה" מבעבר, בעיקר תודות לסרחים עודפים שנשרו מפה ומשם, יחידות התאורה מסביב חדשות, הגם שהן שומרות – בעיקר מלפנים עם ארבע "עיניים" פקוחות לרווחה – על הסגנון המוכר והקלאסי. ואם נדמה לכם שאתם מזהים משהו מוכר בסבכה הקדמית, הרי זה מפני שזו עוצבה תוך ניסיון לשחזר את ניחוחות העבר מהדגם הראשון, זה שהוצג ב-68'.

אלומיניום

כי מתחת למראה המוכר מציגה יגואר בכל זאת את הכניסה לעולם המודרני, עם שימוש נרחב באלומיניום לטובת המרכב. זה לא רק חזק יותר הם מבטיחים, אלא בעיקר קל מבעבר ומאפשר יכולת דינמית, נתוני ביצועים ונתוני צריכת דלק טובים יותר. וכמובן, ברוח הבטיחות המחויבת, מציעה ה-XJ קשיחות מרכב ושלדה גבוהים ב-60% מבעבר. לא מספיק חדשנות? יגואר מצהירה כי גם מגנזיום ניתן למצוא כאן, בעיקר בקורות תמיכה רוחביות לקונסולה הקדמית ובשלדת המושבים.
בסך הכל, מדווחת יגואר על חסכון של כ-200 ק"ג במשקל לעומת ה-XJ היוצאת, וזה לא מעט. לא בהתחשב במידות הרכב שצמחו בכל הממדים. עם בסיס גלגלים של 303.4 ס"מ, אורך כולל של 508 ס"מ, 186.8 ס"מ לרוחב ו-144.8 ס"מ לגובה, היא ארוכה, גבוהה ורחבה מבעבר. ולכן ניתן גם לצפות לחלל פנים מרווח יותר. לא שזו משימה קשה במיוחד, לאור התכנון המיושן של הדגם היוצא.
ומי שימצא עצמו בפנים, לא יתקשה כנראה לזהות באיזו מכונית מדובר. הצצה חטופה בתמונות מגלה סביבת נהג ונוסעים שעברה כמובן שינויים, אך כמו מבחוץ, לא מדובר במהפכה משום סוג. ה-XJ החדשה מבטיחה אמנם להיות "יותר" מהכל. וכיגואר, בעיקר ברמת העידון, הפאר והפינוק לנהג ולנוסעים. לכן אתם רשאים לתכנן על עור רך ונעים של עגלים מובחרים, אך הבריטים היו מעדיפים להתהדר דווקא במרווח העדיף מכל הבחינות. לרגליים, לראש, לכתפיים ואפילו למטען.
מלבד זאת, שלל המתגים והמנופים, מדי החיווי, הנוריות והשעונים, כולם עברו שדרוג ועדכון. ולא במפתיע, מזכירה יגואר כי נהג ה-XJ החדשה לא יידרש לתואר במחשבים. אמרנו לכם שעוד לא סיימנו עם סדרה 7 של ב.מ.וו? הבריטים מייעדים ללא ספק את המכונית שלהם לקהל שונה, זה שג'ויסטיק נשמע לו כמו כלי אכילה אקזוטי...
המושבים (גם מאחור לפי דרישה, וכסף) יתכווננו חשמלית לכל כיוון אפשרי, גם הגה והדוושות יאפשרו התאמת תנוחת נהיגה אידיאלית באמצעות מתג. יכולת זיהוי קול תאפשר לתפעל את מערכת השמע, טלפון סלולרי, מערכת בקרת אקלים (מפוצלת לארבעה אזורים) וניווט. מסכים הממוקמים בגב משענות הראש של המושבים הקדמיים יציגו שידורי טלוויזיה, DVD או משחקי וידאו, כולל אפשרות חיבור לאזניות לטובת השקט הנפשי של הנהג. אגב, תהיה כמובן אפשרות לפצל את השידורים, כך שהנהג יוכל להאזין בשקט לחדשות הבוקר, בעודו מסיע את בנו (שמשחק בטטריס) ובתו (הצופה בתכנית אירוח) לבית הספר.
בנוסף מציעה יגואר בלם חנייה אלקטרוני (בכל זאת), מערכת עזר לבלימת חירום, ABS משוכלל כמובן, בקרת אחיזה ויציבות הניתנות לניתוק, בקרת שיוט מתוחכמת "השומרת" גם על מרחק נדרש מהרכב שלפנים, וילונות וכריות אוויר בטיחותיות מכל עבר.
וכמובן שיוצעו כמעט אין סוף אפשרויות של גימור והידור, עם מיטב יריעות העץ עליהן יכולתם לחלום. למפונקים במיוחד אגב, יציעו ביגואר את גימור ה"פסנתר שחור", עם עץ משובח, מבריק ו... שחור לוהט כמובן.

יש מנועים ודינמיקה

ארבעה מנועים יהיו ראשית במבחר של יגואר ל-XJ, ללא דיזל בינתיים. כמובן, שתי יחידות ה-4.2 ליטר, V8 עם או בלי מגדש. המנוע הראשון, המיועד כמובן ל-XJR הספורטיבית, מציע 400 כ"ס. השני, שנושם באופן רגיל, מסתפק ב-300 בלבד. אבל יש גם הופעת בכורה ל-3.5 ליטר, V8, עם 262 כ"ס, כאשר גרסת הכניסה תהיה ה-3.0 ליטר V6 עם 240 כ"ס לנהגים רגועים במיוחד. כל המנועים ישודכו לפחות בשלב ראשון לתיבת ZF אוטומטית בעלת שישה הילוכים, שערכה זה מכבר הופעת בכורה ב-Sטייפ המחודשת.
התנהגות ה-XJ, וגם כאן יש להודות למהנדסים שהחליטו להצטרף לימינו אנו, אמורה להיות עדיפה בהרבה על ה-XJ הקודמת. זו הפגינה את גילה המופלג בכל תחום דינמי שניתן להעלות על הדעת, והיה הרבה מאד מקום לשיפור. כך למשל תעשה ה-XJ חדשה שימוש במערכת מתלים חדשה לגמרי, המבוססת על זו שפגשנו בעבר ב-S המעודכנת. זו דואגת למעורבות תמידית בתנועת המרכב על-ידי הקשחה או ריכוך המתלים בהתאם למצבים משתנים. עם זאת, יגואר מעלים כאן את הרף במקצת, ומשלבים גם מערכת איזון מרכב בכל מצב, הנעזרת במתלי אוויר שמתקשחים בהתאם לעומס המופעל. אותה מערכת דואגת גם להנמכת מרכב בעת נהיגה במהירות גבוהה.

מתי?

השקתה לציבור של ה-XJ - על שלל גרסאותיה שיקראו XJ6 (ברוכה השבה), XJ8, XJ סופר V8 וכמובן XJR – מתוכננת ל-26 בספטמבר, בדיוק 34 שנים לאחר השקתה של הראשונה למשפחה המפוארת. תחילת השיווק מתוכננת לאביב הקרוב, ואז גם יובהרו פרטים רבים חסרים. לא רק מה נתוני המומנט של המנוע החדש, אלא גם כמה תעלה. גם אצלנו...

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יגואר XJ החדשה...
שמרנית בהתאם למוצא...
אבל עושה שימוש נרחב באלומיניום
הגימור והעידון ברמה בריטית כמובן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים