שתף קטע נבחר

סורקים באפלה: מדד איכות

קניית סורק מעולם לא הייתה מלאכה פשוטה, פרמטרים רבים מרכיבים את מדד האיכות אליו צריך לשים לב. כתבה שלישית בסדרה

בדומה לפיתוח רגיל של תמונה, התאמה טובה בין מקור האור לחיישני התמונה היא גם דרישה בסיסית מסורק מסמכי נייר משום שהיא הבסיס לנאמנות צבע. אבל לא קיים מבחן מוסכם בתעשייה כיצד לדרג את הסורקים על פי איכות ההתאמה. את הדרוג אנו בחרנו לעשות באמצעות צוות שופטים-מומחים, צלמים וגרפיקאים, על פי התוצאה המודפסת, אחרי שהסריקה עברה עיבוד תמונה בסיסי (הסבה מפורמט RGB לפורמט CMYK), והדפסה במדפסת פוטוגרפית מכוילת (Iris).
אבל הקונה המצוי, שמנסה לחפש בתיעוד של היצרנים קצה חוט ממנו אפשר ללמוד משהו על הנאמנות של הסורק לצבעי המקור, ימצא הרבה תיאורים מתלהמים במלל שיווקי מסנוור - רק לא מספרים פשוטים ומחייבים. אפשר ללמוד קצת על פוטנציאל האיכות משני פרמטרים קרובים, טווח דינמי ו-Gamut, אך גם הם לא ברורים בתיעוד של רוב המוצרים לשוק הצרכני. כמה מלים על המשמעות של פרמטרים אלה יסבירו את חשיבותם בקביעת פוטנציאל האיכות.

טווח דינמי

הטווח הדינמי, מוכר גם כצפיפות אופטית (Optical Density), הוא קנה-מידה ליחס בין כושר אבחנת הצבעים (ההבדל הקטן ביותר בין גוונים שהסורק מצליח לזהות), לגבולות מעטפת העבודה שלו (מעבר לה הוא רואה רק לבן מוחלט או שחור מוחלט). במילים אחרות, הטווח הדינמי סופר כמה ניואנסים של גוון או עוצמה הסורק מסוגל להפריד מתמונה המכילה את כל האפשרויות בין שחור ולבן. ממבט ראשון אפשר היה לחשוב שסורק המפיק 48 סיביות לפיקסל מספק טווח דינמי של 2-בחזקת-48 רמות, כלומר כ-260 מיליון-מיליונים גוונים ובני-גוונים. זה לא כך. דיגיטציה של הפיקסלים במספר גדול של סיביות היא דרישת מינימום להשגת טווח דינמי גדול, אך היא חסרת משמעות אם המערכת כמכלול אינה איכותית.

Gamut

ה-Gamut הוא מושג מורכב יותר, שספק אם כאן המקום להאריך בו. הוא מתייחס למעטפת הגוונים שהעין האנושית רואה תוך ניטרול גורם העוצמה (או הכהות). ה- Gamut מתואר בגרף דו-ממדי, שכל נקודה עליו היא אחד מהגוונים השונים שניתן לקבל מתערובות שונות של אדום, ירוק, כחול היוצרות ביחד דרגת כהות קבועה (נגזרת ממרחב הצבע במישור R+G+B=100%). בדיקת ה- Gamut של העין האנושית מראה גרף בעל צורה אופיינית (דומה לבננה מעוכה), מעטפת המכילה את הגוונים שכל מכשיר טוב לעיבוד צבע (מדפסת, מצלמה, סורק, צג מחשב, טלוויזיה), אמור לראות או להפיק בהתאם למטרתו. למכשיר אידיאלי Gamut זהה לעין האנושית, אך אנו לא מכירים חיה כזאת. במדפסות פוטוגרפיות משתמשים ב-6 או 7 צבעי דיו משום ש-4 לא מסוגלים להתקרב מספיק ל-Gamut האנושי. בסורקים משתמשים ב-3 מסנני צבע והאתגר של Gamut מלא הוא עוד יותר קשה.

המדידה של טווח דינמי

שיטת המדידה המקובלת של טווח דינמי אינה מתייחסת למרכיבי צבע שונים אלא רק לרמות העוצמה. המדידה נעשית על ידי סריקת מטרה סטנדרטית, עליה מודפסים גווני אפור שונים בדרגות שונות של כהות, באמצעות מכשיר הנקרא דנסיטומטר. המספר המתקבל מהמכשיר הוא ערך הצפיפות האופטית, OD בקיצור, שמבוטא בסקלה לוגריתמית (על בסיס 10, בדומה לסקלה של דציבלים. למשל, OD 3.0 הוא אינדיקציה ל-1000 רמות אבחנה - כלומר 10 סיביות בערך - ו-10,000 רמות מקבלות את הציון 4.0 ב-Supper Coolscan 4000 הצפיפות האופטית היא 4.2, ששווה בערך ל-16,000 רמות אבחנה, שהם 14 סיביות). בניגוד לסטנדרטיזציה של מדידת הטווח הדינמי בסורקי פילם (חומרים שקופים), אין תהליך מדידה מקובל על כל התעשייה עבור מדידת הטווח של סורקי-נייר (חומרים אטומים). אנו ביקשנו מחבר השופטים להעריך את הטווח הדינמי בעזרת ניסיונם ולתת ציון איכותי בלבד - ללא יומרה לאובייקטיביות מוחלטת ולמדידה מספרית.
מדידות לא-פורמליות נותנות לנו אינדיקציה כי סורקי נייר שולחניים, מהסוג שאנו סוקרים כאן, מספקים טווח דינמי שבין 2.8 ל-3.6 בסקלת OD. (מספר הכוכבים שנתנו להם בטבלאות הסיכום, בין 1 ל-5, מתייחס לטווח הזה במדרגות של 0.2 בערך.) למרבית השימושים הביתיים אפשר להסתפק ב-3.2 OD (1,600 דרגות אבחנה), רמה שקיבלה אצלנו 3 כוכבים, אבל גישה רצינית יותר לאיכות הסריקה תדרוש 3.4 OD לפחות (4 כוכבים), אם לא 3.6 OD (5 כוכבים). ההבדל בין 3.4 ל-4.2 בסקלת OD הוא דרמטי. שום סורק שולחני לא מסוגל להוציא מפילם או משקופית את מה שיוצא Super Coolscan וסורקי פילם אחרים. בכלל, המעבר של תמונה מהפילם לנייר כרוך באובדן טווח דינמי, שמתבטא בירידת ערך OD לפחות ב-0.6 (פקטור של פי 4). אם יש לך אפשרות לסרוק את הפילם במקום את התמונה המודפסת, עשה זאת. התוצאה תהיה הרבה יותר טובה.

המדידה של Gamut

שוב, לא קיימת בחינה אובייקטיבית, מקובלת על כלל התעשייה, ל-Gamut של סורקים שולחניים. אנו בקשנו מהשופטים להשתמש בניסיונם ובהכשרתם כדי להעריך את ה-Gamut באופן סובייקטיבי, על ידי השוואת המקור לתוצאה המודפסת. לא ניסינו אפילו לתת לבחינה הזאת ערך מספרי סוגסטיבי (למשל 85% חפיפה) אלא השארנו את הציון במישור האיכותי. 5 כוכבים למצוין, 4 לטוב-מאוד, 3 לנסבל. הסורקים שקיבלו ציון 2 כוכבים ראויים אך ורק לסריקת מסמכים משרדיים, לצורך אירכוב אלקטרוני או להמרת טקסט (OCR). בכל מקרה, אל תנסה לחפש מידע מדויק בקשר ל-Gamut בפרסומים ובתיעוד היצרנים של סורקים שולחניים. הם לא מפרסמים את הגרפים הרלוונטיים ונדמה לנו שחלקם גם לא מודדים את Gamut. נראה להם שקהל היעד מעדיף להישאר בור באספקטים הטכניים של סריקה - ויתכן שהם צודקים.
מרחב הצבע הוא תלת-ממדי ולכן אפשר ליצר אותו משלושת צבעי היסוד (אלגברה של כיתה ט'). ה-Gamut הוא תת-מרחב בשני ממדים והצפיפות האופטית נותנת אינדיקציה לממד השלישי. עקרונית מתוך שני הפרמטרים האלה אפשר להעריך את הנתון שבאמת מעניין אותנו – באיזו מידה מרחב הצבע שרואה הסורק דומה למרחב הצבע שאנו רואים בעיניים. אבל זה בהחלט לא פשוט אפילו למומחים וחסר סיכוי לחובבים. יש צורך שמישהו ימצא דרך לבטא את הערך המשמעותי בצורה פשוטה והיצרנים המוליכים יסכימו לקבל את המבחן ואת הפרמטר כסטנדרט כלל תעשייתי. עד אז נאלץ לבסס את המלצותינו על שיפוט סובייקטיבי, שעם כל הרצון הטוב אינו יכול להיות מדויק.

כתבה זו היא כתבה שלישית בסדרה הסוקרת את שוק הסורקים בישראל.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קשת של צבעים
סורק 1250 epson
צילום: פי סי מגזין
PC Magazine
צילום: פי סי מגזין
מומלצים