שתף קטע נבחר

רוכבים בהילוך איטי

פעם בחודש מתארגנת קבוצת אופנוענים (לא קבועה) מכל הסוגים וכל הגילים (גם עם ילדים) לטיול ברחבי הארץ. המחיר שווה לכל נפש וכך גם המהירות. מתברר שיש רוכבים על שניים שמעדיפים לעשות את זה לאט

"בנסיעה על אופנוע רואה אתה דברים בצורה שונה לגמרי משניתן לראותם בכל דרך אחרת. כשאתה במכונית, מצוי אתה כל הזמן בתוך תא, ומאחר שאתה מורגל בכך, אינך תופס שמה שאתה רואה אינו אלא עוד ממראותיה של הטלוויזיה. אתה צופה פסיבי, בעוד הכל נע מולך בחדגוניות, כשהוא נתון המסגרת. בנסיעה על אופנוע נעלמת המסגרת" (מתוך 'זן ואומנות אחזקת האופנוע')

החל באופנועי שליחויות וכלה בניקלים מלוקקים

בשבת האחרונה בכל חודש, בשעות הבוקר הלא מוקדמות מדי, מתארגנת באחד הצמתים במרכז הארץ חבורת אופנוענים ליציאה לטיול אופנועים רגוע. בעוד אופנועים מתקשרים בתודעה לסיכון ולמהירות, מתברר שיש רוכבים על שניים שמעדיפים לעשות את זה לאט.
העיקרון בטיולים הוא שנוסעים לאט, בקצב של הרוכב האיטי בחבורה, ונהנים מהדרך. "מתברר שיש די הרבה אנשים כאלה" מספר אלחנן שרון, מהנדס אלקטרוניקה בן 37 מתל אביב, שמארגן בהתנדבות את הטיולים מזה שנים אחדות, עם בת זוגו קארין. גם מועדון האופנועים הישראלי מוציא טיולים רגועים.
לא מדובר בחבורה קבועה של רוכבים, בכל פעם מצטרפים אופנוענים אחרים לרכיבה של 270-300 ק"מ. לעתים יוצאת חבורה של 15 אופנועים ויש פעמים שהשיירה מתארכת עד לכדי 40 או 50 אופנועים, הנעים לאיטם לאורך הכבישים הצדדיים של ישראל. עם זאת, "יש עדת מכורים המגיעים לכל טיול", מספר יובל קנון, משתתף קבוע בטיולים. קנון גם כותב בסוף כל טיול את סיפור הטיול שמופץ באימייל, ומפורסם באתר של שרון.
המאחד את המטיילים הוא אהבת האופנועים שלהם. ובטיולים, אומר שרון מתפתחת דינמיקה נפלאה בין אנשים משכבות שונות, השותפים לעניין. יש בהם צעירים ומבוגרים, אנשים מבוססים לצד חיילים משוחררים, רוכבים ותיקים וכאלו שרק לא מזמן הגשימו חלום ישן וקנו אופנוע. הרבה באים עם ילדים.
כמו הרוכבים גם האופנועים המשתתפים בטיול מגוונים מאוד. "זה שעטנז כמעט בלתי אפשרי, החל באופנועים פשוטים המשמשים לשליחויות, ועד לאופנועים מלוקקים עם ניקלים מבריקים", אומר שרון. מגיעים אופנועי שטח ואופנועי כביש, קטנועים, אופנועים ספורטיביים וקסטומים. (קשה להגדיר מה זה אופנוע 'קסטום'. מעבר להגדרה המקוממת של "כל מה שמעוצב כמו הארלי". נדמה שההסבר הכי פשוט - אם כי המאוד לא מקצועי - יהיה שאלה "אופנועים שהרוכב יושב עליהם כשהוא נשען אחורה").
יש אפילו כאלה שמגיעים במכוניות, סתם כי הם נהנים לטייל עם החבורה הססגונית. בין אלה, יש כמובן גם מי שמגיעים לבושים בכיפות קלימרו ומיטב הלבוש התואם.
אהבת האופנועים היא גם זו שמניעה את שרון לארגן את הטיולים האלה. "אני יכול לתת אלף טיעונים הגיוניים שיסבירו מה טוב באופנועים", אומר שרון, "אבל בסופו של דבר מדובר באהבה, שהיא לא דבר הגיוני". מושא אהבת האופנועים של שרון, אגב, הוא ב.מ.וו 650F.

הדרך חשובה לא פחות מהיעד

בשבת שלפני הטיול יוצא שרון לטיול הכנה בו הוא מכיר את יעדי הטיול ומודד את הזמנים לאורך המסלול. בימים שלפני הטיול מקבל כל אחד מהמשתתפים את לוח הזמנים והמסלול בו תיסע השיירה, כך שניתן להצטרף גם רק לחלק מהיום.
החופש הוא חלק מהעניין אצל אופנוענים, מסביר שרון. בדרך כלל נוסעים כחמישים דקות ואז עושים הפסקה של כעשר דקות להתרענן, כאשר כל מאה ק"מ גם מתוכננת עצירה בתחנת דלק, גם המכונות צריכות לשתות.
"הטיולים שלהם מאוד מוקפדים", מעיד קנון, "לכל טיול יש מסלול שנקבע מראש בטיול הכנה, וכל משתתף מקבל דף עם תכנון מדויק כולל זמנים, כבישים, עצירות וכדומה".
הדרך אל יעדי הטיול חשובה לא פחות מהיעדים עצמם, והמסלולים הם לאו דווקא בדרך הקצרה אל היעד, אלא עוברים ככל הניתן בדרכים נופיות. בשנים האחרונות יצאו טיולים כמעט לכל אזור בארץ ובין היתר כבר ביקרו במבצר יחיעם, באנדרטת הנגב, במערת הנטיפים, במרכז ג'ו אלון ובכנסיית סנט פטר בירושלים. הטיול הבא מתוכנן לחוות צברי 'אורלי' שליד דימונה, ובחודשים הבאים התכנון הוא לצאת לטיולים למוזיאון הפתוח בעומר ולגנים הבאהיים המחודשים.
מה שמעצים את ההנאה שבטיול הם האנשים, אומר שרון. מאחר שמדובר בהתארגנות נטולת מסגרת, אנשים באים, תורמים רעיונות, ועוזרים. "הטיול לא שייך לנו אלא לכל מי שמעורב בו", הוא מדגיש. אך נראה כי הוא מרגיש מאוד שייך לטיולים האלה: אף שלאלחנן ולקארין תינוק בן ארבעה חודשים (זיו) הם ממשיכים להוציא את הטיולים. בינתיים לפחות נוסע הרך הנולד במכונית.
העובדה שמדובר בסוג כזה של התארגנות, משפיעה גם על העלויות. הטיול הקרוב לנגב, לדוגמה, אמור לעלות קצת יותר ממאה שקל לאדם עם אופנוע: כחמישים שקל דלק, חמישים שקל עבור ארוחת צהרים בחוות הצברים, וכ-15-20 שקל עבור ביטוח הגרר (תלוי במספר המשתתפים), שנוסע יחד עם השיירה. "כל מי שאוהב אופנועים, שותף לאהבה שלי, ולכן אני מנסה להוריד עד כמה שניתן את העלויות, אהבה לא צריכה להיות עונש".
על מנת להצטרף יש להירשם באתר האינטרנט של שרון או ליצור עמו קשר טלפוני (טל':858098-054). כל התשלומים בטיול מועברים ישירות מהמשתתפים לנותני השירותים אליהם הם עוברים, ושרון לא מתעסק כלל עם כסף. למה הוא עושה את זה? לדבריו "זה כיף, פשוט כיף. אני מתפעם כשאני רואה את הכלים האלה יחד".




לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלחנן שרון. "מדובר באהבה שהיא לא דבר הגיוני"
צילום: יעקב קרין
טיול בצפון הנגב. "אני מתפעם כשאני רואה את הכלים האלה יחד"
צילום: יעקב קרין
צילום: אראל סמו
הפסקת קפה. "הטיול שייך לכל מי שמעורב בו"
צילום: אראל סמו
מומלצים