שתף קטע נבחר

מותה של המכמונת

מכמונת הרדאר הניידת האחרונה של משטרת התנועה הלכה לעולמה. למרות נסיונות החייאה אחרונים, נראה שיש סיבה למסיבה. קווים לדמותה

בשורות לנהגים. מכמונת ה-KR האחרונה של משטרת ישראל הלכה השבוע לעולמה. ולמי שלא ממש מכיר, נספר כי מדובר במכמונת רדאר וותיקה שהותקנה בניידות התנועה של המשטרה. זו, למרות טכנולוגיה מיושנת, הייתה המכמונת היחידה שאפשרה לשוטרים למדוד - תוך כדי תנועה - את מהירות נסיעתו של רכב בנתיב הנגדי. וחלק מכם עשה איתה היכרות בעבר, אנחנו משוכנעים.
אולם ה-KR איננה עוד עמנו. לאחר תקופה ארוכה שבה נותרה רק מכמונת אחת שכזו בידי המשטרה, נפחה גם האחרונה את נשימתה. באגף התנועה עדיין מנסים אמנם להחיות את השריד ההיסטורי האחרון, ולהחזירה לכבישי זכרון-יעקב (מיקומה האחרון), אולם נראה שגם מעבדות המשטרה לא יוכלו הפעם לעזור.
ומאחר שמדובר באירוע היסטורי, חשבנו שכדאי ללמוד עוד קצת על מי שהייתה פעם אימת הנהגים, ולהבין את המצב החדש. כיצד ישפיע השינוי עליכם, הנהגים. מה קורה בשוק גלאי הרדאר ובכלל, מה טומן עבורנו העתיד. ומי טוב יותר להסביר לנו על-כך מאחד המומחים הגדולים בתחום, גיא ברלס.

קווים לדמותה

מכמונת ה-KR נכנסה לפעולה מקומית בתחילת שנות ה-80, כאשר מרבית הכבישים בארץ היו ללא גדרות הפרדה. תודות לכך, היא הייתה נפוצה כמעט בכל מקום בארץ. עם התפתחות תשתיות הכבישים, נדחקה ה-KR לפעילות בצפון ודרום הארץ, והופעלה בעיקר באזור הכנרת ובכבישים ממרכז הארץ לאילת. אופי התנועה הדלילה יחסית התאים מאוד לצורת ההפעלה, הדורשת מרחק גדול בין כלי רכב לצורך מדידה מדויקת.
אכיפת המהירות בעזרת ה-KR נעשתה בנסיעה בנתיב נגדי תוך מדידות רכב מתקרב, או חנייה בשוליים. דרך נוספת ופחות מוכרת היתה בשיטת "שעון עצר": על סמך מדידת פרק זמן הנדרש למעבר על-פני מרחק ידוע, היה המחשבון הפנימי במכמונת מציג את המהירות הממוצעת בקטע. אגב, דרך אכיפה זו הייתה חביבה במיוחד על שוטרים שהפעילו ניידות סמויות.

לוחמה אלקטרונית

אולם כבר באמצע שנות ה-80 הצליחו גלאי הרדאר הפשוטים ביותר לתת מענה ל-KR. המכמונת, ששידרה בהספק גבוה יחסית, נקלטה על-ידי מרבית הגלאים במרחקים גדולים בהרבה מטווח "הנעילה" שלה. באותה תקופה, גם רמת התראות השווא בתחום זה (תחום ה-K בו פעלה המכמונת) הייתה נמוכה יחסית. וכך הפך השימוש בגלאי רדאר ליעיל מאוד, אם כי עדיין לא חוקי.
זה המקום להזכיר כי גם מנחת זרועו של החוק סבלה ה-KR. במספר משפטים שנערכו בעניינה נטען כי היא רגישה לקווי מתח גבוה, חלק טענו שהיא רגישה לגדרות הפרדה, או כי אסור להפעילה עם מזגן! אותם משפטים, יחד עם פסקי הדין שהוצאו בעניין זה, הם שגיבשו עם השנים את הוראות ההפעלה לשוטרי התנועה.

ומה עכשיו?

להיעלמותה של ה-KR מנוף הכביש המקומי יש מספר השלכות. מבחינת הנהגים, נטישתה של המכמונת הוותיקה מבטיח כי למשטרה אין אף אמצעי המאפשר מדידת מהירות נסיעה תוך כדי תנועה. מהעבר השני, גלאי הרדאר הפשוטים שבהיצע איבדו חלק ניכר מקסמם. אלה אינם נותנים מענה מתאים לתחום ה-KA - התחום בו פועלות המכמונות הנייחות – ובכל מקרה מציעים הגנה מוגבלת מפני אקדחי הלייזר בהשוואה לגלאים המתוחכמים יותר. ומה על תחום ה-K, זה בו "התמחו" הגלאים הפשוטים? הוא הלך לעולמו עם המכמונת הוותיקה. יהי זכרה ברוך.

גיא ברלס הוא מייסד אתר "מכמונות מהירות בישראל" (Speedtraps.co.il).

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיא ברלס
ה-KR הוותיקה...
צילום: גיא ברלס
משטרת התנועה נאלצה להיפרד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים