שתף קטע נבחר

איטליה בדרך השלום
גיל שגיא החל לייבא את קפה לוואצה מאיטליה לפני 18 שנה. הכל התחיל מדוכן קטן ביריד אדם ומעונו וכיום בשיתוף עם אשתו גילי, הם מפעילים 45 עובדים בשלושה סניפים של חברת ג.יל.ס קפה, פתחו חנות לוואצה ראשונה בתל אביב ומתכוונים עד סוף השנה לפתוח 3 חנויות נוספות

גילי שגיא (46) לא מפחדת מהמיתון וחושבת שהוא יעשה רק טוב. "התקופה הזו מעמידה אותנו בפרופורציות", היא אומרת בראיון ל-ynet. "יש אנשים שפותחים חנויות ובתי קפה מתוך מטרה לעשות כסף מהר ובלי להבין את השוק, והם גם אלה שנפגעים. אבל אחרי המיתון יישארו רק הרציניים, ואז נוכל ליהנות מתקופת ההשרדות".
ג.יל.ס משווקת את קפה לוואצה לבתי קפה ולמסעדות. גיל וגילי שגיא, בעלי ג.יל.ס קפה, משווקת קפה לוואצה בישראל, החלו את דרכם בשנת 85'. גיל (55), אדריכל במקצועו, נהג לטוס לאיטליה במסגרת עבודתו ושב תמיד עם קפה לוואצה במזוודה. כשהביקושים לקפה מצד חבריו גברו צצה ועלתה המחשבה להתחיל לייבא אותו לארץ. "באותה שנה", מספר גיל, "הקפיאה הממשלה פרויקטים רבים והרבה משרדי אדריכלות נסגרו. אז עוד לא היה פה קפה אספרסו איטלקי ועלית הייתה מונופול בשוק הקפה. כשהחלטתי להיכנס לתחום הקפה פתחתי דוכן ביריד אדם ומעונו שהתקיים באותה שנה בגני יהושע והצגתי קפה ומכונות אספרסו. הארומה של ספלי הקפה משכה המון אנשים לדוכן ובאותו יום מכרתי בערך 200 מכונות ביתיות".
שנה לאחר מכן, פתח שגיא את החנות הראשונה ברחוב צ'לנוב בתל אביב. בחנות עבדו איתו מזכירה ושני סוכנים. כשהמזכירה עזבה שכנע גיל את אשתו (שעבדה אז כתועמלנית של חברת דייסות) להצטרף לחברה. בשלב מאוחר יותר הצטרף גם בנם הדי (27) ומונה לאחראי על מחלקת האירועים בחברה. כיום מעסיקה ג.יל.ס קפה 45 עובדים בשלושה סניפים שממוקמים באזור הצפון, הדרום והמרכז. משרדי החברה וחנות הבית הראשונה ממוקמים בתל אביב, בדרך השלום.
כשנכנסים לחנות בתל אביב אי אפשר שלא לחוש בחמימות שמקרין המקום. החנות קטנה יחסית אבל מעוצבת בצבעים חמים ויש בה מגוון רחב של מוצרים. בני הזוג שגיא נמצאים במו"מ לפתיחת חנויות נוספות ועד סוף 2003 הם מתכוונים לפתוח 3 חנויות ברמת גן, ירושלים וחנות נוספת בתל אביב.

מדוע אתם לא פותחים רשת בתי קפה עצמאית?

גילי: "לוואצה העולמית לא נוהגת לפתוח בתי קפה. אבל הסיבה העיקרית היא שאנחנו לא רוצים להתחרות בלקוחות שלנו. הרי בכל רחוב יש בית קפה שעובד איתנו ואנחנו לא רוצים להתחרות בהם. ככל שנביא להם מוצרים שיקלו עליהם זה יהיה טוב לכולנו. אבל יכול להיות שבחנויות החדשות שנפתח נקים פינות לטעימות קפה".

אתם חשים בירידה במכירות בעקבות המיתון?

גיל: "כן. המיתון לא פסח על אף אחד. אנשים יושבים פחות בבתי קפה ואלו הם הצרכנים העיקריים שלנו. אבל יחד זאת, אנחנו מתרחבים מבחינת שליטה בשוק כי יותר בתי קפה קטנים רוצים לשפר את המוצר שלהם. הם רוצים להרגיש ביטחון אז הם מחפשים חברה יציבה בעלת מותג ושירות טוב. אבל אנחנו לא מוכנים למכור לכל אחד, ולפעמים אפילו דוחים לקוחות".
כשגילי נשאלת מדוע לדעתה נכשלה רשת סטארבקס בארץ, היא מספקת תאוריה מעניינת שעוד לא נשמעה. "אני חושבת שהכניסה שלהם לישראל הייתה בעייתית, כי הם קראו תיגר על מה שנעשה פה לפניהם, ואנחנו הישראלים אוהבים שמכבדים את מה שאנחנו עושים", היא אומרת ומוסיפה. "אם הייתה להם כניסה פחות רעשנית, הם היו יכולים להצליח גם פה, כי יש בהם המון קסם. אני זוכרת להם לטובה את המהפכה שהם חוללו באנגליה, כשהפכו הרבה בתי תה לבתי קפה".
"במצב של תחרות גדולה בשוק קטן, המתחרים כל פעם עולים מדרגה ומשתפרים. התחרות היא גם על העיצוב, גם על השירות וגם על איכות הקפה. יש פה תחרות על אותו שוק מצומצם של לקוחות וזה מחייב אותנו להשתפר כל הזמן", מסביר גיל.

מדוע האספרסו שלכם נמכר במחיר יקר מאוד ברשתות השיווק?

גיל: "זה מוצר פרימיום ותהליך עיבוד הקפה מאוד מורכב. כשהקפה קלוי, כל הסוגים נראים אותו דבר, אבל הפולים שלוואצה משתמשת בהם יקרים יותר".

איך אתם מתמודדים עם הטרנד הבריאותי וההמנעות מצריכת מוצרים המכילים קופאין?

גילי: "ללוואצה יש קפה נטול קופאין וגם אספרסו אינסטנט נטול שמתחיל להכנס לרשתות השיווק. אבל חשוב לדעת, כי ככל שהקפה יותר איכותי, כמות הקופאין בו יותר נמוכה. ובאספרסו יש הכי פחות קופאין".
חברת ג.יל.ס קפה מגלגלת 20.5 מיליון שקל בשנה. אבל לא רק קפה משווקים גיל וגילי. בשנה האחרונה הם החלו לייבא גם מוצרי מזון מאיטליה, שנמכרים לשוק המוסדי. "כשפתחנו את החנות הגיעו אליה איטלקים שעובדים כאן בארץ ורגילים להשתמש במוצרים איטלקיים וגילינו שיש צורך בדברים משלימים לבישול האיטלקי", אומר גיל.
כיום מייבאים בני הזוג מאיטליה פסטה של חברת דה צ'קו, שמוגדרת בפי גילי פסטה למקצוענים, רטבים ועגבניות מקולפות לבישול. בקרוב הם יתחילו לייבא ריזוטו של חברת GALO האיטלקית שיימכר למסעדנים, וריזוטו פרונטו לבישול בבית. כמו כן, מתכוונים בני הזוג להביא לארץ ליין של שמן זית, גם הוא של חברת דה צ'קו, שיכלול 6 סוגי שמן לשימושים שונים.


פרסום ראשון:,
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "איטליה בדרך השלום"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים