שתף קטע נבחר

הזמן הקומפקטי (ג')

העולם הקומפקטי אינו מסתכם בגולף ובאסטרה וגם לא בתוכנית הגדולה של פורד. בפרנקפורט הקרובה יהיו עוד חדשות, מצרפת למשל, או ספרד

אחרי כל מה שכבר סיפרנו לכם, אפשר היה לשער שבכך מסתכם הסיפור הקומפקטי של תערוכת פרנקפורט. אחרי הכל המאבק על תשומת הלב בין הגולף לאסטרה יחד עם הופעות הבכורה הצפויות מבית קונצרן פורד יכולים היו לספק כמה תערוכות רכב. בהערכה גסה מדובר כאן בפלטפורמות שיביאו להיקף ייצור כללי של כארבע מליון מכוניות בשנה. אתם מודעים וודאי לתפוצה הגדולה של פלטפורמת הגולף דרך מותגי פולקסווגן וגם על זו של האסטרה שתשמש למשל את מחליפת הקאווליר באמריקה. אבל, תאמינו או לא, הרשימה עוד לא נגמרה. זאת משום שבפרנקפורט תהיינה עוד מכוניות שבדרך זו או אחרת יחממו היטב את הנושא הקומפקטי. מדובר ברשימה מגוונת שמתחילה בספרד, עוברת בצרפת ומגיעה עד ליפן.

נערה מספרד

אם עקבתם לאחרונה אחרי סיאט, הבת הנמרצת של קונצרן פולקסווגן, אתם יודעים ודאי כי נדירים המקרים בהם מוזכר השם הספרדי, מבלי להוסיף לו "סלסה". בתערוכות הרכב האחרונות היא מככבת, בשיחות עם נציגי היצרן היא נשמעת ללא הרף. ובסך הכל מדובר הרי במכונית תצוגה, לא כך?
לא בדיוק. עם השנים הפכה הסלסה לפיתוח החשוב ביותר של סיאט, כזה האמור להעניק למותג שמיצב עצמו כצעיר, חצוף ודינמי, סוף סוף את האישיות הנדרשת. כזו שתתנתק הרבה יותר מחיבוק הדוב של פולקסווגן, ותציע לקהל באמת משהו שונה לגמרי, ולא רק כזה הנראה כך.
בכל מקרה, הסלסה היא הקומפקטית העתידית של סיאט, ומיועדת להחליף את הליאון, המקבילה הספרדית לגולף. בכל זאת, כמו עד עתה, היא תבוסס על פלטפורמת הגולף החדשה שתוצג, עם מתלה אחורי דומה, הגה כוח חשמלי, בסיס גלגלים במידה קרובה ואפילו הנעה כפולה (מבית האלדקס) בגרסאות החזקות.
תצורות המרכב יהיו חמש ושלוש דלתות בתחילה, ומאוחר יותר גם גרסה פתוחה. מה עם סדאן? סיאט החליטו לוותר על התענוג המסחרי בישראל, לטובת תדמית ומיתוג טוב יותר בעולם הגדול. ולכן גם הטולדו עומדת להיעלם לחלוטין ממפת הדגמים של הספרדים. תאריך השקה משוער לחדשה - אמצע 2004.
אבל הסלסה עדיין אינה מוכנה לצאת לאוויר העולם, וברור כי לא תופיע בפרנקפורט. אז מדוע להתייחס אליה באריכות? מכיוון שגם הספרדים מתכוונים להציג בגרמניה קרובת משפחה למכונית החשובה באמת, שתחשוף את תכניות העתיד.
זו תגיע בצורת מיניוואן ספורטיבי, עם מידות ותכניות בכיוון שנע בין רנו סניק ועד פיז'ו 307SW. בסיאט אוהבים (בינתיים) לכנות אותו קרוס-אובר, והוא יראה מאפיינים עיצוביים ראשונים לגרסה הסופית של הסלסה, עם יחידות כוח חזקות ומוכרות מהגולף. אגב, שימו לב כי בסיאט, ממש כמו פולקסווגן, משיקים ראשית מיניוואן, ורק אחר כך את הקומפקטית עליה הוא מבוסס. מקריות?
ומה אתנו? ניתן להניח כי אילו היבואן יתעקש, לא תהיה בעיה להביא את המיניוואן הזה לישראל, אם כי כלל לא ברור באיזה פוטנציאל מכירות הוא יתקל. בכל מקרה, הסלסה עליה הוא מבוסס תנחת כאן במקרה הטוב בשנת הדגם 2005, או סביר יותר שנה מאוחר יותר.

הכל נשאר במשפחה

ואחרי ספרד, הגיע תור צרפת. רנו נמצאת השנה בשיאה של תוכנית המגאן החדשה, והיא צפויה לסיים בתערוכת פרנקפורט את השקת הסדרה כולה. גרסאות סדאן וסטיישן מגודלות עשו הופעת בכורה רק בתערוכת ברצלונה, וממתינות עדיין לחשיפה הגדולה באמת. פרנקפורט היא בהחלט זירה מתאימה.
אלא שבגרמניה, לרגל השלמת הפרויקט, תחשוף היצרנית שתיים מהגרסאות היותר-מעניינות עד עתה. מדובר כמובן במגאן ספורטיבית עם מנוע מוגדש והתאמות הכרחיות, יחד עם הגרנד-סניק, גרסה מוארכת עם שבעה מקומות למיניוואן הקומפקטי, האמורה למלא את החלל שנוצר בינו ובין האספאס הענק, המפואר ויקר.
אבל גם אם השקת המגאן מסתיימת, וגרסאות חשובות מבחינת השוק כבר הוצגו, צריך לזכור שהפלטפורמה עוד רחוקה מלסיים את תפקידה. כך למשל תשמש רצפת המגאן כבסיס למחליפת האלמרה, שתקבל בסיס גלגלים ארוך יותר מהנוכחי, יחד עם מתלה אחורי חדש - קורת מתח - בדומה לזה של רנו.
צריך לזכור כי ניסן כבר הציגה בז'נבה מכונית תצוגה על בסיס המגאן, כרמז למחליפת האלמרה. נראה כי היא עומדת לעשות בפרנקפורט צעד נוסף בכיוון. בכל מקרה, הצגת האלמרה תתרחש רק בעוד שנה, וכלל לא ברור אם תספיק להגיע אלינו כדגם 2005. אגב, בהמשך תבסס ניסן על אותה פלטפורמה גם מיניוואן קומפקטי, כמו-גם רכב חצי-שטח אופנתי.
ואצלנו, ועכשיו? בעוד הסטיישן, מגאן ספורט וגרנד-סניק אינם חשובים במיוחד מבחינת מכירות עבור השוק המקומי, הרי שהסדאן עשויה למשוך לקוחות רבים. צריך לזכור כי מדובר במכונית גדולה מהמגאן הקומפקטית, אשר ממוקמת בפער שבין מגאן ללגונה. וחוץ מזה, היא באמת נראית מצוין…
המגאן מושקת בימים אלה בארץ, הסדאן תנחת כאן תוך חודשים ספורים. הגרסה הספורטיבית לקומפקטית החדשה? צר לנו לאכזב אתכם, אך בינתיים אין תכניות לייבא אותה ארצה.

פיקאסו לסיום

זה עדיין לא סופי, אבל ייתכן בהחלט כי סיטרואן תציג בפרנקפורט מעין "לקראת" הופעת מחליפת הקסארה הוותיקה. כדאי לזכור כי זו בת מחזור של האסטרה והגולף היוצאות, וללא ספק מתנהלת כעת אחרי תקופת הזוהר.
המכונית החדשה תכונה C4, ותוצג סופית במהלך 2004, כנראה בתערוכת ז'נבה הקרובה. אך סיטרואן, כדרכה, עשויה לחשוף עוד קודם לכן מכונית תצוגה, המרמזת על הכיוון הצפוי מבחינות רבות. ואם אנחנו בענייני רמזים, זה בדיוק מה שעשתה האייר-דרים, מכונית קופה עם טעם של רטרו.
מעבר לכך, הקומפקטית החדשה של סיטרואן תבוסס על רצפת ה-307, ותזכה ללא ספק לאותם מנועים מוכרים, כולל יחידות טורבו-דיזל חדשות המפותחות יחד עם פורד. כמו בדגם הנוכחי, ה-C4 תוצע במרכב חמש דלתות, סטיישן או שלוש דלתות-קופה.
מלבד זאת, הסיטרואן החדשה תשמש גם בסיס למיניוואן קומפקטי אשר יחליף בעתיד הרחוק יותר את הפיקסו הנוכחי. תוכנית זו נקראת עדיין 4X, ומציעה כנראה אוולוציה ובעית לקווי העיצוב של המיניוואן הנוכחי, אך הפעם עם מקום לשבעה נוסעים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סיאט סלסה רומזת...
על מחליפת הליאון
למגאן תהיה גרסה ספורטיבית...
שבניגוד לסדאן לא תגיע אלינו
מחליפת הקסארה, שתקרא C4
מחליפת הפיקאסו תתבסס על...
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים