שתף קטע נבחר

הגדולה מכולן - התערוכה

תערוכת פרנקפורט 2003 תהיה כרגיל גדולה ובומבסטית, ותסמן מאבק על תשומת הלב בין אקזוטיקה לפרקטיקה. ובכל זאת אף אחד לא ישכח את התערוכה הקודמת

זה היה בשעות הצהריים של יום העיתונות הראשון. הראוותנות הגרמנית הרגילה של תערוכת הרכב הבינלאומית בפרנקפורט 2001 התנהלה כבר במצערת מלאה, עם קולות מוזיקה רמים, תאורה ססגונית ומאות דיילות טובות. ואז צלצל המכשיר הסלולרי שלי. אנשי מערכת ערוץ הרכב מדווחים כי בנייני התאומים נפגעו במה שנראה כמתקפת טרור, וקולגות לצדי החלו אף הם עונים למכשירים, מרצינים באחת פנים.

 

ברגע הראשון לא נקלט גודל האירוע שהתרחש אלפי קילומטרים מגרמניה, אך אט-אט התחלפה האווירה החגיגית במבוכה רבתי. המון העיתונאים זנח את פאר היצירה המוטורי, והחל מתרוצץ בקדחתנות בחיפוש אחר מכשירי טלוויזיה. כאשר נמצאו אלה, מפוזרים ברחבי אולמות הענק, התקבצו סביבם מאות נציגי עיתונות הרכב העולמית, תוך שהם זונחים כהרף עין את סיקור האירוע. הספרות 9 ו-11, ששייכות היו עד אז למכונית ספורט יוצאת דופן, יקבלו מאוחר יותר משמעות אחרת לגמרי.

 

התגובה הראשונית של מארגני התערוכה הייתה להודיע על ביטולה לאלתר. לא רק מטעמי חוסר עניין ציבורי, אלא בעיקר כדי לשמור על ביטחון המבקרים. איש לא ידע להיכן תתפתח מתקפת הטרור, והכינוס המוטורי הזה נראה כמו אתר מפתה לפגיעה מיידית. כך לפחות עד סופו של יום העיתונות הראשון. האמריקנים - כולל פורד וג'נרל מוטורס אירופה - עברו תוך שעות לתצוגה מינורית ושקטה, רבים מאנשיהם עזבו לחלוטין את האירוע, והמקום התרוקן והשתתק.

 

והיום

 

אלא שכעת, שנתיים מאוחר יותר, התקווה היא לתערוכה שמחה יותר. ולמען האמת, לאור כמות אדירה של השקות בכורה עליהן דיווחנו בחודשים האחרונים - 125 בכורות עולמיות, 60 דגמים חדשים לגמרי - יחד עם חידושים לרוב והשתתפות ערה, נראה כי אנו צפויים לחגיגה של ממש. בעצם, על פניו אפשר לחשוב כי כבר בעיות אמיתיות בעולמנו-אנו נפתרו כבר אחת לאחת; אין רעב, עוני וטרור עולמי, וכל מה שמעסיק את המבקר הוא כמה מאות סוסים יהיו למכונית העתידית שלו.

 

וזאת עלולה בהחלט להיות טעות גדולה. כי אם תקחו לרגע אחד אוויר, תעצרו שנייה ותביטו מעבר לכל אותן מפלצות תהילה, לא קשה יהיה לזהות בפרנקפורט מאבקים קשים במיוחד בתחום העממי. קרבות אדירים על תשומת הלב של דגמי הלחם והחמאה של גדולי הקונצרנים בעולם הרכב. פורד, פולקסווגן, ג'נרל מוטורס. כולם עם תצוגות יוצאות דופן בעיקר בקטגוריה המשפחתית-קומפקטית, זו הנמכרת ביותר באירופה והשווה מילארדים רבים בקופות עניות של לוחמי המיתון.

 

גרמניה - ראוותנות

 

במבט מרחוק נראה לפחות הצד הגרמני של פרנקפורט כעוד דרבי גרנדיוזי לתעשיית הרכב המקומית. כל יצרן שמחשיב עצמו כבר ידאג לתפוס לעצמו בניין בגודל שיכון לזוגות צעירים, וישתדל להקיפו בכל מותגיו. למשל, פולקסווגן תחרוג ממנהגה בעבר ותספח אליה את כל מותגיה, כולל אודי ובנטלי היוקרתיות מחד, וסקודה העממית מכולן מאידך. כך תנהג מרצדס עם סמארט ומאייבך, כך אופל שתקיף עצמה בבנות הדוד מקבוצת ג'נרל-מוטורס.

 

אלא שבלי ראוותנות אי אפשר, ובראש המגזימות תעמוד מרצדס עם ה-SLR האימתנית, שמהווה מכונית משותפת ראשונה - כנראה לא אחרונה - עם מקלארן. זאת כמובן אם אינכם מתרגשים מבוגאטי ווירון שאמורה להופיע סוף-סוף בגרסה (עוד יותר) סדרתית וסופית. אלא שלעומתה תציג בכל זאת מרצדס גרסאות כוחניות מבית AMG למכוניות שגרתיות, כמו למשל ה-CL וה-S שעד לא מזמן נחשבו לפסגת הפאר והיוקרה.

 

למפגן הזוהר הזה תשליך ב.מ.וו מכונית קופה חדשה המחייה מחדש את סדרה 6 האהובה, אותה נטשה לפני 14 שנים. וזו תהיה המכונית המתקדמת ביותר של ב.מ.וו. וכן, אפשר לשער שגם ה-X3, שיתן אות למערכה חדשה בתחום שטח-קטן-יוקרתי, לא יהיה זול או צנוע. למעשה, הוא יהיה קטן רק במעט מה-X5.

 

ולשם אמורה להצטרף גם אודי, שתראה כי אפשר להפוך קבריו ל- Sפורטיבית, לצד פולקסווגן עם גרסה מוארכת לפאטון הענקית, מכונית דגל והפרויקט היומרני ביותר של היצרן העממי. ומה על פורשה האקזוטית יחסית, שתציג בפרנקפורט במה עם ניגודים בולטים? מצד אחד יצירה יקרה ומושכת עין כמו 911 טורבו פתוחה, מולה יעמוד קאיין עם מנוע V6 שיעלה פחות או יותר כמו הבוקסטר ויהיה מהדגמים הזולים יותר בהיצע של פורשה.

 

גרמניה - הישרדות

 

אלא שמאחורי מאבקי כוחות היוקרה תהיה גם מציאות פחות זוהרת ועממית הרבה יותר. מי שיציץ אל מעבר למספרי הסוסים יגלה בתערוכה זו כמה מכוניות שמהוות סם חיים ליצרנים שלהם. כאלה שאינן מיועדות לשועי עולם אלא גם למי שנאלץ להציץ מדי פעם בחשבון הבנק. עליהם מתבססות תקוות היצרנים לשנים הבאות.

 

הגולף החדשה למשל, שתוצג בתערוכה הזו, היא בדיוק מכונית כזו. פולקסווגן הרי יכולה לבנות כמה פאטונים שתרצה, בסופו של דבר, אם הגולף לא תצליח, יהיו האנשים מוולפסבורג בצרות. רבים בתעשייה הרי טוענים, די בצדק יש לומר, שהקונצרן צריך היה להשקיע יותר בגולף, ופחות בפרויקטים יומרניים כמו הטוארג והפאטון. ואותם מבקרים יעמדו "בהיכון" בהשקת המכונית, שלאחרונה אף אבדה את תואר "הנמכרת ביותר באירופה".

 

ולצד הגולף אנו עשויים לראות מספר מכוניות חשובות שיעשו שימוש באותה פלטפורמה. כך למשל תהיה כאן האלתיאה, גרסת מיניוואן ספורטיבית לליאון העתידית. והליאון, לפי הספרדים לפחות, היא המכונית שתגדיר מחדש את המותג סיאט. ואם לאודי וסיאט יהיו בפרנקפורט מכוניות על פלטפורמת הגולף החדשה, סביר להניח שגם לסקודה. האם אכן תגיע לבסוף האוקטביה החדשה? עדיין לא ברור. אם לא, נאלץ להסתפק ברומסטר המעט-מוזרה.

 

ואיך אפשר לשכוח את האסטרה של אופל. זו תוצג היישר מול פניה המחייכים והמקווים לטוב של פוקלסווגן, במטרה להיות גם זו שתנשל אותה סופית מהתואר. אך לא רק בקרב מול המתחרים השכנים צריכה אופל לנצח, אלא בעיקר את נתוני המכירות המצביעים על בעיה גדולה בקונצרן הענק. עד כדי כך שכישלון מהדהד כאן, עלול להשפיע באופן ישיר על עתיד היצרן הגרמני במשפחת ג'נרל-מוטורס.

 

והצעצועים?

 

גם ליצרני הבונבוניירות המוטורית, סמארט, תהווה תערוכת פרנקפורט ציון דרך חשוב. מפעלי סמארט נמצאים בצרפת, אבל הבית האמיתי הוא גרמניה, מה שמסביר מדוע דווקא כאן תעבור החברה מפנה של ממש. זה יקרה באמצעות הפור-פור החדשה, אשר תוצג כאן רשמית. זה המוצר בעזרתו אמורה סמארט להציג רווחים של ממש.

 

אלא שלא מדובר כאן בעניין פעוט, לא כאשר מדובר ביצרן רכב שעד כה השתעשע ביצירות אזוטריות חסרות עניין. עם מכונית זו אמורים בסמארט לפנות לקהל הרחב ולראשונה בתולדותיה, תחנוך החברה מפעל שני בהולנד, בשיתוף עם מיצובישי. כך שגם בתחום זה אנחנו צפויים לעניין רב, ובינתיים לא נגענו אפילו בשאר העולם...

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תערוכת פרנקפורט 2003...
צפויה להיות מפגן כוח גרמני...
עם הרבה מציגים (וקהל...)
אבל למרות נוכחות של יוקרה...
עיקר התערוכה נסובה סביב הגולף...
והאסטרה, מייצגות ה"עממי"...
ואפילו על הסמארט פור-פור
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים