שתף קטע נבחר

פרארי מציגים יורשת

המכונית שנתנה בעבר אות וכיוון לדור חדש של מכוניות פרארי, מוחלפת בגרסה מודרנית, גדולה וחזקה יותר. נא להכיר - סקאלייטי

על יצרנית הרכב פרארי אין צורך להכביר מילים. אחרי הכל, למרות שרק בודדים זכו אי פעם לנהוג בה, ומעטים עוד יותר היו בעלים מאושרים של אחת, מדובר באחת מיצרניות הרכב המוכרות בעולם. ככה זה כשאתה לא רק אלוף עולם במירוצים, אלא גם חלום רטוב לכביש.

 

היסטוריה מפנה מקום

 

בכל אופן, כאשר הוצגה ב-1992 ה-456 החדשה דאז, לא ציפה איש כי המכונית הזו תהפוך אולי לחשובה מכל מכוניות יצרן האקזוטיקה המוטורית, בעשור ההוא לפחות. אחרי הכל, מדובר היה במכונית "משפחתית" יחסית לשאר מכוניות פרארי, שמטבע הדברים לא התיימרה להציע את המיטב-שבמיטב מבחינה מוטורית ודינמית, והייתה מייד לגדולה והכבדה בארסנל האיטלקי. וכאילו זה אינו מספיק, ה-456 נכנסה לנעליה המעולם-לא-מרשימות-במיוחד של ה"מונדיאל", פרארי 2+2 שקדמה לה.

 

אבל היא הציגה לעומת זאת חידוש מרעיש עבור פרארי של תחילת שנות התשעים, עם מעבר לתצורה חדשה/ישנה, של מנוע הממוקם בחזית המכונית, ולא במרכזה. מבנה זה הגיע אגב, יחד עם כל פלטפורמת ה-456, גם למכונית הדגל של פרארי לימים - המארנלו. מלבד זאת, השימוש בפלטפורמה זהה לימד אותנו באותה הזדמנות שגם בפסגת האקזוטיקה מתחילים לשים לב לעלויות פיתוח.

 

אבל ה-456 "ההיא" לא הסתפקה בזאת, והייתה גם ראשונה בייצור סדרתי להציג את מנוע ה-V12 החדש, שיחליף את הבוקסר ההיסטורי, ויגיע אף הוא למארנלו. וכמובן שלא נשכח לה את היותה פרארי ראשונה שהגיעה ארצה באופן מסודר, זאת אומרת, יובאה דרך הצינורות המקובלים ושימשה את מיכאל לוי, בעלי סמל"ת, יבואני פיאט לישראל.

 

אבל היום, אחרי 11 שנים של עבודה קשה ולבטח בפינה כלשהי של העולם, אפילו מטלות משפחתיות כדת וכדין – "אמא, תקפיצי אותנו לחוג ריקוד עם הפרארי היום?" – מפנה ה-456 מקום לטובת מחליפה מודרנית. ונעים מאד, קוראים לה "612".

 

שמות ופשרם

 

קודם כל, ולפני הכל, הסבר קל על מדוע ולמה המספר הזה. וראשית, זה לא רק מספר אלא גם שם. אחרי הכל, ה-612 הופכת למכונית רביעית בהיצע של פרארי הזוכה גם לכינוי של ממש לצד המספר. ואחרי "מודנה", "מארנלו" ו"אנצו", אנחנו צריכים להתרגל ל"סקאלייטי".

 

למעשה, לא סתם אלא סרג'יו סקאלייטי, מעצב-בונה מרכבים בעבר, שהתמחה בחומר קל וחזק בשם אלומיניום, ואשר שיתף פעולה עם אנצו פרארי הגדול, עוד בתחילת דרכו בשנות ה-50' וה-60'. והקשר למכונית הזו? זו הראשונה אשר מבוססת על מרכב ושלדת מסבך צינורות מתקדמת מאלומיניום, ותיוצר על-ידי פרארי, ולא ספק משנה כלשהו.

 

ולמה 612? כי נפח המנוע עומד על 6.0 ליטר, וכי זה האחרון עושה שימוש בלא פחות מ-12 צילינדרים. עכשיו, לא שאנחנו קטנוניים במיוחד, ולא שמישהו באמת ימדוד, אבל נפח המנוע דווקא קטן יותר, ועומד על 5.75 ליטר. למעשה, מדובר בעצם במנוע ה-5.75 ליטר שהוצג כבר ב-M575.

 

וב-612? למעשה מדובר בגרסה מחודשת ומחוזקת, המייצרת כיום 540 כ"ס לעומת 515 כ"ס "בלבד" במארנלו. ולעומת ה-456? המכונית החדשה חזקה בקרוב ל-100 כ"ס לעומת הדגם היוצא. ונראה כי תוספת כוח זו היא שמוציאה מהמשחק - לפחות כרגע - את התיבה האוטומטית המוכרת לנו בפרארי, זו בה מצוידת אגב גם המכונית היחידה שהגיעה ארצה.

 

בשלב ראשון לפחות תוצע ה-612 עם תיבת שישה הילוכים ידנית, או בגרסה חצי-ידנית-אוטומטית-רובוטית בסגנון בדומה לזו המותקנת במכונית ה-F1 של קבוצת המירוצים, אלופת העולם. תכניות לתיבה אוטומטית-רגילה לא מוזכרות בפרסומי היצרן, ונראה לנו כי הפעם תוותר פרארי ותתעלם מחסכנים. ועוד פרט אחד קטן - המכונית החדשה מאיצה ל-100 קמ"ש ב-4.2 שניות, ומבטיחה להגיע ל-315 קמ"ש. שתדעו.

 

הגודל והדיאטה

 

כאמור, ה-612 גדולה משמעותית מקודמתה, ודי אם נזכיר כי עם 295 ס"מ, בסיס הגלגלים ארוך בלא פחות מ-35 ס"מ. וזה לא רק תוספת עצומה, זה גם נתון המסביר את הצהרות פרארי על תוספת גדול מאד למרחב הפנים, בעיקר ליושבי המושבים האחוריים. שאר הממדים נדיבים אף הם, כולל חישוקי "18 מלפנים (245/45) ו-"19 (285/40) מאחור.

 

עם 490 ס"מ מפגוש לפגוש היא ארוכה ב-13.9 ס"מ מה-456, עם 195.7 ס"מ בין מראה למראה היא רחבה ב-3.7 ס"מ, ועם 134.4 ס"מ בין כביש לתקרה, היא גבוהה ב-4.4 ס"מ. נפח תא המטען אגב, 240 ליטר, אולי קטן מזה של סופר-מיני ממוצעת, אבל עדיין גדול בלא פחות מ-25% מזה של המוחלפת, ויכיל עד חמש מזוודות תואמות עם לוגו "פרארי". מחירן של אלה יהיה סמלי עבור רוכש המכונית, כך מבטיח היצרן...

 

אלא שלמרות הצמיחה במידות, מספרים פרארי בתיק העיתונות כי "דיאטת" האלומיניום סייעה להוריד את משקל המכונית ב-60 ק"ג, ל-1,840 ק"ג בלבד. אלא שמה לעשות, והנתון הרשמי של ה-456 היוצאת עמד על 150 ק"ג פחות. במקום כלשהו מסתתרת טעות.

 

נראית טוב

 

ואיך לדעתכם היא נראית? ובכן, סדנת העיצוב של פינינפארינה עשתה עבודה כלל לא רעה, וללא ספק ניתן לזהות בה את המקור המוחלף, עם דמיון לא מועט בצללית, חרטום מחודד וכוחני יותר. למראה דרמטי תורמות גם יחידות תאורה גלויות וצרות, במקום אלה הנסתרות ב-456.

 

תא הנוסעים מציג קו חדש לחלוטין, עם שילוב אזכורים מעורר חשק מעולם הספורט המוטורי. אלא שבהתאם לייעוד החדש ולמרחב המוגדל, ניתן למצוא הידור ופאר ברמה גבוהה ממה שהכרנו עד כה אצל יצרן מכוניות הספורט. ויש גם בקרת יציבות חדשה, ומערכת אקטיבית לכוונון בולמי הזעזועים. אתם יודעים, עבור מי שגם ינהג בה.

 

בכל אופן, ה-612 החדשה תוצג לראשונה בפני קהל בתערוכת דטרויט, שתיערך בחודש ינואר הקרוב. האם היא גם תהיה העולה הבאה לישראל במסגרת "הניסוי ארוך הטווח" שעושה היצרן (והיבואן) בארץ, תוך מטרה להתחיל בייבוא מסודר אי פעם? עדיין לא ברור. נמה שאינו מוטל בספק הוא המחיר - יקר מאד עד להחריד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חרטום כוחני
צללית מזוהה
מנוע חדש-ישן
לנהגים אמיתיים
כסא הטייס
לנוסעים אמיתיים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים