מגבים לרכב: מדריך
מגב השמשות הוא אחד האביזרים החיונים לרכב בתקופת החורף. איך תבדקו לבד אם המגב שלכם תקין, איך בוחרים מגב חדש, מה צריך לדעת לפני ההרכבה ואיך מוודאים את התאמה רגע לפני הגשם - כתבה ראשונה בסדרה

הקיץ החם והלוהט כבר מאחורינו. החורף הגשום (כך לפחות אנו מקווים) לפנינו. היורה אמנם מתמהמה מעט, אבל פסק הזמן הזה הוא בדיוק המועד להתחיל בהכנת הרכב שלנו לחורף.

 

את סדרת הכתבות בנושא נפתח באחד האביזרים החיונים ביותר בחורף (ולמען האמת גם בקיץ) - מגבי השמשות, הישרים.

 

החום של הקיץ והאבק לא עושים טוב למגבים. במיוחד לא לחלק החיוני ביותר שלהם - להב הגומי. תפקידו של הלהב הוא לבצע את ניקוי השמשות, כך שנוכל לראות דרכן גם אחרי טיפות הגשם והתזות הבוץ של המכוניות שנוסעות לפנינו.

 

למרבה הצער וממש לא ברור בדיוק למה - החליט משרד התחבורה להסיר את הפיקוח על יבוא מגבים לרכב, למרות שבעצם מדובר באביזר בטיחותי ממדרגה ראשונה. המשמעות של ההחלטה הזו היא שאין בעצם תקן ישראלי מחייב לגבי מגבים והיבוא חופשי. התוצאה בהתאם: לארץ מגיעים מגבים ממדינות שונות בעולם, חלקם באיכות ירודה והצרכן הישראלי, שלא תמיד יודע את ההבדלים, הוא כמובן הנפגע העיקרי.

 

נתונים מדויקים על היקפו של שוק המגבים בארץ קשה לספק. אבל, בהנחה שמידי שנתיים יש צורך בהחלפת מגבים ושעל כבישי הארץ נעים כ-2 מיליון כלי רכב, הרי שמידי שנה נמכרים כמיליון זוגות מגבים.

 

השחקנים העיקריים בשוק המגבים הם: אמריקאן-איגאל, המחזיקים לפי הערכות שונות בנתח שוק הנע בין 40%-25%, בוש (ביבוא לדיקו) עם נתח שוק 15%-8%, צ'מפיון (ביבוא פינרוס) עם נתח שוק דומה, ויז'ן (ביבוא ביתן-ספארק) עם נתח שוק של כ-15% ויבואנים קטנים נוספים.

 

שמחה רשף, מנכ"ל חברת פרומט, יבואנית מגבי אמריקאן-איגאל, מסביר כי מחקרים שנעשו באירופה העלו שכ-60% מתאונות הדרכים שנגרמות בחורף הן תוצאה
של ראות לקויה. מגבים לא תקינים הן אחת הסיבות העיקריות לראות לקויה ומכאן שהמגב הוא אביזר בטיחותי חשוב. בעבר, מוסיף רשף, נהגו הישראלים להסיר בקיץ את המגבים מרכבם כדי להגן עליהם מפני קרני השמש הלוהטות ושמרו אותם בבית לחורף הבא. את הנוהג הפסול הזה הצלחנו לעקור במשך השנים מהשורש. היום ברור כמעט לכל נהג שלמגב יש חשיבות גם בקיץ, בגלל הלילות הלחים הפוקדים אזורים נרחבים במדינה המחייבים ניגוב השמשות לפני התחלת הנסיעה, וגם כדי לנקות לכלוך שדבק בשמשת הרכב במהלך נסיעה בקיץ.

 

לבדוק לבד

 

לפניכם בדיקה עצמית (ופשוטה) של מגבי הרכב בכמה שלבים: 1. הרימו את זרוע המגב ובידקו את שלמותו. אם תגלו בלהב סימני קריעה של הגומי או עיוות שלו - הגיע זמן ההחלפה. כדאי גם להעביר את האצבע על הלהב כדי לבדוק אם הגומי לא התייבש במהלך הקיץ והתקשה. אם בבדיקה הפשוטה הזאת מתגלה שהלהב נוקשה מאוד ואיבד מגמישותו - מקומו בפח.

 

2. השלב הבא הוא להפעיל את המגבים. עדיף לא להפעילם על שמשה יבשה. הפעילו את מתזי השמשות ודאגו שיהיו מכוונים לשמשות ושלא יתיזו לצדדים או מעבר לגג. אם תגלו שהם סתומים החדירו בזהירות סיכה דקה לחור המתז כדי לנקות ממנו שאריות אבנית שעלולת היו להצטבר בו ולסתום אותו. באמצעות הסיכה ניתן גם לכוון את המתז. מומלץ מאוד להשתמש בנוזל מתזים מיוחד המכיל חומרי ניקוי וחומר מונע אבנית. המחיר אינו גבוה. את נוזל המתזים ניתן לרכוש בחנויות האביזרים ובתחנות הדלק.

 

3. לאחר ההתזה על החלון הפעילו את המגבים: אם הם מנקים את השמשות בלי להותיר סימני לכלוך או מים על השמשה הם תקינים. אם המגב מותיר על השמשות פסי לכלוך לאחר כמה ניגובים - עבר זמנו. אם במהלך הפעלת המגב תגלה שהוא אינו עובד בצורה חלקה אלא מקפץ על השמשה זה סימן נוסף שהוא סיים את חייו.

 

כל כמה זמן כדאי להחליף את המגב? המלצתנו היא להחליף את המגבים אחת לשנתיים לפחות. זה בערך פרק הזמן האופטימלי לחיי מגב בתנאי האקלים שלנו.

 

איך לבחור?

 

ההמלצה היא כמובן להתקין ברכב מגבים איכותיים. מומלץ לכן לבחור כאלה המיוצרים על-ידי יצרנים מוכרים. מאחר שאין תקן ישראלי למגבים - כדאי לבדוק שעל אריזת המגבים שאתם רוכשים מצויין שהם עומדים בתקני איכות מוכרים. כדאי גם לבדוק את אתם מקבלים אחריות למוצר שאתם קונים.

 

זרועות האחיזה. דרך נוספת להבחין בין מגב איכותי למגב פשוט היא במספר זרועות האחיזה של המגב. מגבים בעלי 4 זרועות איכותיים יותר מאלה בני 2 זרועות. הזרועות מאפשרות למגב להצמד טוב יותר לשמשת הרכב על-ידי הגמשת המגב.

 

רכות הגומי. מביני דבר יוכלו גם להבחין באיכות על-ידי בדיקת רכות הגומי. ככל שהוא רך יותר כך איכותו גדולה יותר שכן הוא יצמד טוב יותר לשמשת הרכב.

 

חיבורי הזרועות. במגבים האיכותיים עשויים החיבורים מפלדת אל חלד. במגבים הזולים הם מחלידים ועלולים להתפרק טרם זמנם.

 

בדיקת התאמה

 

אפשר לבחון את איכות המגב בבדיקה פשוטה יחסית: מחזיקים את המגב ביד ומניחים אותו עם הלהב כלפי מעלה כאשר הוא נתמך מלמטה בשני קצותיו באצבעות שתי הידים ומקפיצים אותו קלות. ככל שהמגב ישקע יותר במרכז סימן שהוא גמיש יותר ויצמד טוב יותר לשמשה.

 

אם המגב החדש שהרכבתם מקפץ על החלון דרשו להחליף אותו. אל תסכימו שיעקמו לכם את זרוע המגב כדי להפסיק את הקיפוץ.

 

כדי לבדוק איזו מידה של מגב מתאימה לרכב יש לבדוק בקטלוג יצרן המגבים. ליצרנים האיכותיים יש קטלוגים שבהם מופיע מספר הדגם המתאים לכל רכב. ודאו שעל אריזת המגב שרכשתם מופיע המספר הקטלוגי המתאים לדגם רכבכם. ההתאמה הזו חשובה משום שיש מכוניות שבהן גודל שני המגבים שונה, ולכן חשוב שתהיה התאמה מלאה. עדיף לא להסתפק בכך שעל אריזת המגבים כתוב שהם מתאימים לשם יצרן הרכב לדוגמה פורד, פיאט או מאזדה. לדגמים שונים של מכוניות, אפילו של אותו יצרן, יש מגבים שונים.

 

איך מרכיבים?

 

אם אתם מרכיבים בעצמכם את המגבים, לפני שאתם מפרקים אותם בדקו את גודל המגב ובאיזה צד הוא מורכב. דאגו לכך שגם המגב החדש שקניתם יורכב במקום הנכון לפי גודלו.

 

בדקו גם את סוג המתאם המחבר בין הזרוע למגב. בכל אריזת מגבים יש מספר מתאמים - בחר מתוכם את מה שמתאים לרכבך לפי המגב הישן שהיה מורכב עליו. אם המגב הישן לא היה מסוג המתאים לרכבך תצטרך לעשות את בחירת המתאם בעצמך. כדי להקל על ההרכבה זכור את סדר פעולות פרוק המגב מהזרוע, כך שתוכל להרכיב את המגב החדש בסדר ההפוך ולא להסתבך בהרכבה לא נכונה.

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה מגבים לרכב: מדריך
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תפעיל וישרים
    צילום: אלכס קולומויסקי
    רכב בחורף. לבדוק שהוישרים תקינים
    צילום: אלכס קולומויסקי