שתף קטע נבחר

כפית חיזוקית

"ארץ נהדרת" מבדרת אך יוצאת ללא נפגעים; "פרנקו וספקטור" מושקעת אבל נטולת השראה; ו"עמוק באדמה" פשוט נפלאה. רענן שקד על שישי החדש והמוצלח של "קשת"

 

שישי החדש, ערוץ 2

 

נפתח בציטוט מהמקורות, ספר טופז, כל פרק: אין לי זמן. יום שישי החדש של "שידורי קשת" הוא כפית חיזוקית גדושה ויטמינים וגלוקוזה. יש מה לראות. יש מה לקחת הביתה. "קשת" לקחה סיכון מסוים עם השישי הזה ויתכן שהיא טועה – מסחרית לפחות – לאורך חלק מהדרך. יהיה עצוב לגלות כי עונת הפרימיום החדשה והמושקעת לא תניב את הרייטינג של חטיפי הקיץ הזולים "קחי אותי שרון" ו"כוכב נולד", גם אם הביקורת תישען לאחור בנחת. אבל מוקדם להסיק מסקנות. בינתיים, בואו נפרק את החבילה.

 

"ארץ נהדרת", 21:00

 

"ארץ נהדרת" היא מוצר מעבדה מושלם. היא מצחיקה, אינפנטילית, מרוצפת כוכבים – הכל במינונים מדויקים מעבדתית לשישי בערב, כלומר ללא מגע יד אדם זועם באמת, ללא היסחפות באגף התעוזה, ללא שיניים טוחנות. נאמר כך: בשביל החומרים האלה, שי ודרור לא היו יוצאים מהמיטה. בשיאה, הסתלבטה "ארץ נהדרת" על הנשיא קצב ועל סילבן שלום, אבל לא באופן שיגרום למי משניהם לקום לטלפון. מה שנקרא, תוכנית בידור. ללא נפגעים.

 

ועדיין, "ארץ נהדרת" היא בידור אינטליגנטי, יעיל ומצחיק יותר מ"המופע המרכזי" ימ"ש. טל פרידמן כשלי יחימוביץ' ואורנה בנאי כדוברת צה"ל (מרכבה פלדמן! איזה שם ענק!) הם תענוג מקולף באריזה ביתית. אלו עוגנים קומיים חזקים – ותוכניות כאלה קמות על רגליהן, כלומר זוכות לדיבור – בזכות עוגנים כאלה.

 

"ארץ נהדרת" עדיין זקוקה לשיפורים באגפיה החלשים יותר, אבל יהיה בסדר; עוד נשב מולה. עוד נצטט ממנה. מאידך, בהיותה לייט-נייט קיציסי שעבר ריכוך וגמר כפורמט-כלאיים, קל להמר כי בכל הקשור לרייטינג, גם היא תנצח בנקודות בלבד את "ארץ מעופשת", מופעו השבועי המתחרה של יהורם.

 

"פרנקו וספקטור", 22:00

 

הכל טוב-תודה ב"פרנקו וספקטור". ליהוק, בימוי, צילום, מוזיקה, הכל. משה איבגי, בחליפתו הטובה ובמשקפי מעצבים, כמו יצא מז'ורנל. רונית אלקבץ, לראשונה מזה זמן, לא נראית כשובה של המומיה. שניהם משחקים היטב. מה גודע לי את החשק להתמכר לזה? אולי העובדה של"פרנקו וספקטור" חסר משהו קריטי: השראה.

 

קרה לכם פעם שבן-זוג פוטנציאלי/ת אמר/ה לכם שהכל מושלם, באמת, אבל זה לא "זה"? ובכן, ל"פרנקו וספקטור" – לפחות בשני פרקי הפתיחה – אין את "זה". ל"פרנקו וספקטור" חסר מגע היד המקורי, הפאנקי, המגניב, המפתיע, ההכרחי כיום לסדרות דרמה טובות – בעיקר בעידן שבו ראינו כבר כל כך הרבה כאלה – ושפוזר בנדיבות ב"תיק סגור", למשל. "פרנקו וספקטור" היא דרמת בית משפט הסובלת מעודף משקל. הכל בה לפי הספר, מסמן וי בכל רובריקה מוכרת, אבל פוסח על הסעיף האחרון: מקוריות.

 

זה אכזרי, אבל מיד אחרי "פרנקו וספקטור" שודר פרק הפתיחה המופתי של "מתחת לאדמה" – סמיכות המזמינה השוואה בין דרמת-סטנדרט ישראלית המבקשת לגעת במודל אמריקאי מהדור הקודם, לבין דרמת-מקור אמריקאית המסמנת בגופה (בהרבה גופות, למעשה) את הדור הבא. אתם לא מפיקים כיום דרמת טלוויזיה עתירת תקציב ללא טוויסט מקורי. ל"פרנקו וספקטור" אין טוויסט. יש פסק-זמן. נישאר ידידים.

 

"עמוק באדמה", 23:00

 

אין דרך לגעת במילים בודדות ביופי, בניוון, במורכבות ובאבסורד ההופכים את "עמוק באדמה" לסידרת דרמה בולטת ושנונה כל כך. פרק הפתיחה היה יצירונת-מופת קטנה – פורטרט ממוסגר בשלמות – של אובדן ויגון, הכחשה והשלמה, אשמה ומחילה, וכוחם הסוחף של החיים הדפוקים האלה. ככה פותחים סידרה; בפרק שמתנפל עליך מכל הכיוונים ומצביע לכאן ולשם: תראה, תראה! סיפורים בכל מקום. דמויות עם פוטנציאל אדיר. אתה פשוט יודע שתמשיך לפרק הבא. נדבר אז.

 

צריך להגיד:

 

לשידורי "קשת": למה לקרוא לזה "שיעור פרטי עם אהרוני" כשמדויק יותר לקרוא לזה "פרומו ארוך עם אהרוני להמשך ליל השידורים"?

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"ארץ נהדרת". מוצר מעבדה מושלם
"פרנקו וספקטור". ללא טוויסט
"עמוק באדמה". מופת
לאתר ההטבות
מומלצים