שתף קטע נבחר

"הבהלה לסין"

לפני שנים אחדות זה היה רק טפטוף קל, של קונצרנים מוטוריים עם שאיפות התפשטות מגלומניות. היום מדובר בהצפה של ממש, וצמיחה של למעלה מ-50% בשנה - נא להכיר: המכונית וסין

שוק הרכב הסיני מתפתח במהירות עצומה בשנים האחרונות. במדינה בה תשתית הכבישים הייתה עד לפני זמן קצר מהגרועות בעולם, ללא תעשיית רכב של ממש, בה גם בערים הגדולות והמודרניות רכבו בעיקר על אופניים, מגלים את עולם הרכב. ואם עד עכשיו התמקדו שם בעיקר בתחבורה ציבורית מודרנית ובמכוניות לבעלי יכולת, הרי שסין - המדינה בעלת מספר התושבים הגדול ביותר בעולם - מגלה את המכונית לכ-ו-ל-ם.

 

בעבר, והיום

 

מאז גילו - לפני כעשור - יצרניות הרכב הגדולות את סין, בפיקוח ואישור הממשל הקומוניסטי כמובן, חל גידול של 50 עד 60%בשוק המכוניות הפרטיות כל שנה. ולדעת מומחים, נתונים אלה יהיו מרשימים עוד יותר בעתיד הקרוב. ברור על כן מדוע מעסיקות יצרניות הרכב הגדולות, רבות מהן לפחות, שלוש משמרות עובדים ומייצרות מכוניות 24 שעות ביממה במפעלים מקומיים.

 

ולמרות זאת, הביקוש עדיין גדול משמעותית מההיצע. וכדי להבין באיזה מספרים מדובר, כדאי לזכור כי בשנת 2002 נמכרו בסין לא פחות 3 מיליון מכוניות, בעוד שהתחזית ל-2003 עומדת על למעלה מ-4.3 מיליון מכוניות. וזה גם הופך את שוק הרכב הסיני לאחד הגדולים בעולם, כמעט בהינד עפעף. זה גם גורם לכך שסין מופיעה כמעט בכל שיחה שאנו עורכים עם בכירי תעשיית הרכב העולמית. כולם לוטשים עיניים, מודעים למשמעות האדירה של המדינה המתעוררת הזו.

 

מחיר כבד

 

מהפכת המינוע של סין מביאה עמה גם תופעות לוואי שליליות, הבולטת שבהן היא עלייה דרמטית במספר ההרוגים בתאונות דרכים. למעלה מ-106 אלף בני אדם נהרגו ב-2001, עליה של קרוב ל-14% לעומת השנה שלפניה - והמשטר הסיני חסר אונים. קצב הגידול של שוק הרכב המקומי גדול משמעותית, כך מסתבר, מכושר בניית הכבישים, מהם רבים אינם משולטים כראוי ואיכותם נמוכה.

 

לכך יש להוסיף את העובדה כי רבים נהרגים בתאונות הנגרמות כתוצאה מחוסר היכרות עם חוקי התנועה, ובוודאי כאשר מדובר במכת מדינה של ממש המקבלת ביטוי בנהיגה ללא רישיון כלל. נסיעה נגד כיוון התנועה, על מדרכות ותוך התעלמות מרמזורים, הן בעיות מוכרות בסין של היום.

 

ויש גם יתרון

 

ובתוך כל זה, פועלת ג'נרל מוטורס מול הממשל הסיני במטרה לקדם דלק חלופי - מימן בעיקר. ענקית הרכב האמריקנית מקווה לשכנע את הממשל לקדם את מכוניות תא-הדלק, וכך להגדיל משמעותית את הדרישה לדלק החלופי. כך, סבורים בג'נרל מוטורס, יוכלו גם להוזיל משמעותית ייצור מכוניות מסוג זה ולקדם את פרויקט מכונית המימן שכדי להיות ריווחי, חייב להימכר במספרים גדולים.

 

נכון לעכשיו הסינים עדיין אינם "סובלים" ממסורת של צריכת דלק כזה או אחר, עובדה שהופכת אותם לפתוחים יותר לחידושים. הג'נרל סבור שעכשיו יהיה זמן אידיאלי לשכנע אותם בכדאיות דלקים חלופיים, כמו מימן שאינו מזהם את הסביבה ותוצר הלוואי היחידי שלו הוא מים זכים.

 

אבל עוד לפני שמתייחסים לחלופות תדלוק, ראוי להדגיש כי המצב בסין כה מבטיח עבור יצרני הרכב, שיש מי מהם שממהר לשלוח מכוניות לסין ממדינות אחרות. רק לאחרונה אישר השלטון בסין ייבוא של למעלה מ-27,000 מכוניות לטובת "שיפור המלאים". אבל גם עם כמות זו, זמן ההמתנה בסין למכונית חדשה עומד על חודשים רבים - לפעמים אפילו שנה.

 

123 יצרנים!

 

למרות שרובם כלל אינו מוכר מחוץ למדינה, בסין קיימים לא פחות מ-123 יצרני מכוניות, מרביתם מייצרים פחות מ-1,000 משאיות ואוטובוסים לשנה. כחלק מהתנאים למכירת מכוניות שהיצרן שלהן אינו סיני, נדרשים היצרנים הזרים לשתף פעולה עם יצרנים מקומיים ולחלוק איתם טכנולוגיה. הסינים, לעומתם, אינם מחוייבים לשותף אחד ויכולים לחבור ליותר מיצרן זר אחד. מצב זה גורם לריגול תעשייתי וגניבת רעיונות, ופגע קשות בניסיון החדירה של פורד לסין למשל.

 

במקביל, הכריזו שלוש הגדולות מארצות הברית - ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר - על הגדלת ההשקעות שלהן במדינת הענק. פורד הכריזה על השקעה של מיליארד דולר לטובת הגדלת נפח הייצור המקומי בסין מ-20,000 יחידות בשנה ל-150,000. גם טויוטה היפנית, הצפויה להפוך ליצרנית השנייה בגודלה בעולם עד סוף השנה, הודיעה על כוונה להשקיע סכומי עתק בהקמת מפעלי ייצור מנועים ומכוניות בסין.

 

השפעה על תעשיית הרכב

 

בעתיד הלא רחוק, צפוי שוק הרכב הסיני להיות שני בגודלו בעולם, לאחר ארצות הברית. כבר עתה הוא גדול מזה של גרמניה, ומתקרב בצעדי ענק לשני בגודלו בעולם כיום - יפן. השלטון המקומי מקווה לנצל זאת בין היתר, ולהפוך כך את התוצרת המקומית לראויה לשיווק מחוץ לעולם. בכך, לא חוששים אנשי התעשייה בסין להכריז, תצליח סין להפוך מעצמת ייצור רכב. לכן, בין היתר, מחויבות יצרניות זרות המעוניינות לעשות רווח גדול ומהיר שם, לחלוק טכנולוגיה וידע עם התוצרת המקומית.

 

וכשיש כמה מאות מיליוני סינים המועמדים לרכוש מכוניות בפעם הראשונה, הופך הפוטנציאל הכלכלי ללא פחות מעצום עבור תעשיית הרכב העולמית, כולל במה מעניינת עבור יצרניות שונות לצורך הצגת טכנולוגיה מודרנית. ואם עד עכשיו ידענו להעריך פחות או יותר את העדפות השוק האמריקני, ומנגד את העדפות האירופאים, רק עם הזמן נדע להעריך כיצד שוק הרכב הסיני ישפיע על תעשיית הרכב.

 

ככל שהשוק יגדל, כך גם תגדל השפעתו על יצרני הרכב, שיידרשו להתאים מכוניות לטעמם של הסינים. אילו מכוניות הסינים אוהבים? את זה נוכל לדעת רק בעוד כמה שנים, אולי אפילו כשנתחיל לראות מכוניות סיניות או שתוכננו עבור סין בשווקים אחרים בעולם. רק אז נדע את התוצאות האמיתיות של "הבהלה לסין", מעבר לדוחות הכלכליים ולרווחי יצרניות הרכב השונות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסינים מייצרים מיצובישי
וגם ב.מ.וו
ופולקסווגן
ואפילו מרצדס...
אבל בעיקר פשוט רוכשים הרבה מכוניות
איזו השפעה תהיה לסינים על תעשיית הרכב?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים