שתף קטע נבחר

כמה שווה התו שתקבלו לחג

מאחורי תלושי השי, המתנה הכי פופולרית לחג, יש לא מעט הגבלות. רשתות רבות מורידות עד 10% מהערך המודפס על התוו, לא מכבדות אותו במבצעים או במוצרים מסוימים, לא מחזירות עודף ומגבילות בזמן

כאשר מקבלים מתנה, נהוג שלא לחטט בפרטיה, או לפחות לא להתלונן עליה. אחת המתנות הפופולריות לחג, שניתנות בעיקר על-ידי הבוסים במקום העבודה, היא תווי השי. מתנה נוחה מאוד, שקל להחזיק אותה בארנק ולממש בעשרות חנויות.

 

אלא שהתווים האלה מעוררים תהיות רבות, שלא לדבר על תלונות צרכניות, המלוות בכעסים וביצרים לוהטים. מדוע לא מכבדים את התו במלוא הסכום הנקוב? מדוע לא מסכימים לקבל את התו על מוצר במבצע? איך ייתכן שהוא מוגבל בזמן?

 

תווי הקנייה, שמככבים כשי לחגים, נמכרים לוועדי עובדים ולהנהלות מפעלים ובתי עסק על-ידי רשתות השיווק הגדולות. התחרות בין הרשתות באה לביטוי גם בתחום זה, והיא גורמת לכך שמחג לחג רק גדל מספר החנויות המשתתפות בתו. כך אפשר למצוא בכל התווים את אותן חנויות 'הכרחיות' (כמו קסטרו, פוקס, גולף והמשביר החדש לצרכן), לצד חנויות המזון של הרשת, כאשר החנויות הזולות יותר של הרשתות מכבדות רק 90% או 95% מהסכום הנקוב.

 

מסקר שערכה חברת ועדים עולה, כי בפסח הקרוב יגיע חלקם של תווי השי ל-45% ממחזור המתנות. "פעילות תווי הקנייה מקרינה על כל הפעילות הקמעונאית, שתתנהל בחנויות בערב החג, שכן היא שולחת לחנויות צרכנים עם כסף מזומן בכיסם. אלה יוציאו מן הסתם יותר מהסכומים שקיבלו כשי", אומר יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים.

 

אלוש מספר, כי בשנתיים האחרונות פקד את תחום תווי השי גל זיופים, שגרם להפסדי ענק לחברות המנפיקות. בנוסף, חל לדעתו כרסום באיכות התווים, בשל הנחות הענק שנתנו הרשתות למעסיקים שרכשו אותם, הנחות שהיה צריך לגלגל כמובן חזרה על הקונים.

 

לדבריו, הרשתות מאזנות מעט את הפסדיהן במכירת התלושים בכך שיותר מ-10% מתווי השי פשוט הולכים לאיבוד, או שלא מומשו בזמן.

 

בבדיקה שערך מדור זה, מתברר כי הבעיות שעולות בקרב מחזיקי התווים וכעס שהופנה כלפי הרשתות גרמו להן סוף-סוף לעשות קצת סדר בתחום.

 

רוב התווים מציינים היום בבירור את תנאי המימוש, הישג ניכר לעומת תלושי העבר. כך, לפחות, הלקוח שמגיע לחנות אינו מופתע מהעובדה שהתלוש שבידיו שווה פחות.

 

על התו של רשת שופרסל (תו הזהב), לדוגמה, מצויין באותיות גדולות כי ברשת היפרנטו שוויו 95% מהערך הנקוב, וברשת קוסמוס ואחרות רק 90%. כל שאר הרשתות המוזכרות בתו הזהב (ביניהן פוקס, קסטרו, אייס, ענק הוידאו ואחרים) מכבדות 100% מערך התו.

 

התו של רשת קו-אופ (רב תו) מכובד ב-95% ברשת סופר סנטר וזיל וזול וב-90% ברשת מגה. גם הרשתות המצורפות לתו זה (ביניהן הום סנטר, גולף, פולגת, אופטיקנה, שקם אלקטריק ואחרים) מכבדות את התו ב-100%.

 

הרשת השלישית, קלאבמרקט, הפתיעה הפעם והוציאה לצד התו הרגיל שלה (אקסטרא תו) גם אקסטרא תו 100%, שראה אור לראשונה בראש השנה. למעסיק או לוועד העובדים, שרוכש את התו, הוא עולה יותר מהתו הרגיל, אך מקבל השי נמנע מאכזבות מול הקופאית של רשת ג'מבו או חצי קופה, שיכבדו את מלוא שוויו.

 

גם ברשת זו נמצאות רשתות האופנה הגדולות וכן רשת ניו-פארם, סקאל, שקם אלקטריק ותכשיטי שטרן. את רשת סופרפארם, אגב, לא תמצאו על גבי אף תלוש, אלא אם אתם מעסיקים גדולים, שרוצים לרכוש תלושים לעובדיכם. הרשת הזו החליטה שלא להשתתף עוד בחגיגת התלושים, והיא משקיעה את משאביה בתלושי ההנחה המיוחדים לחברי מועדון לייף סטייל שלה.

 

לא תקף בחנויות עודפים

 

מעבר לבעיית השווי, עולות בעיות נוספות הכרוכות בתלושים הצבעוניים, שאגב נעשים בכל חג יותר נאים גראפית מאשר קודמיהם. הבעיה העיקרית היא, שמרוב עסקים האותיות על התלוש כל-כך קטנות, כך שקשה לא רק לקרוא מי ומי במשתתפים, אלא גם את הסייגים וההגבלות של כל בית עסק.

 

הסייגים הם מדברים בדרך כלל על אי כיבוד התו במבצעים, בחנויות עודפים, בתאריכים מסויימים או בכך שאפשר לממש את התו רק עד סכום מסויים מהעיסקה. בעיקר מרגיזים הסייגים המצמצמים את התו רק למחיר הרגיל ולא למבצעים, שכן מה התועלת בו אם אפשר להשיג את המוצר במחיר זול הרבה יותר בלעדיו?

 

כך או כך, כדאי שהמעסיקים יחלקו את התווים יחד עם זכוכית מגדלת, כדי העובדים יוכלו לקרוא היטב את האותיות הקטנות.

 

המלצה נוספת: לפנות לקופה הראשית של כל חנות או רשת לפני שממלאים את העגלה. בירור כזה לפני הקנייה ימנע אכזבות בקופה, או ויכוחים עם הקופאית, שמעכבים את כל התור.

 

בעייה נוספת שקשורה לתווים היא בעיית העודף. רוב הרשתות מעניקות כעודף תווי זיכוי, דרך נוחה למדי לצרכן וגם לחנות, שמבטיחה בכך את חזרתו לחנות. הבעיה מתעוררת, כאשר העודף ניתן שוב בתווי שי. באחת התלונות שהגיעה למדור זה שאל ח' כיצד ייתכן, שרשת מסויימת הורידה 10% מערך התו ששילם, נתנה לו עודף בתלושים - ושוב הורידה 10% כאשר הגיע לממש את העודף.

 

פנינו ל-3 הרשתות הגדולות ושמחנו לשמוע שהסידור הזה נגמר. מרשת קו-אופ נמסר לנו כי הקונה במגה, לדוגמה (הזכאי רק ל-90% מערך התו) יקבל כעודף תווים מיוחדים של מגה, השווים 100%. מרשת שופרסל נמסר, כי ברשת נותנים כעודף תעודת זיכוי בלבד, ששוייה 100%. ומרשת קלאבמרקט

הבטיחו לנו, שכדי למנוע מהלקוחות הפסד יוסיפו בקופה לעודף 10% או 5%, אותם אחוזים שהורידו לו בתו המקורי.

 

לא כולל אנציקלופדיות

 

רגישות גבוהה במיוחד נרשמה בקרב הציבור לגבי התווים של רשת המשביר לצרכן. כזכור, עם קריסת הרשת איבדו צרכנים רבים את כספם לאחר שנשארו עם תווים שהרשת החדשה סירבה לכבד. לקראת החג הזה נראה שהרשת החדשה מנסה לרצות את לקוחותיה, וכך יצאה בהודעה כי כל התווים שווים 100%.

 

הרשת חתמה הסכמים עם כל רשתות המזון וכן עם מועדון חבר ותו ארגון המורים, אך אפשר גם לרכוש תווים בודדים כמתנה בקופות הסניפים, על סך 100 ,50 ו-180 שקלים.

 

תווי השי מתאימים לא רק כמתנה על-ידי ועדי עובדים או הנהלות (שמקבלים הנחות מפליגות כאשר הם קונים כמויות של תווים), אלא גם כמתנה אישית לחג. בכך פופולריים למדי התווים של רשת סטימצקי ושל רשת צומת ספרים, שמופיעים גם הם בתווים של רשתות השיווק, אך ניתן לרכוש אותם גם בסניפי הרשתות.

 

שוב: בתווים אלה לא ניתן לרכוש פריטים במבצע, ספרי לימוד, עיתונים ואנציקלופדיות, כך שאפשרות המימוש שלהם מצטמצמת מאוד.

 

נקודה אחרונה שיש לשים אליה לב: תוקף התו. רוב הרשתות נותנות היום טווח מימוש של יותר משנה, וברשת הריבוע הכחול אף אומרים שאם לא הספקתם לממש אותם, תוכלו לקבל הארכה. חשוב לדעת, כי רשתות גדולות כמו המשביר החדש לצרכן, סטימצקי או צומת ספרים אינן מגבילות כלל את מועד המימוש כאשר מדובר בתו שנקנה אצלן ישירות. לעומת זאת, אתם עלולים להיתקל בסירוב לקבל תשלום בחנויות אלה, כאשר הן מופיעות תחת הגג של רשתות השיווק.

 

שורה תחתונה: למרות שמתנה זו מתנה - יש כאלה, שצריך לעשות עליהם דוקטורט כדי לנצלם אותם נכון.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תווי שי. כמה הם שווים באמת?
מומלצים