שתף קטע נבחר

ים המלח: איים בזרם

עמוד ברזל הניצב על אי של אבנים; מצודה המרוחקת כ-200 מטר מהחוף שפעם הזדקרה מתוך הים; מרבדי פריחה על סוללות חלוקים. כל אלה הם סימנים לים שהיה, נטש והתרחק. טיול באמצעות דמיון מודרך

מעגנה ראשונה מעגנה שנייה מעגנה שלישית 

משך הטיול: 6-4 שעות

אופי המסלול: נסיעה ברכב משולבת בקטעי הליכה קצרים

דרגת קושי: קל, מתאים למשפחות

ציוד: כובעים, מים

 

הסתכלו במפה וחפשו את ים המלח. ליתר דיוק את צפון ים המלח. על כביש 90, רגע לפני שהוא 'שובר' מערבה. מסלולנו יתחיל בתחנת הדלק ופונדק הדרכים בצומת הלידו שבצפון ים המלח. כאן נוכל להשלים הצטיידות או סתם להתפנק בגלידה, ומייד אנו יוצאים לדרך.

 

כאשר מביטים לכיוון הים ומעט מזרחה, רואים את מבנה המסעדה המפואר ששימש את נכבדי ועשירי ירדן והגדה במשך עשרות שנים. מבנה יפה ומרשים, הבנוי בחצי עיגול הפונה לים. אליו צמוד מבנה מרובע ששימש כמטבח, מזווה ובחלקו גם את אולם הכניסה. זוהי "מונטזת אל-לידו", מסעדה פלוס. מועדון לבילוי עם האישה, הפילגש או החברים.

 

היכנסו למבנה הנטוש. עימדו על הבמה שבמרכז הרחבה כשגבכם לים, והשמיעו קול. האקוסטיקה נפלאה. ממש אין צורך במערכת הגברה. כעת הפעילו את דמיונכם: דמו לרגע את המקום תוסס וחי. 'שימעו' את המיית הגלים המכים על קיר היסוד הדרומי של מרפסת המסעדה, 'הריחו' את ריח המים כשהוא נמהל בריחות המופלאים העולים מהמטבח. 'חושו' את אווירת המקום, ו'האזינו' לצלילי העוד, הסיטאר, הדרבוקה ושאר כלי התזמורת המנגנים את לחניהם ושיריהם של גדולי המוזיקאים הערבים.

 

עוד רגע יעלו לאוויר סילסוליה של הזמרת ואליהם תצטרף רקדנית הבטן המפזזת בחן עגלגל ושופע. 'ראו' את השולחנות המלאים כל טוב המסודרים בקשת סביב הרחבה המרכזית ואת הנכבדים המסבים סביבם ושימו לב שלא לעמוד בדרכם של המלצרים הממהרים להגיש עוד תקרובת לשולחנות. כך היה כאן מדי ערב. כך היה כשהים היה פה.

 

המפה הצלבנית העתיקה המצוירת על הקירות לא היתה כאן אז. גם לא חור הפגז בקיר המזרחי של המסעדה. אלה שייכים להיסטוריה הקרובה יותר. למעשה, לעשרות השנים האחרונות. התעמקו מעט במפה, מפות עתיקות מלמדות אותנו על הדרך שבה ראו הגיאוגרפים של אז את הסביבה, כיצד חשו במרחקים ואיך התייחסו להפרשי הגבהים. שימו לב לשמות של אתרים ומקומות, חלק גדול מהם שמר על שמו מאז צוירה המפה המקורית, לפני כ-500 שנה.

 

מעגנה ראשונה

 

 הים עזבה

 

וכעת, בואו נביט אל עבר הים, זה שפעם היכה על קיר היסוד הדרומי של המסעדה, והתרחק. מאוד התרחק. 40 שנה ו-400 מטר חלפו מאז ימיה המפוארים של המסעדה. אם נרחיק את המבט מעט מזרחה, נגלה במרחק כמה מאות מטרים מאתנו עמוד ברזל גדול הניצב על אי העשוי אבנים. זהו "רוג'ום אל-בח'ר" המוכר גם כרוג'ום א-לוט (יש המכנים את ים המלח ים לוט), מעגנה עתיקה שהים עזבה. למעשה, המעגנה הראשונה שלנו להיום.

 

צריך שוב להפעיל את הדמיון, להחזיר באמצעותו את הים אלינו, ולדמיין את האי, ולעתים חצי האי (תלוי במפלס הים), מוקף מים. כך נוכל להבין כיצד ייתכן שתלולית זו שימשה כמעגנה לקווי ספינות נוסעים ומשא שחיברו בין יריחו ועין גדי, יריחו וצוער שבעבר הירדן, ונשאו על סיפונן נוסעים, אנשי פקידות וצבא וסחורות שחלקן היה יקר ערך במיוחד (בושם האפרסמון למשל).

 

בחפירות בדיקה שנערכו בין השנים 1979-1977, נחשף מבנה בדרומו של חצי האי. בתקופות השונות היה האתר נתון להשפעות השינויים שחלו בגובה פני ים המלח. לפיכך, מתואר המקום לעתים כאי, ולעתים כחצי אי. בשנת 1967 היה המקום עדיין אי ובמהלך החפירות ירד מפלס ים המלח ונחשפה הסוללה, שרוחבה 8-12 מטר. גודלו של האי 200X150 מטר בקירוב, ובו מבנה המוקף קווי בנייה בגבהים שונים, אלו הם מזחים אשר נבנו בהתאם למפלסיו המשתנים של הים. הממצאים באתר הנם מהתקופות: הישראלית, ההלניסטית, הרומית והביזנטית.

 

לדאבוננו, נבצר ממבקרים להגיע עד לאי עצמו עקב היותו מעבר לגדר המערכת. לכן, נבקש מכם לשוב ולהפעיל את הדמיון, 'לדשדש' ברגליכם בתוך מי הים ולהגיע לאי, 'לטייל' בין המזחים, לתמוה על מזחים הגבוהים מאוד מקו המים או על אלה הקבורים מתחת למפלס הים. אולי 'נפגוש' כאן מי מסוורי הנמל העתיק שיסביר לנו על הסיבות לכך. ואולי אף, תוך כדי, יפול מידיו של אחד מעובדי הנמל כד ובו אוצר יקר ערך, בושם האפרסמון, למשל, ואנו נוכל סוף סוף 'ליהנות' מריחו המופלא של הבושם ששמעו חצה גבולות ויבשות.

 

 

חזור למעלה
מעגנה שנייה

 

 חי'רבת מזין

 

לאחר שנחזור מהביקור באי שים המלח נטשו, ונשטוף רגלינו ממי המלח, נעלה שוב על הרכב וניסע אל המעגנה הנטושה הבאה. נמשיך בכביש ים המלח דרומה, נחלוף על הכניסה לשמורת עינות צוקים, שאליה נחזור בהמשך, ונעצור כ-3 ק"מ מדרום לה, בדיוק כאשר נראה שרידים ארכיאולוגיים מרשימים בצמוד וממזרח לכביש. זוהי חי'רבת מזין או בשמה המקורי קצר אל-יהוד. זוהי המעגנה השנייה שלנו להיום. שימו לב שאתם מחנים את רכביכם באופן שאינו מסכן את התנועה בכביש ואתכם, ושימו לב בזמן חציית הכביש.

 

המקום: מוצא נחל קידרון (ואדי א-נר) לים המלח, מדרום לערוץ נחל מזין עומד לו חשוף מבנה מאסיבי ששרידיו בולטים היטב בשטח. זהו מבנה המבצר והמעגנה של חירבת מזין, או קצר אל-יהוד, או חירבת אל-יהוד. כל הכינויים האלה מסומנים במפות ובדיווחים של נוסעים וחוקרים החל מהמאה ה-19. ביהושע ט"ו נכתב "במדבר בית הערבה מדין וסככה; והנבשן ועיר המלח ועין גדי ערים שש וחצריהן". חירבת מזין (בשמה הערבי) היא כנראה מדין המוזכרת לעיל ואף שימרה את השם העברי. מדין, השוכנת בגבול נחלת מטה בני יהודה, איבטחה צומת שדרכיה קשרו את עבר הירדן המזרחי עם הדרכים הראשיות שעברו ברמת מדבר יהודה והגנה על מקורות המים של עין פשח'ה מדרום.

 

נראה שמצודה זו נבנתה בימי המלך עוזיה שעליו נאמר "ויבן מגדלים במדבר ויחצוב בורות רבים כי מקנה רב היה לו" (דברי הימים ב', כ"ו, 10). בתקופה החשמונאית הורחב המבנה ויועד לשמש מעגן סירות על-מנת לעקוף את קטע החוף של עין פשח'ה (עינות צוקים) ולשמש להעמסת גושי החימר (אספלט, קרוב של הנפט, ומייצג שרידי מאגרים שהיו בעבר כאן ו'נזלו' למקומות אחרים) שצפו על הים. אנשי העולם העתיק ניצלו את האספלט לחניטת מתים, לאיטום ספינות ולהכנת תרופות. אנשי קיבוץ עין גדי נהגו בעבר לאסוף את גושי החימר ולשווקם לתעשיית התרופות.

 

רואים את השומרים?

 

גם כאן, במציאות שבה אנו מדברים על עבר מפואר אבל מביטים בחורבה המרוחקת כ-200 מטר מים המלח, אנו נאלצים לבקש מכם שוב להפעיל את הדמיון. דמיינו לרגע כי המבנה בולט מתוך הים. דמיינו ספינות רעועות הקשורות למזחיו ועליהן מטענים של חומר שחור-אפור (חימר) בגושים שנאספו מפני הים והם מועברים לספינה גדולה יותר שתוביל אותם בביטחה ליעדם.

 

דמיינו את חיל המצב שומר ממגדל התצפית ומביט מקרוב בתכולתן של הספינות המגיעות והיוצאות מהנמל. וממש בצמוד, אבל ממש בצד, ראו את בית המלאכה לתיקון סירות פגועות, ואת בעלי המלאכה שוקדים על תיקונן בחום הלוהט כשבעל המבדוק עומד ובוחן ללא הרף את עבודתם. כך זה היה אז, וכך תמיד, פעילות מסחרית על הגבולות והחופים היתה תמיד מלווה בנוכחות צמודה של חיל משמר. בדומה לשאר המצודות שלאורך ים המלח, ננטשה מצודה זו בתקופת המרד הגדול.

 

מלטפים בעיניים

 

צפו במרבדי הפריחה על גבי סוללות החלוקים המונחות בינכם לבין הים (אם המרבדים עדיין פה). סוללות אלו הן קווי חוף קדומים, סימן והוכחה לכך שאכן הים היה כאן. על גבי קווי חוף קדומים אלו מתמקמים להם מדי חורף, בעוצמות המקבילות לעוצמות החורף עצמו, מרבדי צמחים חד-שנתיים בשילוב מדהים של צבעים.

 

הפשתנית הססגונית מנצחת על המקהלה עם שלל צבעי סגול, לבן ואף צהוב ואליה מצטרפים החומעה הורודה בגווני ירוק ואדום, הפרגים באדום ושחור, באשן שלושת העורקים בעדינות שאינה מעידה על ריחו (רק אל תיגעו - זה מבאיש) ואליהם מצטרפים הקחוון האביבי בעטרת עלי הכותרת הלבנים, הסביונים הצהובים ועוד ועוד.

 

אם הפריחה עדיין פה, התקרבו אליה, לטפו אותה בעינכם, תיהנו ואיזרו כוח לתחנה הבאה. נכנסים לרכב וחוזרים מעט צפונה אל המעגנה הבאה. 

 

חזור למעלה
מעגנה שלישית

 

ממתינה לים שישוב

 

נמשיך את סיורנו, וכעת אנו כבר מחפשים מקום לנוח בו ואם אפשר שיהיו בו גם תנאים לפרוש מפה ולאכול משהו. בשמורת עינות צוקים תמצאו את כל אלה. גם כאן, מעגנה נטושה היושבת דואבת וממתינה לים שישוב. המזח בעינות צוקים נמצא בחלק הצפוני הסגור למבקרים. ולכן הגישה אליו קשה. אבל גם הוא כקודמיו, עומד גאה וממתין לים שישוב.

 

כל מי שביקר במקום לפני כ-30 שנה יודע כמה קרוב היה הים לכניסה מהכביש. כל מי שביקר שם לאחרונה יודע שהים עזב, נטש, התרחק מאוד, בלי להשאיר הודעה על מועד שובו. אבל זה לא מה שישבור אותנו. שאלו בכניסה לשמורה את ארז, עדי או זיו על הדרך למעגנת אל-פשח'ה, החנו את הרכב קרוב למקום וצעדו ברגל כ-100 מטר אל המעגנה.

 

קשה מאוד להאמין שסוללת האבן והעפר המסתתרת כיום בלב סבך של עצי אשל (גם הוא פורח כעת בלבן וורוד), היתה עד לפני כמה עשרות שנים מזח פעיל ושוקק חיים לחופו של ים המלח. למה שימש? אולי להובלת עצים הגדלים כאן בשפע, אולי לדגים שגודלו בעבר בבריכות הטבעיות והובלו לשווקים בעבר הירדן. ואולי בזמנים קדומים יותר הועמסו ונפרקו כאן מטענים יקרי-ערך של אותו בושם מיוחד, שמתקן להפקתו נמצא באתר הארכיאולוגי הצמוד לשער הכניסה. בכל אופן, הגיוני להניח שעניין כלכלי משתלם עמד בבסיס ההחלטה לבנותו.

 

נצטרף כאן לסיורים לשמורה החבויה, ונחווה חוויה מיוחדת במינה בין סבכי צומח המסתירים אגמים, בריכות ומעיינות, תעלות מים ופלגים, ועולם שלם של צומח וחי. אסור לפספס את העושר והמגוון של עולם הצומח והחי הנשענים על שפע המים, בלב לבו של מדבר צחיח מצד אחד ומדבר מים מלוחים מצד שני.

 

מיד לאחר שנצא מחלקה החבוי של השמורה, נוכל גם לטבול בבריכות מי המעיינות הרעננים ולנצל את אחת מפינות החן לארוחת הצהריים.

 

טפיל אבל יעיל

 

ולבסוף, בדרככם הביתה, עיצרו לרגע קט בצומת קומראן-קלי"ה וראו את פריחתה של המורינגה הרותמית. נציגה יחידה בארץ למשפחת המורינגיים הטרופית. זהו עץ המגיע בגובהו לכ-8 מטרים, ונופו רחב ויפה. עלעליו מנוצים ונושרים מהר ומותירים נוף עצי רותמי וירוק שענפיו משתלשלים בחן כלפי מטה. פרחיו של עץ זה ערוכים במכבדים, מעין אשכולות, והם יפים וגדולים וצבעם לבן-ורוד מעורק (רותם, מכירים?).

 

לאחר שהמשכתם בנסיעה, הביטו מבעד לחלונות הרכב אל השיחים שבצדי הדרך, אולי תראו את אחד מעמודי התפרחת בצהוב עז הסמוכים לשיחי המלוח הגדולים. זהו יחנוק המדבר, צמח חסר עלים, ממשפחת העלקתיים, ה'מתעלק' על שיחי המלוח. גובהו 70-40 ס"מ, גבעולו עבה ובשרני והוא מכוסה קשקשים אפורים. ברפואה העממית נוהגים הבדואים לשטוף את שורשי היחנוק שהוציאו מהאדמה, לקלות אותם בעדינות על רמץ המדורה ולאכלם, סגולה לריפוי צהבת, לטיפול באבנים בכליות, לשילשול וגם ולטיפול בפצעים וחתכים, לאחר שמכינים מהם אבקה. טפיל, טפיל, אבל כמה יעיל ויפה.

 

אם לאחר כל אלה עוד חשקה נפשכם לטבול במימיו של ים נסוג זה, היכנסו לאחד החופים בצפונו, די קרוב לנקודת ההתחלה והסיום של טיולנו, וראו בחוף אטרקציה את המזח האחרון שנבנה בשלהי שנות ה-80 וננטש גם הוא. גוש מתכת המתנשא מטרים רבים מעל מפלס מי הים. קרוב יותר לשמים מאשר למים. המזח האחרון שלנו להיום.

 

  • הכותב הוא פקח מדבר יהודה וחוף ים המלח, רשות הטבע והגנים

 

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
פרגים. פריחה בעוצמה של החורף
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: דובי זכאי
לידו. דמו לרגע את המקום תוסס וחי
צילום: דובי זכאי
צילום: דובי זכאי
קצר אל-יהוד. דמיינו כי המבנה בולט מתוך הים
צילום: דובי זכאי
צילום שי גינות ידיעות אחרונות
עינות צוקים. הים נטש אבל זה לא ישבור אותנו
צילום שי גינות ידיעות אחרונות
מומלצים