שתף קטע נבחר

סוזוקי GSX-R1000 - סופר-ספורט

20 שנה לאחר שהגיע ה-R הראשון של סוזוקי לכביש, אנו רוכבים על גבו של בן המשפחה החזק ביותר אי פעם. החוויות בהתאם

זוכרים את לידתה של משפחת ה-GSX-R בסוזוקי? תאמינו או לא, אבל חבורת הדגמים של היצרן היפני, עם דגש בולט על אופי קיצוני, הספק רב, משקל נמוך ויכולת ספורטיבית על חשבון שימושיות, נמצאת עמנו כבר שני עשורים. זה נשמע ארכאי אמנם, אבל "איך שהזמן רץ...".

 

בכל אופן, הראשון שעשה כאן ובעולם היסטוריה היה ה-R750 הראשון, שעם הופעתו קבע מחדש אמות מידה לאופנועי ספורט. עד מהרה הצטרף אליו אח גדול בנפח 1100 סמ"ק ומאפיינים דומים (הרבה כוח, מעט משקל, יכולת ספורטיבית יוצאת דופן), אלא שייצורו הופסק לאחר מספר שנים. רק בשנת 2000 הצטרף שוב אופנוע "ליטר" למשפחה, עם בואו של ה-GSX-R1000.

 

בקטגוריית-עילית זו, של אופנועי ליטר ספורטיביים-קיצוניים, היו ל-R של סוזוקי חיים קלים יחסית. למעט ה-R1 של ימאהה, לא נתקל בתחרות של ממש. קוואסאקי "נרדמו בשמירה", ואילו ה"פיירבלייד" של הונדה נותר אופנוע שבמוצהר סירב ללכת עד הקצה.

 

היום זה כבר סיפור אחר לגמרי. מתחריה של סוזוקי השיקו לאחרונה דגמים חדשים, כאשר בעיקר הונדה וקאוואסאקי סוגרים את הפער עם כלים סופר-ספורטיביים, תיאורטית לפחות. הוסיפו לכך את ימאהה שהצהירה כי היא עומדת לחדש ולשפר עוד יותר את ה-R1, ותבינו כי לסוזוקי לא יהיה קל.

 

מראה נקי ותכליתי

 

בגרסה הנוכחית של ה-1000, שיצאה עוד ב-2003, עבר מנוע הסוזוקי הגדול מקצה שיפורים, לטובת מומנט והספק אחידים לאורך כל רצועת הסל"ד. שלדה, זרוע אחורית ומתלים שופרו משמעותית, ומערכת הבלימה הקדמית היא כעת רדיאלית, כמקובל בקטגוריה.

 

מראה אופנוע הדגל של סוזוקי "נקי" ותכליתי, נטול גרפיקה מקושקשת, כמו שאנחנו אוהבים. שלדה, זרוע אחורית ומתלים צבועים שחור, משתלבים היטב עם מזלג ובלמים זהובים. הממדים צנועים יחסית, ושלא במקרה מזכירה הצללית אופנוע 600 קטן. אגב, זנב האופנוע מחודד ומוגבה, וניטרולו מיחידת המאותתים באופנוע המבחן מובנת לנו היטב מבחינה ויזואלית. קצת פחות מכך מבחינה חוקית...

 

הממדים הקטנים באים לידי ביטוי גם בישיבה. הברכיים חובקות אופנוע צר וקטן, בתנוחת רכיבה קיצונית ו"קרבית" למהדרין. אגב, רק לשם אינפורמציה, המשקל נמוך במיוחד - 168 ק"ג בלבד.

 

ולמרות אותם ממדים צנועים, מרחב המחייה דווקא טוב, ואילו המושב מרווח יחסית. אגב, על נוסע נוסף היינו ממליצים לוותר, וקשירת כל פריט שגדול בנפחו מתרמיל קטנטן, אינה מומלצת. את לוח המחוונים אהבנו. הוא קריא וברור למדי, ותאורת הלילה שלו מרשימה.

 

מנוע חזק

 

לאחר התנעה מהירה מצחצח מנוע הסוזוקי את גרונו בשיעול גרוני, עמוק, חי ומוכר לחובבי R-ים. תנועה ראשונית בעיר, למרות שלבטח אינה יעודו של האופנוע, סבירה בהחלט. עם זאת, המתלים - ובעיקר האחורי מהשניים - נוקשים, ותנוחת הרכיבה הקיצונית אינה נוחה במיוחד. שאר מכלולי האופנוע, כמו מצמד ותיבת הילוכים, רכים וידידותיים.

 

מחוץ לעיר הסיפור אחר לגמרי. למרות ש-164 כ"ס אינו נתון שובר-שיאים (מי היה מאמין...), המומנט מרשים עוד יותר מכך. כבר בסל"ד נמוך, באזור ה-2,500 סל"ד, מושך המנוע בחוזקה ובכל הילוך. יד לא עדינה, בוודאי פראית מדי, תייצר החלקות לא מתוכננות של הגלגל האחורי, או הנפה אל על של הקדמי. חסרי מעצורים יגלו שאפשר לשלב בין השתיים...

 

ובכל זאת, בשיוט בין עירוני רגוע, מציע הסוזוקי איכות חיים מפתיעה לטובה. מיגון הרוח טוב למדי, המושב והתנוחה סבירים גם אחרי שעות רכיבה לא מעטות, ורק המתלה האחורי מתגלה גם כאן כקשה וקופצני מדי. בשיוט מהיר נמדדה צריכת דלק של 14 ק"מ לליטר.

 

שלדה משובחת

 

אלא שגם אתם יודעים כי יעודו של ה-1000 הוא בכביש מהיר ומפותל. וכאן אנחנו מגלים כי המתלים הקשים מתפקדים ביעילות גוברת, ככל שעולה הקצב. האחורי? עדיין מעט קשה לטעמנו. קצת השקעה בכיול מתלי שני הקצוות, והשילוב בין מזלג לזנב הפך טוב עוד יותר. היגוי ניטרלי, היזון חוזר כראוי. למרות זאת, התקשנו "להרגיע" את הכידון בזמן האצה, וניתן היה לרסנו רק על-ידי המשכך.

 

ואם כבר, אין ספק כי פקודות ההיגוי ב-R הגדול מחייבות יד החלטית, לתשומת לב כל מי שהניח כי מדובר פה ב-"600 קליל עם כוח של 1000". ההיגוי מדויק, אך אינו מהיר מדי, ומאפשר פנייה נינוחה תוך שמירה קפדנית על קו ההתקדמות. גם כאן בא לידי ביטוי המנוע המרשים והחלק, שמונע הפתעות מיותרות כתוצאה מהתפרצויות כוח.

 

זה המקום להזכיר גם את השלדה המצוינת, שמעבירה במדויק דיווח עדכני על מצב האחיזה בגלגל האחורי, גם תחת האצה חזקה ביציאה מפניה. ישבן הרוכב במקרה זה מדווח ללא כל השהייה. הבלמים מעולים, כאשר הבחירה בפתרון רדיאלים מאפשר הקטנת קוטר לטובת זריזות היגוי, מבלי לפגוע בכוח הבלימה או ברגש.

 

סיכום

 

ה-R של סוזוקי הוא אופנוע ספורט מלוטש, המתומחר באופן זהה פחות-או-יותר לשאר אופנועי הליטר הספורטיביים, ומציע חבילה מהוקצעת ומרשימה. מנוע, בלמים, שלדה ומזלג קדמי פשוט מצוינים, ורק מתלה אחורי נוקשה מדי פוגם בתחושה הכמעט-מושלמת, כולל בהשפעה שלילית על הכידון.

 

אלא שכדאי לדעת. הסוזוקי הזה מחייב רוכב בוגר, שקול ומנוסה, שיודע בדיוק מה שהוא עושה. אחרת לא יהסס ה-1000 לבעוט אותו חזק ורחוק, פשוטו כמשמעו. רוכב מנוסה לעומת זאת, יהנה מכלי חד-ממדי ו"מפוקס", בו כמעט ולא נעשו פשרות לטובת שימושיות. ההנאה הספורטיבית היא מהמענגות שבנמצא.

 

בעד: מנוע, שלדה, מזלג, בלמים

נגד: מתלה אחורי מעט קשה, כידון עצבני בהאצה


סוזוקי GSX-R1000

סוזוקי GSX-R1000
שם יצרן ודגם סוזוקי GSX-R1000
מנוע 4 צילינדרים בשורה, 4 פעימות, 16 שס'
נפח 988 סמ"ק
קירור מים
הספק מרבי/מומנט מרבי 164 כ"ס/11.3 קג"מ
אורך 204.5 ס"מ
רוחב 71.5 ס"מ
בסיס גלגלים 141 ס"מ
גובה מושב 83 ס"מ
משקל 168 ק"ג
צמיגים 120/70R17 מלפנים, 190/50R17 מאחור
נפח מיכל דלק 18 ליטר
מחיר 114,338 שקלים
ביטוח חובה 3,450 שקלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סוזוקי GSX-R1000
צילום: טל זהר
לוח שעונים ברור עם תאורה טובה בלילה
צילום: טל זהר
מנוע חזק ומשקל נמוך
צילום: טל זהר
גם השלדה משובחת
צילום: טל זהר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים