שתף קטע נבחר

הגברים האשכנזים כבשו את המסך

מחקר מקיף של הרשות השנייה מעלה נתונים עגומים על המציאות הטלוויזיונית בישראל. המחקר, שבדק את כל תוכניות הטלוויזיה בערוצים 2 ו-10 בזמן צפיית השיא, חושף: גברים יהודים חילונים, אשכנזים וותיקים הם הדמויות הדומיננטיות – נציגי עדות המזרח מככבים בעיקר בנושאים שקשורים לפשע, אלימות, עוני ומצוקה כלכלית. והנשים? בתוכניות בישול ואופנה

 

כשעלה הערוץ המסחרי הראשון בתולדות ישראל לאוויר עוררה התבטאותו של אלכס גלעדי עניין רב, שלא לומר סערה. "אנחנו נפנה למסעודה משדרות", אמר אז גלעדי, ממייסדי ערוץ 2, והתכוון להבליט את העובדה שהערוץ ידבר בגובה העיניים, "אל העם".11 שנה אחר-כך מתברר שמסעודה היא אולי צופה אדוקה בערוץ המצליח מבחינת אחוזי הצפייה, אבל זוכה ליחס מפלה לרעה בתוכניותיו.

 

מחקר חדש ומקיף של הרשות השנייה, המתפרסם כאן לראשונה, העלה נתונים עגומים על המציאות הטלוויזיונית בישראל בשנת 2003: גברים יהודים, חילונים, אשכנזים וותיקים הם הדמויות הדומיננטיות בתוכניות השונות של ערוצים 2 ו-10 בזמן צפיית השיא, כלומר בין השעות 19:30 ל-23:00. ואיפה כן נראה דומיננטיות של המזרחים בטלוויזיה? בכל הנושאים הנוגעים לפשע, אלימות, עוני ומצוקה כלכלית. את הנשים נמצא יותר בתוכניות בישול, אופנה ואיכות חיים.

 

לאן נעלמו האתיופים?

  

החוקרים – ד"ר אלי אברהם מאוניברסיטת חיפה, ד"ר ענת פירסט ממכללת נתניה ונועה אלפנט-לפלר מהרשות השנייה – ניתחו במשך כשנה מהדורות חדשות, תוכניות תחקירים ואקטואליה, תוכניות אירוח וסאטירה, שעשועונים ודרמות. מסקנתם: קיימת הכחדה סמלית וברורה של קבוצות המיעוט – ערבים, חרדים ועולים. דתיים-לאומיים, נשים ומזרחים ניתן לאתר על המרקע, אבל הם עדיין סובלים מייצוג נמוך מאוד בהשוואה לחלקם באוכלוסייה. המחקר המלא יוצג בשבוע הבא.

 

נחמה לאור, סמנכ"ל אסטרטגיה ומחקר ברשות השנייה: "במכרז של ערוץ 2, שנכתב בימים אלה, תהיה התייחסות לשאלת הרב- תרבותיות. המציעים במכרז יידרשו להציג תוכנית לשיפור ייצוג קבוצות המיעוט בשידורים. הציבור מודע לזה שקיים קיפוח בטלוויזיה והוא מביע אכזבה".

  

אז למה הוא לא מצביע בשלט?

 

"מאחר שמדובר בתופעה שנמצאת בכל תוכנית, ממה בדיוק הוא יברח?"

 

במסגרת המחקר בוצע ניתוח תוכן כמותי של התוכניות ששודרו בזמן צפיית השיא בשני הערוצים המסחריים ב-2003. בנוסף בוצע ניתוח תוכן איכותי לתוכניות דרמה וסאטירה. המחקר בדק את ייצוג הקבוצות השונות בתוכניות לפי לאום, עדה, מין, ותק בארץ ומידת הדתיות.

 

מבצעי המחקר ביצעו ספירה של הופעות חברי הקבוצות השונות בכל תוכנית. בנוסף נבדקה איכות הצגת הקבוצה על המרקע, כלומר: באיזה הקשר מוצגת הדמות? כיצד היא מתנהגת? מה המידע הנמסר עליה ומהי הביוגרפיה שלה?

 

תוצאות המחקר הראו הצגה בלתי הולמת של קבוצות מיעוט. ההצגה הלקויה מאפיינת את כל קבוצות המיעוט ואת כל הז'אנרים. הערבים, העולים החדשים והחרדים זוכים להצגה בעייתית במיוחד. הם נעדרים לחלוטין מתוכניות דרמה, מתוכניות אירוח ומשעשועונים.

 

מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה מציגות נציגים שלהם, אולם איכות ההצגה נמוכה ביחס לקבוצות אחרות ונוכחותן מצומצמת ביחס לחלקן באוכלוסייה. נשים דתיים ומזרחים זוכים אף הם להצגה לקויה – אולם בצורה פחות קיצונית. לדוגמה: מתוך 2,877 דמויות שנמנו במהדורות החדשות 63 אחוז היו גברים יהודים, חילונים וותיקים.

 

מבצעי המחקר מצאו, כי חברי הקבוצות האחרות זוכים לסיקור דל וחלקם הופכים "שקופים" לחלוטין. אחוז הופעתן של קבוצות מיעוט במהדורות החדשות קטן באופן ניכר מאחוזן באוכלוסייה. כך למשל זכו העולים במהדורות החדשות להופעה דומיננטית (כשהדמות עומדת במרכז האייטם) ב-21 אייטמים בלבד, בעוד שהוותיקים זכו להופעה דומיננטית ב-1,626 אייטמים. מצבם של העולים מאתיופיה בהקשר הזה גרוע במיוחד: מספר האייטמים שבהם קיבלו דומיננטיות הסתכם בשלושה בלבד.

 

במהדורות החדשות שנבדקו הופיעו 2,729 דמויות של יהודים לעומת 77 דמויות ערביות (97 אחוז לעומת 3). מספר הדמויות של החרדים והעולים מעלה פערים דומים: ייצוג קבוצות אלה עומד על 2 אחוזים בלבד. 63 אחוז מהדמויות היו אשכנזים לעומת 37 אחוז מזרחים.

 

רק ב-2 אחוזים מהאייטמים במהדורות החדשות הערבים היו דומיננטים; הנשים רק ב-7 אחוזים מהאייטמים החדשותיים; חרדים ודתיים-לאומיים – ב-7 אחוזים מהאייטמים.

 

לאן נעלמו הדרוזים?

 

הקבוצות הדומיננטיות זוכות להופעה נרחבת גם בתוכניות האקטואליה והתחקיר: הגברים דומיננטים ב-71 מהאייטמים, הנשים – ב-7 אחוזים. יהודים דומיננטים ב-96 אחוזים מהאייטמים, הערבים – ב-2 אחוזים. חילונים דומיננטים ב-90 אחוז מהאייטמים, דתיים-לאומיים – ב-4 אחוזים, חרדים – באחוז אחד. אשכנזים דומיננטים ב-70 אחוז מהאייטמים, מזרחים – ב-13 אחוז. קבוצות שלמות לא קיימות כלל בתוכניות האלה, בהן עולים מאתיופיה, דרוזים ובדואים.

 

גם בתוכניות האירוח חוזר הפרופיל השכיח. האורח המועדף הוא יהודי, חילוני, ותיק ובדרך-כלל גבר אשכנזי. ערבים מופיעים (מעט) בעיקר בתוכניות אוכל ובישול. ומי משתתף יותר בשעשועונים? ניחשתם נכון: גברים, יהודים, חילונים, ותיקים ובדרך-כלל אשכנזים.

 

בסדרות הדרמה הקבוצה הדומיננטית היא היהודים – 99 אחוז מהדמויות. בדרמות שנבדקו לא השתתפו ערבים. פעם אחת השתתף שם לא יהודי: עובד זר. גם בסדרות נמצאה דומיננטיות של הקבוצה החזקה: גבר יהודי, חילוני, אשכנזי, ותיק.

 

מבט על תוכניות האקטואליה והתחקיר מגלה שוב דומיננטיות גברית בנושאים המרכזיים. דומיננטיות נשית קיימת בנושאי איכות חיים, לחיוב או לשלילה, שם הן תופסות 46 אחוז לעומת 33 אחוז לגברים. האוכלוסייה הערבית נעדרת כמעט לחלוטין. הדומיננטיות של המזרחים בולטת בנושאי פשע, אלימות עוני ומצוקה כלכלית.

 

ערי הפיתוח זוכות לסיקור ולהתייחסות תקשורתית בעיקר בהקשרים שליליים. הנושאים המאפיינים ערים אלה בתקשורת נותרו פשע, אלימות ומצוקה כלכלית.

 

כאשר מוצגת במהדורת החדשות דמות בעלת דעה פרובוקטיבית גדולים הסיכויים שהיא תשתייך לקבוצת שוליים. לדוגמה: 20 אחוז מהערבים מוצגים כבעלי דעות פרובוקטיביות לעומת 5 אחוזים בלבד מהיהודים; 18 אחוז מהחרדים ו-13 אחוז מהדתיים-לאומיים מוצגים כבעלי דעות פרובוקטיביות לעומת 4 אחוזים מהחילונים.

 

גם המנחים או הכתבים המופיעים על המרקע שייכים לקבוצות הרוב: גברים, יהודים, חילונים, אשכנזים וותיקים. כאן הפערים אף גדולים עוד יותר. במהדורות החדשות שני-שלישים מהמנחים או הכתבים הם גברים. 99 אחוז מהם יהודים, 90 אחוז חילונים, 73 אחוז אשכנזים וכמעט 100 אחוז ותיקים.

 

הדמויות השייכות לקבוצות הרוב דומיננטיות בתפקיד פרשן או מומחה, ואילו לקבוצות מיעוט (מזרחים, דתיים/חרדיים, עולים, נשים וערבים) רוב בולט בתפקיד "האדם מהרחוב".

 

מעורב ירושלמי, לדוגמה

  

בערוץ 10 דוחים את מסקנות הסקר: "בערוץ יש תמהיל של תכנים ומגישים המייצגים את כל האוכלוסיות. בערוץ מככבים טאלנטים צעירים לצד ותיקים, מזרחים לצד אשכנזים, נשים לצד גברים, עולים חדשים לצד ותיקים, לדוגמה: רינו צרור, קובי אריאלי, טלה איילין (כתבת החדשות האתיופית), מיקי חיימוביץ' ורוני יובל. המשפחה המזרחית-דתית מככבת בסדרת המופת 'מעורב ירושלמי' (שהוזכרה במחקר לטובה -.ר.ש)".

 

אבל מוטי שקלאר, מנכ"ל הרשות השנייה, לא מתכוון להתעלם מתוצאות הסקר: "יש פה איתות מאוד משמעותי לזכייניות וניסיון להציב מראה. דומה הדבר למישהו שקיבל זיכיון לכביש מרכזי שעליו צריכים לנסוע כל המכוניות של המדינה, אבל כדי לשמור על איכות הכביש, הוא מאפשר רק לרכבים משנת 2004 לנסוע עליו.

 

"אותו דבר מבחינת הערוצים המרכזיים. המחקר מאשש את תחושת הבטן שהיתה לנו: הערוצים נותנים ביטוי לקבוצה מאוד מסוימת של החברה הישראלית. המחקר מצביע בעליל על כך שערבים, מתנחלים, דתיים ועולים חדשים לא נמצאים על המסך באופן מאוד משמעותי.

 

"אנחנו גוף ציבורי שמנסה לבחון – וזה תפקידו – את הערוצים המרכזיים, שקיבלו משאב מהמדינה. הם צריכים לתת ביטוי לכל החברה הישראלית. אתה לא יכול לייצר דמוקרטיה – בעיקר במדינה עם כל-כך הרבה שסעים – כשקבוצות מרכזיות הן לא חלק מהשיח.

 

"הזכייניות יצטרכו לשנות דברים. עם כל הכבוד לראייה הצינית של כולנו, גם מנכ"לי הזכייניות הם אנשים עם אחריות ציבורית. אתה זוכר חרדי שמוצג באור חיובי? אתה רואה אותם בתוכניות אירוח? הנתונים מצביעים על זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
צילום: גבי מנשה
"מעורב ירושלמי". הוזכרה לטובה
צילום: גבי מנשה
גדי סוקניק. כמעט 100 אחוז ותיקים
צילום: גבי מנשה
לאתר ההטבות
מומלצים