שתף קטע נבחר

בדיקת שירות: אתרי חברות האשראי

השירותים המקוונים של חברות האשראי מבטיחים לנו תחליף נוח לתדפיסים החודשיים המגושמים, אך איך הם נראים: ידידותיים למשתמשים או בלגן מוחלט? מומחי חברת Addwise יצאו למסע באתרי אמריקן אקספרס, לאומי קארד, Cal וישראכרט וחזרו עם דיווח מפורט

איזה כרטיס אשראי יש לכם? ישראכרט? ויזה? לאומי קארד או אולי אמריקן אקספרס? ואיך אתם מקבלים את הפרטים על הפעולות המתבצעות בכרטיס האשראי שלכם? הולכים לבנק ומוציאים תדפיסים או מחכים שחברת האשראי תואיל בטובה לשלוח לכם עדכונים? אז יש עוד דרך, השירותים המקוונים של חברות האשראי, אך האם אתרים אלה ידידותיים למשתמשים ופוטרים אותם לחלוטין מקשר טלפוני עם חברות אלה או עיון בדפי החיוב החודשיים המצורפים במעטפה עבה?

 

חברת Addwise, העוסקת בתכנון ממשקי אדם-מחשב, ערכה עבור ynet בדיקת שמישות לאתרי השירותים המקוונים של חברות האשראי בישראל. בדיקה זו מאפשרת לבחון עד כמה אתרים אלה "ידידותיים" לגולשים ומאפשרים להם לבצע משימות שכיחות באופן מוצלח, יעיל ומשביע רצון. מומחי החברת בדקו אם קל להתחבר לכל אתר, איך מנווטים בו וכמה נוחים הם השירותים המקוונים שלו. נבחנה גם השאלה איך מקבלים עזרה באתרים הללו, אם בכלל.

 

מה מציעים האתרים?

 

רוב הגופים הפיננסים בישראל מספקים שירותים מקוונים המאפשרים למשתמשים גישה למידע שיווקי ותפעולי. המידע שמציעים אתרים אלה תואם לרוב את התדפיס הנשלח ללקוחות בדואר מדי חודש, ונוסף לו מידע שיווקי, פרטים על אודות מבצעים חדשים והטבות למצטרפים. חלק מהאתרים מספקים מידע בנוגע לכוכבים הנצברים לתוכו ולבדוק גם אפשרות להזמין או לבטל כרטיס אשראי.

 

מה בדקנו?

 

מומחי Addwise בדקו פעולות בסיסיות ותרחישים נפוצים שעושים גולשים רבים באתרי חברות האשראי. בין השאר, נבדקה ההתחברות לשירות של משתמשים חדשים, שמירת תדפיס החיובים, הזמנת מתנה מחברת האשראי על בסיס הנקודות הנצברות ופנייה למערכת התמיכה של האתר.

 

אמריקן אקספרס

 

ההתחלה בישרה רעות. בזמן שלקח לבודקים לאתר את כפתור הכניסה/הרשמה לשירות באתר ניתן היה לעלות על אוטובוס בין-עירוני ולהגיע פיזית לחברת האשראי כדי לקבל ידנית את פירוט העסקאות מהבנקאי.

 

כאשר הם איתרו לבסוף את הכפתור הגואל, תהליך הרישום לאתר כמשתמש חדש התגלה כפשוט וברור. זאת ועוד, כשמומחי השמישות שלנו הפסיקו לרגע להבין מה צריך לעשות כדי להמשיך או כשהיה להם ברור שעשו טעות, המערכת ידעה להתמודד עם המצב שנוצר ולהסביר בפשטות מה עליהם לעשות כדי לצאת מהמבוך. דוז-פאווה.

 

עם ההתחברות לשירות עם שם וסיסמה התברר כי מעצבי האתר אוהבים כחול, מאוד מאוד אוהבים כחול – כתוצאה מכך, אין הבחנה בין המרכיבים באתר, קשה לדעת מה יותר חשוב ומה פחות, וקשה לנווט, כי הרי שימוש נבון בצבעים בעיצוב האתר, עוזר למשתמש לנווט באתר. 

 

הבודקים התחברו לאתר כמשתמשים חדשים וביקשו לצפות ברשימת עסקאות האשראי מהחודש האחרון. ולמה זה לקח כל כך הרבה זמן? כי דף הפתיחה של האתר מלא ליקויים: דף הפתיחה עמוס קישורים והקישור לצפייה בעסקאות האשראי משחק שם מחבואים בהצלחה יתרה, כיון שהוא ממוקם במקום הכי לא סביר שיש, אי שם בתחתית בליל הקישורים. הבודקים לא ויתרו ולאחר מאבק צודק וארוך, הם איתרו את כפתור הכניסה לשירות.

 

מה זה קובץ להורדה?

 

הדף הראשון שקיבל את פניהם באתר הלקוחות הוא דף ריכוז החיובים. מפעילי האתר ביצעו בחלק זה עבודת הכנה טובה, והגיעו למסקנה חשובה, דף החיובים, הוא ברוב המקרים הדף הראשון אליו נכנסים המשתמשים באתר, ועל כן כדי להקל על המשתמשים הוא צריך לשמש כדף הפתיחה, כל הכבוד על המחשבה, אך מה עם מידע חיוני נוסף? נושאי האתר הבלתי ברורים הקשו מאוד על הניווט בו, ורק הקישור ל-"מידע קשור" בתחתית הדף הצילה את המצב. זו בהחלט אפשרות יעילה מאוד, אם כי נדירה, באתרי האשראי.

 

המושג "קובץ להורדה" הופיע בדפי התדפיסים באופן לא נהיר די הצורך, ורק לאחר סיעור מוחות התברר כי הכוונה היא לאפשרות לשמור את הדפים במחשב האישי.

 

ניסיון לעיין במספר הנקודות שצבר הלקוח בכרטיס האשראי התגלה כמשימה קלה. הזמנת המתנות דרך השירות המקוון ארכה דקות ספורות בלבד, מה שללא ספק היה מתנהל בצורה איטית ומסורבלת יותר באמצעות הטלפון. עם זאת, כאשר ניסו הבודקים לשלוח מכתב תודה לחברת האשראי, על המתנה השווה, הם לא הצליחו למצוא את כתובת הדואר האלקטרוני או כל אמצעי מקוון אחר שבו ניתן לפנות אליהם, פרט לרשימה מפורטת מדי של מספרי טלפון.

 

ישראכרט

 

הבודקים חיפשו וחיפשו את הקישור לרישום משתמש חדש באתר ולא מצאו. בסופו של דבר הם החליטו ללחוץ על כפתור "כניסה ללקוחות" ולקוות לטוב.

 

לא היה טוב. הכפתור "כניסה ללקוחות" מכוון לכל ללקוחות כרטיסי ישראכרט ולא ספציפית ללקוחות האתר הרשומים. בעיה. בשלב הזה הם נאלצו לבחור בין שלוש אפשרויות - כניסה ללקוחות פרטיים , כניסה ללקוחות עסקים וכניסה לתאגידים, בשביל מה צריך הלקוח את כל השאר אם כבר נכנס מראש כלקוח? הקישור "כניסה ללקוחות" מיותר לגולשים, גם בגלל ריבוי הקישורים הלא רלוונטיים שבו וגם בגלל הארכת התהליך. עבור פעולה כה בסיסית צריך היה להיות קישור ברור כבר מדף הפתיחה.

 

הסברים טובים

 

לאחר שנמצא הקישור הפכה הדרך לקלה הרבה יותר. תהליך הרישום פשוט וקצר, ההסברים באתר היו טובים וגם כשנעשו טעויות תוך כדי התהליך המערכת ידעה לתקן אותן ולהחזיר את הגולש למוטב. זאת ועוד, גם כאן הדף הראשון שמקבל את פני הלקוחות עם החיבור הוא דף ריכוז החיובים . מעולה, גם כאן הופיעה האפשרות "הורדת קובץ" לצורך שמירת החשבון במחשב, אבל השפה האחידה של חברות האשראי כבר הייתה ברורה יותר בשלב הזה..

 

הבודקים החליטו שגם כאן מגיעה להם מתנה, ורצו לבדוק כמה נקודות צברו. האם יוכלו להזמין מנורת שולחן שמא לטוס לתורכיה בהנחה משמעותית? הניווט מתדפיסי החיובים היישר לבירור יתרת הנקודות של הלקוח קל ומהיר, כמו גם הזמנת המתנה.

 

שמחים ומרוצים הם פנו להודות לחברת ישראכרט, אך גם כאן לא נמצאה כתובת דואר אלקטרוני ברורה או כל אמצעי מקוון אחר לתקשורת. גם ניסיונות התקשורת הטלפוניים עלו בתוהו – רשימת הטלפונים מפורטת וארוכה מדי, ולכו תדעו למי להתקשר.

 

לאומי קארד

 

תהליך הרישום באתר זה פשוט, ברור, נוח וקל. הדבר היחיד שעיכב את הבודקים היה העדר עזרה מצד האתר בזמן הכניסה לשירות, אם טועים בהקשת שם המשתמש, מתקבלת הודעת שגיאה כללית. כאשר טועים בהקשת הסיסמא, מתקבלת הודעה זהה. כלומר, מהודעת השגיאה לא יכול הלקוח לדעת היכן טעה, מה שמאלץ אותו להתעכב.

 

בשלב השני ניסו הבודקים לאתר את פירוט החיובים של הלקוח. זה לקח מעט יותר זמן מהצפוי. שמות הקטגוריות השונות לא סיפקו מידע הולם על הנושאים שבתוכו, כך שבסופו של דבר, הניווט באתר מקבל ציון בינוני. לזכות האתר נגיד שהוא מלווה את הגולשים כמעט בכל צעד ומספק הסברים טובים ומועילים. אחרי תלאות אותרו דפי החיוב, המוצגים עם מגוון אפשרויות תצוגה: מהמיון הנפוץ המחולק לפי תאריכים ועד למיון לפי פרמטרים ייחודיים כגון סוג עסקה, סוג מטבע או בית העסק. חביב מאוד.

 

התברר כי באתר זה אין אפשרות לשמור את התדפיסים. מאוכזבים מעט, הבודקים ביקשו לנחם עצמם במתנה, אך לא היה קישור כזה. אי אפשר להזמין מתנה וזהו. ניסיון למצוא את כתובת הדואר כדי לשלוח הצעה לשיפור אף הוא עלה בתוהו. גם באתר הזה אין אפשרות לשליחת דואר אלקטרוני או תגובה מקוונת אחרת. מה שכן, רשימת הטלפונים קצרה ועניינית.

 

Cal

 

תהליך הרישום באתר של "Cal" חופשי מתקלות מיותרות ועצבים רופפים. שאפו. מצפים להמשך וורוד פנו הבודקים לאיתור תדפיסי החיובים של הלקוח, ונתקלו בכל מיני צבעים, לא בהכרח ורודים. חלק גדול משמות התפריטים באתר בעייתיים וקשה להבין מהם במה הם עוסקים. זה לא נגמר בזה: חלק מהתפריטים נושאים שמות בעלי משמעות מעורפלת לתוכנן, למשל: "דפי פירוט" מול "ריכוז חיובים", כמו גם "פירוט עסקאות" מול "עסקאות תשלומים"... מה זה מה? מי יודע... וכאן הסתבכו הבודקים שוב ושוב והלכו לאיבוד.

 

בזאת לא תמו הצרות, בחלק מהמקרים הקישורים עליהם לחצו הבודקים כדי לאתר את התדפיסים, ופעולה זו הוציאה אותם מחוץ לאתר ללא יכולת לחזור אליו, דבר שאילץ אותם להתחיל את תהליך הכניסה למערכת כל פעם מחדש. לא Cal ולא נעליים. במאמצי על הם איתרו את התדפיסים המתאימים, ב"ריכוז חיובים" אחרי שמ"דפי פירוט" נואשו לחלוטין.

 

אין מתנות וזהו

 

הבודקים המותשים החליטו לבדוק אם יוכלו לשמור את התדפיסים במחשב האישי שלהם, ואחרי נבירה ארוכה באתר נמצא קישור לשמירת נתונים. רוצים להפעיל את האופציה המרנינה הזו? כדי להפעילו צריך להזין את הנתונים שמעוניינים לשמור. אך מי יכול לדעת מהיכן מזינים את הנתונים? המוצא הישר מתבקש להביאו לתחנת המשטרה הקרובה.

 

הצורך בפיצוי הוביל את הבודקים לחפש את הנקודות שצברו כדי להזמין מתנות. אז זהו. שלא. אי אפשר להזמין מתנות, אבל יותר מזה, גם אי אפשר לבדוק מה מצב הנקודות. עם זאת, האתר מכיל למרבה השמחה אפשרות פשוטה למשלוח פניות ותלונות מקוון, מה שחסר באתרים האחרים. מהבחינה הזו - היה נוח להתלונן.

 


בדיקת שמישות: טבלת סיכום

בדיקת שמישות: טבלת סיכום
  רמת הכניסה לשירות רמת תפעול האפשרויות רמת הניווט רמת העזרה למשתמש
אמריקן אקספרס בינונית טובה בינונית טובה
ישראכרט בינונית טובה מאוד טובה טובה
לאומי קארד טובה בינונית בינונית טובה
Cal טובה מאוד בינונית גרועה גרועה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אמריקן אקספרס. התחלה מבשרת רעות
לאומי קארד. תהליך רישום פשוט
ישראכארט. כניסה מבלבלת
מומלצים