שתף קטע נבחר

מחקר: למה התכווץ האיבר של "דוד"?

שני חוקרים איטלקים מצאו פתרון לבעיה שכנראה העסיקה את עולם האמנות מזה שנים ארוכות. על-פי המחקר החדש, איבר מינו של דוד קטן יחסית, משום שמיכלאנג'לו פיסל אותו בדיוק כפי שהיה בשנייה אחרי שיידה אבן, כשהוא מתוח, מפוחד ותוקפני. כעת נותרה תעלומה אחרת: למה פיסל אותו מיכלאנג'לו לא נימול?

אחת התעלומות המסקרנות ביותר בתחום האמנות באה על פתרונה: הפסל "דוד" של מיכלאנג'לו אמור להוות העתק של הגבר המושלם, אז מדוע הפסל לא "צייד" אותו באיבר גדול ומרשים יותר? במשך שנים תהו על כך האיטלקים והמבקרים בפירנצה, ללא תשובות. כעת הגיע הפתרון.

 

על-פי ה"גרדיאן" הבריטי, מחקר חדש עונה על השאלה - שני חוקרים מפירנצה מציעים הסבר מדעי, לפיו דוד היה שרוי במצב של חרדה במהלך הקרב עם גוליית, ולכן איבר מינו היה מכווץ. לדברי החוקרים, כל איבר ושריר בפסל מעידים על כך שמדובר באדם במצב של פחד, מתח ותוקפנות.

 


"העתק מושלם של גבר צעיר שיידה אבן" (צילום: איי.פי)

 

המחקר המלא מתפרסם במכון ההולנדי להיסטוריה של האמנות בפירנצה. אחד החוקרים, ד"ר פייטרו אנטוניו ברנבאי, מבית החולים קראגי בפירנצה, אמר כי אחת ההשפעות של פחד היא "התכווצות של איברי הרבייה".

 

הוא ושותפו, ד"ר מאסימו גאליסנו, מאוניברסיטת פירנצה, ערכו מחקר ממוחשב של הפסל, המתנשא לגובה של 4.34 מטרים, ונמצא בגלריה דה-לה אקדמיה. ד"ר ברנבאי סיפר שהוא ושותפו למחקר נדהמו מדייקנותו של מיכלאנג'לו בפרטים הפיזיולוגיים. הוא ציין שהפסל, שהושלם ב-1504, הוא העתק מושלם של גבר צעיר, "מיד לאחר שיידה אבן".

 

רגלו הימנית של הפסל ישרה, בעוד רגלו השמאלית בולטת קדימה, "כמו סייף או מתאגרף". המתח ניכר על פניו, עיניו פתוחות לרווחה, נחיריו תפוחים והשרירים בין הגבות שלו מתוחים. בידו מחזיק דוד בחפץ כלשהו. עד עתה סברו כי מדובר באבן, אולם ד"ר גאליסנו אמר שהמחקר העלה סברה אחרת. דוד אוחז בידית המקלע. האופן שבו שריריו מפוסלים מוכיח שמדובר באדם שעומד לבצע תנועה סיבובית, אבל לא מישהו שעומד להשליך אבן.

 

כעת נותרה עוד תעלומה אחת סביב הפסל: מדוע פיסל מיכלאנג'לו את דוד, שהיה יהודי, כשהוא לא נימול? 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אי פי איי
היה נתון במצב של מתח ופחד
צילום: אי פי איי
מומלצים