חובבי פיז'ו 106, הכינו את הממחטות. אחרי 14 שנים ושני דורות, תפנה הפיז'ו הקטנה בהיצע - זו שעזבה את השוק הישראלי לפני מספר שנים אך משווקת עדיין באירופה - את פס הייצור לטובת מחליפה. ה-107 החדשה, מכונית קטנה ומודרנית, היא פרי פיתוח משותף של פיז'ו, סיטרואן (עם ה-C1) וטויוטה (עם אייגו). שלוש הקטנות ייוצרו במפעל שהוקם במיוחד לצורך הפרויקט בצ'כיה. עם ממד אורך של 343 ס"מ, ה-107 קצרה בלא פחות מ-25 ס"מ מה-106 אותה היא מחליפה. מדובר בהפרש עצום, ביחס למידות הצנועות במקור. אז נכון שהתעשייה החכימה מאז, וניצול חלל הפנים השתפר לאין שיעור, אך גם הדרישות שלנו אחרות. ולכן מציעה ה-107 החדשה מקום לארבעה נוסעים בלבד. שאר הממדים, הפחות רלוונטיים לבעיות מציאת מקום חנייה בעיר עמוסה, גדלו דווקא. כך למשל היא רחבה בארבעה ס"מ (163 ס"מ) וגבוהה בשמונה וחצי ס"מ (146.5) מה-106 הוותיקה. מעבר לכך, ובניסיון לאפשר כמה שיותר מרווח פנים, בסיס הגלגלים קצר בארבעה וחצי ס"מ בלבד - 234 לעומת 238.5 ס"מ. התרשמות ראשונית בז'נבה מהתרשמות ראשונית מה-107, מוסר אלי שאולי, נציג ynet בתערוכה, כי המרווח בהחלט מפתיע לטובה. זאת, תודות לתנוחת ישיבה גבוהה - גם מאחור. התרשמות נוספת היא מאיכות תא הנוסעים, שם נראית המכונית פשוטה וזולה יחסית. זה כמובן לא מפתיע, בהתחשב בכך שהיא תהיה הזולה ביותר בהיצע פיז'ו. בתא הנוסעים בוצע שימוש נרחב בפלסטיק ובחלקי מתכת צבועים, כאשר בשלוש המכוניות - 107, C1 ואייגו, תא הנוסעים דומה מאד. לשלושתן גם תא מטען זעיר למדי בגודלו. ומה בנוגע לעיצוב? ה-107 עושה שימוש נרחב בסממני ה-407 מלפנים, כולל סבכת האריה המוכרת שנראית כאן גדולה מתמיד. צמד יחידות תאורה מלוכסנות וסמל פיז'ו גדול משלימים את התמונה, והתוצאה היא מכונית בעלת עיצוב קומי - מעין קריקטורה, במובן החיובי של המילה, של ה-407. ה-107 תוצע בשתי גרסאות - עם שלוש או חמש דלתות, כשבשני המקרים החלונות האחוריים נפתחים כמו במכונית בעלת שלוש דלתות - כלומר החוצה, ולא למטה. מקוריות מרעננת אפשר למצוא גם בדלתות אחוריות שמסתיימות בסוף המרכב ומהוות גם את המרכב האחורי (בגרסת החמש דלתות), יחידות תאורה ניצבות מאחור, תא נוסעים עם מד סל"ד ומהירות נפרדים מעל גלגל ההגה ועוד מוזרויות קטנות. כל גרסאות ה-107 יצוידו בצמיגי 155/65 וחישוקי "14. ה-107 תוצע עם שתי יחידות כוח - מנוע בנזין של טויוטה עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר ו-68 כ"ס, או דיזל של פיז'ו-סיטרואן בנפח 1.4 ליטר ו-54 כ"ס. שני המנועים משודכים לתיבת חמישה הילוכים ידנית, כאשר יחידת הבנזין תוצע עם תיבה חצי-אוטומטית רובוטית - כלומר ידנית ללא דוושת מצמד, ועם חמישה הילוכים. בפיז'ו מבטיחים תצרוכת הדלק מרשימה, שתנוע בין 21.7 ק"מ לליטר בממוצע בגרסת הבנזין ל-24.4 ק"מ לליטר בממוצע בדיזל. מסייע לכך משקל נמוך - 790 ק"ג בלבד (בגרסת הבנזין). תגיע לישראל? בשלב זה לא ידוע עדיין האם ה-107 תגיע לישראל. מצד אחד, ה-106 אותה היא מחליפה קיפלה זנב ועזבה את השוק המקומי כבר לפני מספר שנים. מצד שני, ה-107 צפויה להיות זולה יותר ממנה, ולהיות אם כך גם אטרקטיבית יותר. ולמרות שתיבה אוטומטית אמיתית איננה נראית בשלב זה באופק, הרי שתיבה רובוטית עשויה בהחלט להספיק, ממש כמו בפנדה הקטנה של פיאט. לסיקור תערוכת ז'נבה לחצו כאן