שתף קטע נבחר

יש מי שדואג לניהול נכסינו (כשהם רבים)

מקצוע חדש הולך ונבנה בישראל - מנהל נכסים אישיים, הפוטר את בעלי נכסים והון מכאב הראש שנובע מניהול של כסף גדול. אחת כזו היא ג'ני אזיה, שמספרת במה כרוך התפקיד ובאילו תכונות חייה מנהל כזה להיות מצויד

מי לא מכיר את כאב הראש הקטן-אך-מנקר הכרוך בניהול נכסי המשפחה? כמה מסודרים צריך להיות כדי לדעת מתי בדיוק פוקעת תוכנית החסכון שסגרתם לפני 3 שנים ולאיזו תשואה נטו הגיעה קופת הגמל? את כאב הראש הזה מעדיפים רובינו, מחוסר זמן, עניין או ידע, לשים, לשמחת הבנקים, אחרון בסדר העניינים.

 

עכשיו תארו לעצמכם כי פתאום נושרים לחיקכם, בעזרת ירושה נדיבה, מכירת אופציות או סתם זכייה במפעל הפיס, 5 מיליון דולר. מי ינהל אז את הונכם האישי? מי יפטור אתכם מכאב הראש האמיתי הנובע מן הכסף הגדול?

 

מנהל נכסים אישיים

 

בשנים האחרונות, בשקט ובעקביות, עושה מקצוע חדש עליה לארצנו - "מנהל נכסים אישיים" (family office). התעשרותם הזריזה של אניש היי-טק צעירים, כמו גם כניסת בנים-של למעגל העשיה, הרחיבה את מספר האנשים שמתחבטים מה לעשות ב-5 מיליון דולר או הרבה הרבה יותר. לעזרתם באים מנהלי הנכסים האישיים.

 

ידו הארוכה והמבצעת

 

"זה התחיל בארה"ב בשנות ה-40", מספרת ג'ני אזיה מהרצליה, יועצת מס ומנהלת כספים בתחום ההיי-טק הפועלת זה 3 שנים בתחום. "משפחת רוקפלר הבינה כי רצוי שאדם אחד יטפל באופן מלא בנכסי המשפחה שאינם קשורים לתחום המקצועי".

 

בחו"ל מוכרת דמותו של עורך הדין המשפחתי המרכז בידיו את כל המידע משך שנים ארוכות. בארץ, מתברר אנחנו עדיים "מתפזרים".

 

"בדרך כלל", אומרת אזיה, "יפעל בעל ההון הישראלי בכמה מישורים: מנהל תיק ההשקעות ייעץ, רואה החשבון ינפיק לו דו"חות, מהמזכירה הוא יבקש שתוציא תדפיסים מהבנק וממנהל הכספים בחברה יבקש, כטובה או תמורת תוספת שכר, לעסוק בעוד כמה מענייניו האישיים. בין לבין ידבר גם עם עו"ד ויקבל את דעתו של יועץ המס. הרבה זמן מיותר והרבה אנרגיה הולכים לאיבוד".

 

תפקידו של מנהל הנכסים האישיים הוא להוות את הצומת ממנו יוצאות ואליו חוזרות כל הדרכים. בידיו של המנהל תופקד כל האינפורמציה הקשורה להון האישי, והוא יהיה זה שיעקוב אחרי התנהלות הדברים.

 

"בעל ההון קובע, בעזרת מומחים, את המדיניות על פיה ינוהל הכסף", מסבירה אזיה, "ואני, כבעלת ידע בתחום הפיננסי, מביעה את דעתי. ברגע שהמדיניות נקבעת מתחיל התפקיד האמיתי, ואני הופכת לידו הארוכה והמבצעת. תפקידי לאפשר לו לישון בשקט כיוון שההון האישי שלו מטופל בידיים טובות. לא תמיד מרבה נכסים גם מרבה דאגה".

 

"גם אדם יצירתי צריך עזרה"

 

תפקידו המרכזי של מנהל הנכסים האישיים כולל מעקב מתמיד אחרי התנהלות ההון, ארגון חשבונאי לצורכי מס, פעילות במסגרת תכנוני מס, טיפול באחזקות בחברות פרטיות והרבה עבודה מול בנקים וברוקרים בארץ ובחו"ל.

 

הוא זה המודיע על אופציות העומדות לפקוע, על מניות שהגיעו לשיאן או לשפל ועל הרווחים או ההפסדים מכל אותם מקומות שבהם הבעלים שותף שקט. המנהל האישי שהוא זה שמנווט בין רואי החשבון ליועצי המס לעורכי הדין. הוא אפילו בודק את כל סוגי הביטוחים של המשפחה ועושה שופינג בין החברות.

 

"חשוב לזכור", אומרת ג'ני, "שגם אדם יצירתי ומאורגן במיוחד שבנה בשתי ידיו חברה נפלאה ומנהל אותה על הצד הטוב ביותר, לא בהכרח מסוגל או מעוניין לעקוב אחרי נכסיו האישיים. מצד אחד הוא רוצה, כמו כל אחד, למקסם אותם. מצד שני אין לו תמיד זמן או יכולת לעסוק בזה באופן אישי. כיוון שמדובר בכסף רב, אדם שאינו בקי או לא מתעניין יכול לאבד נתחים גדולים ממנו מבלי שאיש ישים לכך לב. טיפול של מנהל נכסים ימנע מצב כזה".

 

אילו תוכנות דרושות למנהל אישי?

 

"מדובר במשרת אמון", אומרת ג'ני, "שהרי סודותיו הפיננסים הכמוסים של האיש מונחים לפני. מסיבה זו חייב מי שמבצע את התפקיד להיות דיסקרטי ביותר, ובעיקר נאמן לחלוטין לאינטרסים של הלקוח.

 

"בנוסף, הוא חייב להיות גם אדם רגיש מאוד ובעל יכולות דיפלומטיות. במקצוע הזה צריך לדעת להתנהל עם הלקוח על פי דרכו: מצד אחד לא להפוך לחותמת גומי, אבל מצד שני גם לזכור כי הוא בעל המאה ולכן הוא גם בעל הדעה".

 

כיוון שמדובר בטיפול בנכסים האישיים, מכירה ג'ני לא רק את בעל ההון אלא גם את כל המשפחה. "בדרך כלל אני הופכת לבת בית", היא אומרת, "העובדה שאני יודעת כל כך הרבה על המשפחה ובני המשפחה סומכים עלי לחלוטין הופכת אותנו לקרובים ביותר".

 

מנהל נכסים אישיים יכול לעבוד באחת משתי שיטות: single family office, שפירושו טיפול במשרה מלאה בהונה העצום של משפחה אחת בלבד; או Multi family office, שפירושו טיפול במקביל בהון של מספר משפחות. "מדובר בשירות-בוטיק פר אקסלנס, אישי ואינטימי מאוד", אומרת אזיה, "לכן גם בשיטת המולטי לא ניתן לנהל למעלה מ-10 תיקים במקביל. גם זה לפעמים יותר מדי".

 

אליה וקוץ בה

 

יתרונות התפקיד הם גם חסרונותיו: כל הידע הפיננסי מרוכז אצל אדם אחד, עליו ניתן לסמוך במאת האחוזים כי לא ימעל, יגנוב או חלילה ידליף מידע לגורמים לא רצויים.

 

שימוש במנהל נכסים אישיים הוא שירות שעולה לא מעט כסף, ואף יוצר תלות גדולה במנהל, אך מבטיח סדר בדברים. מאידך, נוצרת בעיה אם אותו מנהל מפסיק לעבוד מסיבה כלשהי.

 

"לשם כך", אומרת אזיה, "יש גיבויים. כל האינפורמציה מגובה בכספת, ואת חלקו הגדול של החומר ניתן לאסוף מגורמים נוספים כמו עורכי הדין, רואי החשבון וכו'. אני אמנם עובדת לבד, אך לא בודדה במערכה. את הפער הקטן שעלול להיווצר ניתן לסגור בקלות".

 

"למקצוע הזה אין פרסום בדפי זהב", אומרת ג'ני אזיה. "מדובר בגיוס לקוחות מפה לאוזן בלבד, לכן המוניטין חשוב ביותר".

 

כמו כל מקצוע שהתחיל בקטן והצליח, סביר להניח כי גם מספר העוסקים בתחום זה יילך ויגדל. ייתכן כי אפילו ישנה פניו ויציע שירותיו הטובים למגזרים אחרים לחלוטין, בעלי כיסים עמוקים הרבה פחות. מי יודע? אולי יום אחד ייהנה כל משק בית ממנהל נכסים אישי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים