שתף קטע נבחר

חידושי המצלמות הדיגיטליות בעידן שאחרי המגהפיקסל

המצלמה הדיגיטלית כבשה כליל את העולם, והיצרניות שוברות את הראש מה עוד אפשר לחדש בה. מספר המגהפיקסלים כבר לא מקדם מכירות. החידושים מתמקדים בזיכרון פנימי גדול יותר, בזום חזק, ביכולות אלחוטׁוגם במצלמות עממיות ב-99 דולר בלבד

20 מיליארד דולר. את הסכום המפלצתי הזה הוציאו אזרחי העולם על מצלמות דיגיטליות במהלך 2004. ואם זה לא מספיק, מומחים מעריכים כי בשנת 2008 יימכרו ברחבי העולם 100 מיליון מצלמות דיגיטליות חדשות. כשמדובר בכאלה, מספרים, אף אחת מענקיות האלקטרוניקה הבידורית לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור. קודאק, סוני, קנון, סמסונג, אולימפוס HP ועוד רבות כולן רוצות נתח מהעוגה.

 

מצלמה דיגיטלית היא מוצר, זמין, מיידי, זול יחסית לפריטי אלקטרוניקה אחרים, ונגיש. לא כל אחד צריך לשמוע שירים במערכת קולנוע ביתית סופר מתקדמת שעולה אלפי דולרים, אבל אין הַורה שלא רוצה להנציח את הילד שלו במצלמה בסיסית, שעולה 200 דולר.

 

קרוב לעשור חלף מאז הופיעו בשוק המצלמות הדיגיטליות הראשונות. למרות הפופולריות שלהן, באחרונה הן כבר החלו להראות סימנים שאין להן יותר מה לחדש. קשה לשכנע היום צרכן להוציא כסף על מצלמה דיגיטלית חדשה, כשהמצלמה ה"ישנה" שלו, מלפני שנתיים שלוש, עדיין עובדת מצויין, ומצליחה להנפיק תמונות איכותיות. בניסיון להגדיל את המכירות מנסות היצרניות לאבחן בצורה מדוייקת יותר מה בדיוק רוצים הצרכנים. 

 

בחודש האחרון הוצגו בתערוכות בינלאומיות בעולם מיטב החידושים במצלמות דיגיטליות. תערוכת PMA, הנערכת מדי פברואר באורלנדו שבארה"ב מאורגנת על ידי ארגון מקצועי ותיק של תעשיית הצילום. גם תערוכת סביט, שמתקיימת תמיד בתאריכים סמוכים באירופה, מביאה את היצרניות לחשוף את סדרות המוצרים שלהן לשנה החדשה.

 

פחות מגה, יותר פיקסל

 

עד עתה המירוץ העיקרי בענף היה אחר המגהפיקסלים. החברות הגיעו מהר מאוד לרזולוציות תמונה של חמישה - שישה מגהפיקסל במצלמות בסיסיות יחסית, ואף המשיכו בקלילות מעליהן, היישר לשבעה-שמונה מגהפיקסל. את המגמה הזאת יהיה קשה להמשיך.

 

הצרכנים למדו סוף סוף, שמשתמש רגיל, המעוניין להדפיס תמונות ביתיות בלבד, זקוק למצלמת של שלושה מגהפיקסל בלבד, ובשביל הפינוק יכול להשקיע בחמישה מגהפיקסל, לא יותר.

 

למרות שהדבר אפשרי, ואולי אפילו זול, לרובנו אין שימוש אמיתי בכמות מגהפיקסלים גדולה יותר, ובאחרונה גם קשה לשכנע אותנו להשקיע בזה עוד כסף.

 

המסר נקלט

 

ואכן המסר נקלט היטב אצל יצרניות המצלמות. רוב המצלמות שיושקו השנה הן של חמשיה ושבעה מגהפיקסל. במקום להשתמש במגהפיקסלים כמקדמי מכירות, עברו היצרנים להציג חידושים ושכלולים, זום רחב יותר, מערכות ייצוב תמונה או יותר אפשרויות שליטה על כל מאפיין של הצילום.

 

מגמה נוספת שניתן לזהות במצלמות החדשות שהוצגו, למשל במצלמות החדשות של סוני ושל קודאק הוא שילוב של זיכרון פנימי מובנה. עד היום צירפו כל היצרנים למצלמות שלהם כרטיסים בנפחים שבין 16 ל-32 מגהבייט, סימלי ומגוחך לכל הדיעות.

 

לכן טרחו רוב הלקוחות לרכוש יחד עם המצלמה גם כרטיס זיכרון בנפח סביר יותר - 256 מגהבייט למשל, ואת הכרטיסים הקטנים זנחו בבית. היצרנים "עשו חושבים" ועכשיו הם מתחילים למכור מצלמות עם זיכרון פנימי מובנה בגודל סביר. כך ניתן ליהנות מנפח איחסון גדול במיוחד הן של הכרטיס החיצוני והן של המצלמה. השאיפה הכללית היא להגיע למצב של צילום ללא צורך בכרטיסים כלל.

 

שובה של קודאק

 

הקרב על תכונות ותוספות מיוחדות מסביר את חזרתה של קודאק לשוק. יצרנית מוצרי הצילום הוותיקה, שנקלעה לקשיים בעקבות המעבר לטכנולוגיה הדיגיטלית וכבר נחשבה על ידי רבים בענף ל"סוס מת",

הצליחה להדביק את הפער ולבצע זינוק משמעותי במכירות.

 

הזינוק הזה מציב אותה היום במקום הראשון במכירות מצלמות דיגיטליות בארה"ב (בשנת 2004) לאחר שדחקה מהבכורה את סוני, כך על פי נתוני חברת המחקרים IDC. קודאק לא נחה על זרי הדפנה והציגה ב-PMA חידוש מעניין במיוחד מצלמת ארבע מגה-פיקסל (EasyShare One) בעיצוב מיוחד, הכוללת מסך מגע ענק של שלושה אינץ' - למעשה כל החלק האחורי של המצלמה.

 

החידוש האמיתי הוא, שניתן להכניס למצלמה כרטיס רשת אלחוטית מסוג WiFi וכך, לחבר אותה לרשת מקומית ולשגר את התמונות למחשב ללא צורך בחוטים.

ואם יש לכם מדפסת הכוללת רכיב WiFi אפשר, פשוט לשדר את התמונות ישר להדפסה.

 

בנוסף על היכולות המיוחדות שלה, כוללת המצלמה זיכרון פנימי של 256 מגהבייט. למרות שהמצלמה צפוייה לעלות 599 דולר ותצא לשוק רק בעוד חודשיים, היא כבר זוכה להתעניינות אדירה. יכולת החיבור האלחוטית היא ללא ספק מגמה מעניינת, שיצרנים נוספים ירצו לאמץ בעתיד הקרוב.

 

סוני כמובן, לא נעלמה מן הזירה. הכוכבת שלהם בתערוכה הייתה DSC-H1, מצלמת חמישה מגהפיקסל עם אולטרא-זום. המצלמה החדשה, מסבירים בסוני, עונה על הצורך בזום רחב יותר במקום ה-3 X וה-4 X המקובלים במצלמות .סטנדרטיות המצלמה צפויה לעלות 500 דולרים.

 

להדפיס בקיוסק

 

מרבית היצרנים דאגו להציג גם שירותים משלימים למצלמות שלהם. הם כבר לא מסתפקים ב"אפשר להדפיס את התמונות שלנו גם במדפסת", אלא מציעים מערך שלם, שמאפשר ללקוח לקבל את התמונות בכל צורה, בכל מקום. החברות הגדולות הקימו אתרי אינטרנט, המיועדים לשיתוף ולשיגור תמונות.

 

באמצעות התוכנות שהן מספקות עם המצלמות ניתן להעלות את התמונות ישירות לאתרים הללו, ומשם להזמין תדפיסים שלהן. קודאק, למשל, רואה במכירת המוצרים הנלווים, כמו ניירות צילום והדפסות מיוחדות, מקור לצמיחה עתידית. היא גם בוחנת אפשרויות עם מפעילות סלולר גדולות כמו T-Mobil ו-Cingular, ליצירת רשת, שתאפשר הדפסת תמונות מהטלפונים הסלולריים בקלות.

 

תחום נוסף שקיבל מקום בולט בתערוכה הוא הקיוסקים להדפסת תמונות באופן עצמאי. הקיוסקים יודעים לקבל כל מדיה, למשל כרטיסי זיכרון מכל סוג, או תקליטור עם תמונות, ולהדפיס ממנו את התמונות בכל צורה אפשרית. כמובן שלפני ההדפסה אפשר לבחור על המסך גדלים וסגנונות שונים. ההערכות הן, כי קיוסקים כאלה יופיעו יותר ויותר בקניונים ובאתרי נופש.

 

המקצועיות

 

בעוד המשתמשים הרגילים זוכים לשלל מצלמות דיגיטליות חדשות, גם לחובבי הצילום הרציניים יותר מצפים חידושים. בקצה העליון של מצלמות המיועדות למבינים ניצבות מצלמות ה-SLR. מבלי להיכנס להסבר מעמיק, מדובר במצלמות עם מערכת אופטית מדוייקת במיוחד, שמאפשרת צילום באיכות גבוהה, בדומה למצלמות המיועדות לשימוש מקצועי.

 

ליתרונות הללו יש גם מחיר: המערכת האופטית גורמת למצלמה להיות כבדה וגדולה יותר, ומחירה גבוה יותר. במשך שנים ניטש קרב על מצלמת ה-SLR הראשונה שתעלה פחות מאלף דולר (מחסום הנחשב סביר לקהל הרחב) וגם תגיע למימדים סבירים.

 

בסופו של דבר, פרצו קנון וניקון את המחסום הזה לפני כשנה. דגם ה-300D של קנון נחשב למוצלח במיוחד, ואף זכה בפרסים של איגודים מקצועיים במהלך 2004. השנה ניצלה קנון, המדורגת שלישית מבחינת מכירות בארה"ב, את הפופולריות של הדגם הישן כדי להציג דגם חדש 350D או Rebel XT. החברה כבר צופה מראש ביקושים גדולים, והודיעה כי היא תייצר 130 אלף יחידות לחודש מהדגם החדש (הדגם הנוכחי יוצר בקצב של 70,000 יחידות לחודש).

 

בכיר בקנון סיפק הסבר מעניין לעיצוב מחדש: "רק 10 אחוז מרוכשי ה-300D היו נשים. אנחנו מקווים שהקטנת הגודל והמשקל תביא יותר נשים לקנות את 350D", אמר לעיתונאים בתערוכה.

 

ההערכה בענף היא, שמחיריהן של מצלמות SLR יילכו ויירדו, כך שיותר ויותר צרכנים יוכלו להתנסות בהן, בדומה למה שקרה עם מצלמות SLR מבוססות פילם. את הדגם החדש מציעה קנון במחיר של 899 דולר, לעומת מחיר התחלתי של 999 דולרים לדגם הקודם.

 

והזולות במיוחד

 

המצלמות החדשות שהוצגו בתערוכות, שמחיריהן מאות דולרים, מיועדות להמשיך ולשלשל רווחים גבוהים לכיסיהן של היצרניות. רק יצרנית אמריקנית אחת, קונקורד, החליטה לקרוא תיגר על המגמה, ומתמקדת במצלמות זולות במיוחד.

 

לא מדובר בחיקויים זולים מהמזרח הרחוק. המצלמה האחרונה שהשיקה קונקורד בתערוכת PMA, מצלמת ארבע מגה פיקסל ב99 דולר בלבד, זכתה בפרס DIMA, ארגון בן של PMA. מדובר בפרס יוקרתי שעליו מתחרות גם יצרניות גדולות ביותר.

 

החברה משווקת גם מצלמות פילם חד פעמיות ואף מייצרת את המצלמות של מותג צילום ידוע מן העבר, פולארויד. במהלך התערוכה השיקה קונקורד קו חדש של מצלמות, המיועד ל"קנייה ספונטנית", ממש כמו הממתקים שליד הקופות בסופר.

 

מצלמה של שלושה מגהפיקסל נמכרת במחיר של 79 דולר (340 שקל) ודגם הארבע מגהפיקסל נמכר ב-99 דולר (425 שקל), ושלא תטעו, מדובר במצלמות המגיעות עם מסך תצוגה של 1.8 אינץ', זיכרון פנימי ואפשרויות צילום מגוונות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המצלמה החדשה של קודאק
פנטקס. לצילום מתחת למים
סוני עם אולטרא זום
כרטיס רשת אלחוטי של קודאק
מומלצים