קפה וצ'יפס: האם הם גורמים סרטן או מגינים מפניו?
אמרו לנו שקפאין מסרטן, אמרו לנו שקפאין יעזור למנוע סרטן • אמרו לנו שגלולות למניעת הריון גורמות לסוג מסויים של סרטן, אמרו לנו שהן מונעות סוג אחר של סרטן • מחקר נוסף הוכיח שצ'יפס עלול לגרום לסרטן השד • אז כמה זמן יעבור עד שיגידו לנו שצ'יפס עוזר למנוע סרטן – ואיך יודעים למי להאמין
מיליוני הורים מודאגים עקבו בדאגה אחר ממצאי המחקר שפרסמו חוקרים מאוניברסיטת הארוורד, שמצא כי נשים שאכלו בילדותן הרבה צ'יפס מועדות יותר מנשים אחרות לחלות בבגרותן בסרטן השד (ראו מסגרת).
ברגע קצר אחד הצטרף מאכל הילדים הפופולרי ביותר לרשימת האויבים ששמם נקשר בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן. קדמו לו גלולות למניעת הריון (שנקשרו
לסרטן השד, צוואר הרחם והכבד), טיפול הורמונלי חלופי לנשים בגיל המעבר (שנקשר לסרטן השד) ובשר אדום (שנקשר לסרטן המעי הגס).
האם המחקר האחרון מבשר את סוף עידן הצ'יפס בתפריט הילדים? "קשה להתווכח עם מספרים", אומר פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן. "מצד שני, כמובן שמחר יכול מישהו לעשות מחקר גדול יותר, שתוצאותיו ישללו את תוצאות המחקר הנוכחי. כבר היו דברים מעולם.
"בינתיים, אם לוקחים בחשבון את הקשר היומיומי של כולנו עם חומרים מסרטנים ועם קרינה, אפילו קרינת השמש, ואת העובדה שרק חלק מהאנשים מפתחים בסופו של דבר סרטן, אפשר להבין שיש גם דברים אינדיבידואליים שמשפיעים על כל אדם ועל השאלה אם הוא יחלה בסרטן או לא".
אחד משלושה יהודים ישראלים
מחלות הסרטן מהוות בשנים האחרונות את גורם התמותה הראשון בהיקפו בעולם המערבי וגם בישראל. מדי שנה מאובחנים בארץ כ-23 אלף מקרים חדשים של קבוצת המחלות המכונות סרטן, שכוללת למעשה יותר מ-100 מחלות הנבדלות זו מזו במספר רב של מובנים אך יש להן רקע ביולוגי משותף אחד: אובדן שליטה ובקרה על חלוקת התאים.
הגורמים לתחלואה ידועים רק בחלקם וקשורים בהרגלי החיים האישיים כגון עישון, תזונה לא בריאה, היעדר פעילות גופנית, חשיפה לשמש, חשיפה לווירוסים שונים, חשיפות סביבתיות ותעסוקתיות (למשל לחומרים כימיים שונים) ובמשתנים נוספים הקשורים לרקע משפחתי וגנטי.
בחלק ממחלות הסרטן ידועים גורמים שעשויים להגביר או להקטין את הסיכון לחלות. כך למשל הוכח כי למעלה מ-85 אחוז ממקרי סרטן הריאה נגרמים כתוצאה מעישון, לכן הימנעות מעישון או גמילה עשויים למנוע את התפתחות המחלה אצל המעשן או בקרב הנמצאים בקרבתו.
מחקרים חדשים מצביעים על כך שמשקל עודף, תזונה עם שיעורי שומן גבוהים, צריכת קלוריות רבה ופעילות גופנית מועטה עלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן המעי ובסרטן השד. שתייה מופרזת של אלכוהול ועישון סיגריות קשורים עם סרטן הפה, סרטן דרכי הנשימה והעיכול העליונות וסרטן כיס השתן.
הסיכון לחלות בסרטן עולה יחד עם הגיל. הופעת מחלות הסרטן בגילים צעירים היא נדירה – רק אחוז וחצי מהן מאובחנות אצל ילדים ונוער עד גיל 18. שכיחות המחלה הולכת ועולה עם הגיל עד לשיאה, בגילים 65 עד 69.
על-פי נתוני משרד הבריאות, אחד משלושה יהודים החיים בישראל צפוי לפתח את המחלה בשלב כלשהו במהלך חייו. אחת מתשע נשים עלולה לחלות בסרטן השד, אחד מ-12 גברים עלול לחלות בסרטן הערמונית, אחד מכל 20 גברים ונשים יפתח סרטן המעי הגס ואחד מכל 24 גברים יחלה בסרטן הריאות.
סושי מונע סרטן?
כבר עשרות שנים עוסקים גופי מחקר בינלאומיים בתחום הסרטן בקשר בין התפתחות המחלה לבין גורמים חיצוניים שונים. השאלה איזה מהחומרים שמצויים בסביבתנו עלול לתרום להתפתחות המחלה בגוף העלתה על המוקד את מיטב הסמלים של אורח החיים המודרני – מקפה ועד סוכרזית.
הבעיה היא שעל כל מחקר שטען כי חומר מסוים עלול לגרום לסרטן, פורסמו מחקרים סותרים, שהפריכו את ממצאיו והותירו את הציבור מבולבל ותוהה. בחלק מהמקרים מחקרים הפכו על פיהם ממצאים של מחקרים קודמים, כלומר קבעו שמוצר שנטען שהוא מסרטן עשוי למעשה להגן מפני סרטן.
דוגמה קלאסית לוויכוח הניטש בין המדענים כבר שנים רבות הוא הקפאין – החומר הפעיל המצוי בקפה. במשך שנים נטען כי צריכה יומיומית שלו בכמויות גדולות מעלה באופן משמעותי את הסיכוי לפתח סרטן. אבל לפני שנתיים פורסם מחקר חדש, שטען כי דווקא קפאין, כמו גם שוקולד וקולה, עשויים לשמש בעתיד בסיס לתרופות אנטי-סרטניות.
כבר שנים שגופי הבריאות השונים מסבירים לנו על חשיבותה של ארוחת הבוקר. אבל ארוחה מבושלת מלווה בכוס תה חם, כך נטען לאחרונה, עלולה להעלות את הסיכון לסרטן הגרון בקרב נשים. מנגד, מחקר אחר טען כי שתייה יומית של תה עשויה להגן מפני סרטן ומחלות לב.
בשנים האחרונות מדובר רבות על "תרומתו" המסרטנת של חומר בשם אקרילאמיד, כימיקל המופרש בזמן טיגון של מזון. גם ממצאי המחקרים בתחום זה סותרים. כך גם לגבי אספרטיים, הממתיק המלאכותי הדל בקלוריות המצוי
במשקאות קלים דיאטטיים, שמתיקותו גבוהה פי 200 מסוכר רגיל.
לגבי מסרטנים פוטנציאליים אחרים הוויכוח ניטש עדיין במלוא עוצמתו. כך לגבי צבע לשיער, שכל אישה מכירה, ולגבי קווי מתח גבוה, שעד היום הוכח בוודאות שהם עלולים לגרום לסרטן הדם בילדים, אך מה לגבי מבוגרים?
מגוון המחקרים שהציבור נחשף אליהם בשנים האחרונות גם מציע שלל פתרונות מפתיעים ושנויים במחלוקת לצמצום הסיכון לפתח את המחלה. בין השאר נטען כי אכילת סושי עשויה להפחית את הסיכון לסרטן ריאות בקרב מעשנים, ואותן גלולות נגד הריון, שמעלות את הסיכון לסרטן השד, צוואר הרחם והכבד, עשויות דווקא להגן מפני סוגי סרטן אחרים, כמו סרטן השחלות וסרטן הרחם. אפילו אננס או כורכום עשויים להציע פתרון טבעי לצמצום התחלואה במחלה הקשה.
הרשימה השחורה
"לא תמיד ידועות לנו הסיבות להתפתחות המחלה", אומר פרופ' רובינזון. "לגבי חלק מסוגי הסרטן אנחנו יודעים מהם הגורמים הקשורים בהם, ולגבי אחרים לא. בגדול, ישנם חומרים שמוכרים כיום כמסרטנים. זאת לאחר שסטטיסטית ומעבדתית הוכח שבאמצעות שימוש בהם בכמויות גדולות ניתן לגרום סרטן בחיות מעבדה. גם אנשים שהיו במגע עם אותם חומרים מפתחים את המחלה בשיעור גבוה יותר מהאוכלוסייה הכללית.
"את החומרים המסרטנים אפשר לחלק לשלוש קבוצות עיקריות: חומרים מזהמים כמו חיידקים ווירוסים שונים, כמו הווירוס שגורם לדלקת כבד ומעלה באופן משמעותי את הסיכון לסרטן הכבד; חומרים כימיים כגון אסבסט, טבק וכרום; ודברים פיזיקליים, כגון קרינת השמש או קרינה רדיואקטיבית".
הגוף שנטל על עצמו את המשימה הקשה לקבוע אילו חומרים גורמים או עלולים לגרום לסרטן הוא "הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן" של ארגון הבריאות העולמי. הסוכנות מבצעת מחקרים על הגורמים לסרטן והמכניזמים של חומרים
מסרטנים, במטרה לפתח אסטרטגיות מדעיות למלחמה בסרטן. זאת בהנחה ש-80 אחוז מהגורמים לסרטן קשורים באופן ישיר או עקיף לסביבה וניתן למנוע אותם.
עד היום בדקה הסוכנות במחקרי מעבדה יותר מ-900 גורמים וחומרים שונים החשודים כמסרטנים. על סמך תוצאות המחקרים הללו, המתבצעים כל הזמן ותוצאותיהם מתעדכנות באופן שוטף, מפרסמת סוכנות המחקר את רשימות החומרים המסרטנים לאדם המקובלות כיום בכל העולם, וגם בישראל. הסוכנות מפרסמת שלוש רשימות שונות, המתעדכנות כל הזמן, שאומצו גם על-ידי הוועדה הבין-משרדית לחומרים מסרטנים בישראל.
הרשימה הראשונה כוללת חומרים המוכרים כמסרטנים לבני-אדם, שהוכח במחקרים שהם גורמים ישירים לסרטן בבני אדם או מעלים הסתברות לסרטן. הרשימה הזו מורכבת מחומרים כימיים, תרופות ותופעות פיזיקליות וביולוגיות ותהליכים תעשייתיים, כמו אסבסט, גלולות למניעת הריון וטיפול הורמונלי חלופי לגיל המעבר, קרינת שמש, משקאות אלכוהוליים, מוצרי טבק ועוד. הסוכנות ממליצה להימנע כליל ממגע עם החומרים הכימיים המופיעים ברשימה או לנקוט אמצעי מיגון מרביים וניטור האוכלוסייה בסיכון העוסקת בהם.
הרשימה השנייה כוללת חומרים שהוכחו כמסרטנים בבעלי-חיים וקרוב לודאי שהם מסרטנים בבני-אדם. הרשימה כוללת בין השאר סטרואידים, פליטות ממנוע דיזל וקרינה ממנורות ומיטות שיזוף. גם כאן המגמה היא למנוע מגע עם אותם חומרים ולנקוט באמצעי הגנה מחמירים במקרה של צורך בשימוש בהם.
הרשימה השלישית כוללת חומרים שהם מסרטנים בבעלי-חיים וייתכן שהם מסרטנים גם בבני-אדם, בהם קפה, ירקות כבושים וחשיפות תעסוקתיות לחומרים שונים כגון נגרות, טקסטיל וניקוי יבש. בחומרים המופיעים ברשימה זו
השימוש מותר, אולם הסוכנות ממליצה לעקוב אחר האנשים שבאים עמם במגע במטרה לקבל מידע חדש בתחום.
"יש מאות חומרים מסרטנים הידועים לנו כיום, וכל הזמן מתגלים חומרים חדשים כאלה והידע מתרחב ומתעדכן", אומר פרופ' רובינזון. "פעם סברו שעישון פסיבי אינו מזיק, אבל אז התברר כי מוסדות המחקר שפירסמו את המחקרים הללו קיבלו כסף מחברות הסיגריות .
"יש דברים חד-משמעיים, שעל העובדה שהם גורמים סרטן אין ויכוח ולעולם לא יהיה, כמו עישון טבק, ויש חומרים שיש לגביהם מחקרים לכאן ולכאן, כמו קפה או סוכרזית. לא כל מה שמסרטן חיות מסרטן בהכרח גם בני-אדם, ולא כל חומר שניתן לחיות מעבדה במינוני ענק עלול לגרום לתופעות דומות אצל בני-אדם שצורכים אותו במינונים זעירים. במקרים כאלה יש, לדעתי, לנהוג כלפי החומר המדובר בגישה של כבדהו וחשדהו.
"המפתח למי שרוצה להאריך ימים ולמנוע סרטן הוא פשוט מאוד. לא לעשן, לשמור על משקל גוף תקין, לבצע פעילות גופנית בקביעות לפחות חמש פעמים בשבוע ולשמור על תזונה נכונה הכוללת יותר ירקות ופירות ופחות בשר אדום. זה כל הסיפור".