שתף קטע נבחר

מאמנים את הזיכרון

ממש כפי שאפשר לְפַתֵּחַ את השרירים – ניתן בהחלט לְפַתֵּחַ גם את הזיכרון שלנו. הנה כמה תרגילים שיעזרו לכם לעשות זאת

ממש כפי שאפשר לְפַתֵּחַ את השרירים – ניתן בהחלט לְפַתֵּחַ גם את הזיכרון שלנו. ובינינו, ממש לא צריכים להיות גאונים כדי להצליח במבחנים, צריך פשוט להכיר את השיטות השונות לשיפור הזיכרון:

 

  • כשלומדים מילים בשפה זרה מומלץ להשתמש בָּאָסוֹצְיַאצְיוֹת שמזכירות את המילה (אָסוֹצְיַאצְיוֹת = מושגים שֶׁמַּעֲלִים בזיכרון שלנו מושגים אחרים). המילה הָאַנְגְּלִית "בְּלו", שפירושה "כחול', למשל, מזכירה דג השוחה במים כחולים ועושה צלילים של בְּלו, בְּלו, בְּלו... המילה "גְרִין" (ירוק), למשל, מזכירה מַכְסֵחַת דֶּשֶׁא שעוברת על דשא ירוק ועושה צלילים שנשמעים כמו גְרִין, גְרִין, גְרִין. 

 

  • כשאתם עושים שיעורי בית, או לומדים למבחן, עשו זאת בעמידה! מחקרים הוכיחו, כי כתיבה ולימוד בעמידה מגבירים את יעילות הלימוד ומחדדים את יכולת הריכוז והמחשבה. האם ידעתם, למשל, שהסופר וִיקְטוֹר הוּגוֹ, שכתב את הספר "עֲלוּבֵי החיים", עשה זאת בעמידה?

 

  • כשעלינו ללמוד הרבה דברים, כדאי לנו לקחת מתוך הטקסט מִילּוֹת מַפְתֵּחַ ולחבר להן סיפור מצחיק. 

 

  • השתמשו במִילּוֹת מַפְתֵּחַ שמופיעות בחומר הלימודי וְקשְׁרוּ אותם אָסוֹצְיָאטִיבִית לִפְרִיטִים בבית. בזמן מבחן תעברו בדמיון על פני החדרים בבית וכל פריט יזכיר לכם על מה רציתם לכתוב.

 

  • כשמסכמים חומר למבחן, מומלץ לסכמו בטורים (כמו בעיתון) ולא בשורות. כשיש פחות מילים בשורה קל יותר לקרוא את החומר וגם לזכור אותו.

 

  • כשמתחילים ללמוד למבחן כדאי להתחיל במשהו שמעניין אותנו ולאו דווקא ללמוד לפי סדר האירועים. זאת, כיוון שלמוח שלנו לוקח זמן להיכנס למצב של למידה, וכדאי להכניס אותו בהדרגה לאווירה לימודית. 

 

  • כשלומדים או כשקוראים חומר לימודי, רצוי לא לבצע יותר מדי הפסקות, כיוון שלימודים הם בדיוק כמו גל טוב בים - כל גולש יודע שלא מפסיקים גל טוב באמצע... צריך לזרום עם החומר ולהמשיך עד כמה שיכולים ורק אז לעשות הפסקה. 

 

  • לימדו רק כשאתם ערניים! מחקרים הוכיחו כי שנת לילה טובה תורמת לשיפור כושר הלמידה והיכולת לזכור טוב יותר את החומר הנלמד. 

 

  • מומלץ לשבת קרוב למורה, כי אז קולטים את החומר בצורה הטובה ביותר. 

 

  • כשאתם רוצים לזכור פנים ושמות של אנשים, וממש לא מצליח לכם... נסו לבדוק האם שמו של האיש מתאים לפירוש שמו. למשל: האם יָפָה באמת יפה? האם זֹהַר אכן זוהרת. בנוסף, עשו קשר אָסוֹצְיָאטִיבִי בין השם לבין פרט בפניו של האדם. למשל: האם העיניים של אַרְיֵה מזכירות את מלך החיות?

 

סייעו בהכנת הכתבה: ד"ר חיים רינסקי, מומחה לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, מנהל פסיכיאטרי לילדים ונוער ומנהל יחידת קשב ולמידה בתל"מ; ערן כץ, מחבר הספר "סוד הזיכרון המצוין", שיאן גינס ואמן תרגילי זיכרון.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: נטלי פודלוב גלילאו צעיר
לשפר את הזיכרון
איור: נטלי פודלוב גלילאו צעיר
מומלצים