שתף קטע נבחר

תלמידים עם מוח

תוכנית חדשה לתלמידים מצטיינים מאפשרת לשלב בין נושאי לימוד ומחקר שונים ברמה של 5 יחידות לימוד לבגרות. בין נושאי המחקר: מודלים ממוחשבים של טילים בליסטיים, התפשטות מגפות, חיזוי כתמי שמש, התנהגות מניות בבורסה, זיהוי תאים סרטניים מתוך תמונות ועוד

מקצוע חדש בבתי-הספר התיכוניים יאפשר לתלמידים מצטיינים להתמחות בשורה של נושאים מחקריים. המקצוע, העונה לשם "מוח", נולד במרכז המדעי בתל-אביב, חמד"ע, ולדברי היוזמים המטרה היא לאפשר לימודי עומק וכלים מדעיים לתלמידי התיכון. המקצוע, שהחל את דרכו בישראל, התקבל בזרועות פתוחות גם בעולם והוא מיושם בימים אלה במספר בתי-ספר.

 

המקצוע עוסק בהקניית כלים בעזרתם ניתן לנצל את המחשב ככלי מדעי: התלמידים בונים מודלים וסימולציות בתחומי תוכן שונים -כאשר בבסיס הלימוד עומד מקצוע הפיזיקה. התלמידים אינם נבחנים בבחינת בגרות, אלא עושים עבודות גמר ומחקר בתחומים שונים המשולבים זה בזה.

 

במסגרת לימודי "מח" מעמיקים התלמידים בנושאים פיזיקליים ונושאים מדעיים אחרים הנלמדים בבית הספר התיכון, בנוסף לנושאים הנלמדים באוניברסיטאות. במהלך הלימודים, בונים התלמידים מודלים ממוחשבים של טילים בליסטיים, התפשטות מגפות, חיזוי כתמי שמש, חיזוי התנהגות מניות בבורסה, התנהגות בולמי זעזועים של מכוניות, זיהוי תאים סרטניים מתוך תמונות, גידול של מושבות חיידקים, התפרקות של חומר רדיו-אקטיבי, ועוסקים בנושאים נוספים הנמצאים בחזית המדע והמחקר. המודלים נבחנים אל מול נתונים מציאותיים.

 

תלמידי המחזור הראשון - 19 במספר, מ-14 בתי-ספר בתל-אביב - סיימו כיתה י"ב ועשו עבודות בנושאי כלכלה, ביולוגיה תקשורת, רפואה, אקלים ונושאים נוספים. השבוע נפתחה במכון ויצמן שברחובות כיתה על-אזורית נוספת לזו הפועלת בתל-אביב. הכיתה פועלת באישור משרד החינוך, והיא פתוחה לתלמידים מ-7 בתי ספר מהישובים: רחובות, מכבים רעות, באר טוביה, גבעת ברנר ונס-ציונה.

 

בחמד"ע אומרים כי המקצוע זוכה להתעניינות והערכה רבה בעולם. לאחרונה הוא הוצג בפני אנשי ועדת נובל, שהביעו בו עניין. "אנשי מדע רבים מהארץ ומעולם רואים במקצוע העמקה ותובנות שניתנים לתלמידים בגילאים אלה, כעולים על כל מה שהיה עד כה", אומרת מנהלת חמד"ע.

 

"מוח" מזכה את לומדיו ב-5 יחידות לימוד לבגרות ובבונוס מהאוניברסיטאות בישראל. למבחני המיון של התוכנית יכולים להירשם תלמידים מצטיינים במיוחד, המומלצים על ידי בתי-הספר בו הם לומדים. בין הדרישות לתוכנית, נדרשים התלמידים להרחיב פיזיקה ומתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד.

  

לצורך הקמת המקצוע החדש, הוקם צוות שכלל את מורי חמד"ע ואנשי אקדמיה ותעשיה מובילים. בין השמות הבולטים בתוכנית ניתן למנות את פרופ' חיים הררי, נשיא מכון ויצמן לשעבר, פרופ' בת שבע אילון, גם היא ממכון ויצמן, פרופ' אשל בן יעקב מאוניברסיטת תל-אביב, ד"ר גבי סרוסי, מדען ראשי ב'אל-אופ' וד"ר אלי רז מהטכניון. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
מבניית מודלים לטילים בליסטיים
צילום: איי פי
צילום: סי די בנק
ועד גידול תרביות חיידקים
צילום: סי די בנק
מומלצים