שתף קטע נבחר

כישלון לישראל במבחנים בינ"ל במתמטיקה ובמדעים

במבחנים השתתפו תלמידי כיתות ח' מ-38 מדינות. במבחן במתמטיקה דורגה ישראל במקום ה-28 ובמדעים במקום ה-26. במשרד החינוך כבר הקימו ועדה מקצועית לבחינת לימודי המתמטיקה

כישלון נוסף למערכת החינוך בישראל: במחקר הבינלאומי של ארגון IEA, שבדק את הישגי התלמידים בכיתות ח' ב-38 מדינות, דורגה ישראל במקומות ה-28 במתמטיקה וה-26במדעים. בסולם מ-0 עד 1000 עומד הממוצע הישראלי במתמטיקה על 466, ובמדעים על 468. רק 18 אחוזים מהתלמידים הישראלים שנבחנו במתמטיקה ו-20 אחוזים מאלה שנבחנו במדעים דורגו ברבעון העליון של התפלגות הציונים הבינלאומית.
במבחן במתמטיקה דורגה סינגפור במקום הראשון וקוריאה הגיעה למקום השני, טיוואן למקום השלישי, הונג קונג למקום הרביעי ויפן למקום החמישי. אחריהן דורגו המדינות המערביות בלגיה והולנד. המדינות הסוגרות את הטבלה הן דרום אפריקה, מרוקו והפיליפינים. המדינות המובילות במדעים הן טיוואן, סינגפור, הונגריה, יפן וקוריאה. גם במקצוע זה סוגרות את הטבלה דרום אפריקה, מרוקו והפיליפינים.
המחקר של IEA נערך ב-1999, והוא חלק מסדרת מחקרים הבודקים מגמות ושינויים בחינוך המתמטי והמדעי. בישראל השתתפו במחקר תלמידים מבתי ספר יהודיים, ערביים, דרוזיים ובדואים. תלמידי בתי הספר החרדיים ותלמידי החינוך המיוחד לא לקחו בו חלק.

"חלק גדול מנושאי המבחן לא נלמדים בישראל"

כדי להקדים תרופה למכה ולמנוע ביקורת ציבורית על משרד החינוך, מיהרה אתמול (יום ב') מנכ"לית המשרד, שלומית עמיחי, להקים ועדה מקצועית שתבחן את לימודי המתמטיקה בארץ. בנוסף לנתוני המחקר הבינלאומי, גם הנתונים הראשונים של מבחן משוב ארצי במתימטיקה, שנערך בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, אינם מעודדים. נמצא כי 30 עד 40 אחוזים מהתלמידים שנבחנו לא הגיעו לרמת המינימום במקצוע זה.
לטענת המדענית הראשית, פרופ' זמירה מברך, בין הסיבות האפשריות לציונים הנמוכים שהתקבלו במבחן הבינלאומי, העובדה שחלק גדול מהנושאים שנבדקו במתמטיקה אינם נלמדים בישראל. בכיתות ח' בישראל יש דגש גדול על הוראת האלגברה, להבדיל ממקומות אחרים בעולם, ואכן באופן יחסי הישגי תלמידי ישראל באלגברה היו גבוהים יותר. את הדירוג הנמוך במדעים תולה מברך בכך שבארץ הונהגה תוכנית מדעים חדשה, המשלבת מדעים וטכנולוגיה ומבוססת על בחירה גדולה בנושאים שונים, והטמעת תוכנית זו היא תהליך איטי.
מבחן ההישגים במתמטיקה מעמיד באור מביך את הנהלת משרד החינוך, שזו לה הפעם השנייה השנה שנאלצה להקים ועדה מקצועית לבירור הסיבות לכישלון במקצוע יסוד. לפני כמה חודשים הקימה עמיחי ועדת בדיקה לבירור שיטת לימוד הקריאה במערכת החינוך בישראל, לאחר שהתברר כי שליש מהתלמידים נכשלו בהבנת הנקרא.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תלמידי כיתות ח` בישראל לומדים בעיקר אלגברה
צילום:חגי אופן
בית ספר בכפר קאסם. במחקר השתתפו גם בתי ספר ערביים
צילום:חגי אופן
מומלצים