חוקרים גילו "מיני מערכת שמש" פוטנציאלית

תגלית נדירה: אסטרונומים הבחינו במערכת שמש הנמצאת כנראה בתהליכי התהוות, שבמרכזה "ננס חום". אם אכן תתגבש מערכת השמש, היא תהיה המערכת הסולארית הקטנה ביותר המוכרת למדע

אסטרונומים גילו את מה שהם סבורים כלידת המערכת הסולארית הקטנה ביותר המוכרת עד כה למדע. במהלך התבוננות דרך טלסקופים המוצבים על הקרקע וטלסקופי חלל, מדענים הבחינו בננס חום - או כוכב עמום - בגודל של פחות ממאית מסות שמש, הנמצא במרכז מה שנראה כדיסקת אבק וגז הסובבת אותו.

הננס החום והדיסקה סביבו, הרחוקים 500 שנות אור, וממוקמים בקבוצת הכוכבים זיקית (Chamaeleon), נראים כעוברים תהליך התהוות של כוכבי לכת, שיוכלו יום אחד להתגבש למערכת סולארית, אומר קווין לוכמן (Kevin Luhman) מהאוניברסיטה הממלכתית של פנסילבניה, שעמד בראש צוות המחקר.

זה זמן רב רווחת הסברה כי מערכת השמש שלנו נוצרה מתוך ענן ענקי של אבק וגז, שקריסתו גרמה להיווצרותה של השמש וכוכבי הלכת, לפני 4.5 מיליארד שנה.

הממצא החדש הוא הננס החום הקטן ביותר שנתגלה, אשר סביבו מתרחשת התהוות כוכבים. אם הדיסקה תתגבש לכוכבי לכת, המערכת הסולארית שתיווצר תהיה קטנה פי 100 משלנו, אומרים המדענים. ננסים חומים הם גרמי שמיים הגדולים מכוכבי לכת, אך הרבה יותר קטנים מכוכבי שבת (שמשות). אלו כדורי גז שכשלו באיסוף מסה המספקת ליצירת בערה גרעינית היוצרת כוכבי שבת גדולים.

ננס חום הוא כינוי לגרם שמיימי הנמצא במצב ביניים בין כוכב שבת לבין כוכב לכת. הוא נוצר בדרך המקובלת של היווצרות כוכבים, דהיינו קריסת כבידה של ענן גז ואבק בין-כוכבי, אך המסה שלו קטנה מכדי שתתפתח בו תגובת ההיתוך הגרעיני המספקת את כוחם של כוכבים. "כוכב" כזה יפלוט אור (עמום מאוד) במשך 100 מיליון שנה בערך, עקב המרתה של אנרגיית כבידה לחום במהלך קריסתו. טמפרטורת פני השטח שלו לא תעלה על 2,000° קלווין. לאחר מכן יכבה אורו, והוא יישאר כמעין כוכב לכת עצמאי בחלל.

התגלית נעשתה באמצעות טלסקופ החלל שפיצר של נאס"א, יחד עם טלסקופ החלל האבל. התגלית אוששה בנוסף בסיוע מצפי כוכבים על הקרקע.

הכותבת היא חברת האגודה הישראלית לאסטרונומיה .

ננס חום - בין כוכב שבת ללכת