שתף קטע נבחר
צילום: איי פי

דקאר - סופה במדבר

ממון מול חובבים, ארגון מקצועי מול הרפתקנות, פוליטיקה מול ספורט. הרבה שינויים עבר מירוץ הדקאר מאז שנולד בגלל טעות בניווט - אך האגדה נותרה

כדרכן של אגדות, גם מירוץ הסיבולת הארוך והמפורסם בעולם, ה"פאריז-דקאר", נולד לגמרי במקרה. טיירי סבין, רוכב שהתחרה ברחבי אירופה, איבד את דרכו במדבר האפריקני והחוויה העזה שעבר גררה רעיון חדש. מדוע לא לארגן מסע ראלי מדברי ארוך שיצא מצרפת, יחצה את הסהרה, ויסתיים בבירת סנגל, דקאר? וכך שנה אחרי כן, ב-1979, יצאה שיירה שלרבים נראתה תימהונית מפאריז לכיוון הדקאר, ופתחה היסטוריה מפוארת של פשיטות מדבר.


פיז'ו 205 טורבו 16. פתחה את עידן היצרנים הגדולים

 

האירוע המקורי היה שונה לחלוטין מהמירוץ המיוחצן שאנו מכירים כיום, ועל רוחו יעידו מנצחים כמו ריינג' רובר לא משופר או אפילו רנו 4 שסיימה במקום השלישי. גם הפולקסווגן אילטיס שנשלח בשנה שאחרי לניצחון היה רכב שטח פשוט יחסית ונטול שיפורים וכך גם הרנו 20 מ-1982 (למעט הנעה כפולה שפיתחה עבורה רנו). הדקאר בשנותיו הראשונות היה אירוע צנוע אותו החיו משוגעים לעניין שהגיעו בעיקר מצרפת.

 

הקצב והכסף

 

אלא שאט אט גילו יצרני הרכב שניתן לנצל את האירוע המיוחד לטובת יחסי ציבור. עבור רבים תיזכר פיז'ו כראשונה להביא את הכסף הגדול לדקאר כאשר התייצבה ב-1987 עם ה-205 טורבו 16. וכאשר הכסף מגיע הקצב עולה. הופעת פיז'ו שינתה ללא היכר את האירוע.


פולקסווגן אילטיס כובשת את המדבריות ב-1980

 

באופן סמלי הגיעה פיז'ו לדקאר בדיוק שנה לאחר מותו של סבין בתאונת מסוק במדבר שאהב. מבחינת פיז'ו היווה המירוץ תוכנית תעסוקה מצוינת ל-205, שהקריירה המוצלחת שלה באליפות הראלי נקטעה עם ביטול קבוצה B ב-1986. מכונת היחצנות המשומנת שהגיעה לדקאר עם פיז'ו הפכה את האירוע למפורסם בהרבה, אבל המשתתפים הוותיקים טענו שהמסע המדברי איבד את ערכיו הספורטיביים המקוריים. ואלה אכן לא יחזרו עוד.
אירועי דקאר בעבר

אירועי דקאר בעבר
דקאר 1979 דקאר 1989 דקאר 1994 דקאר 1998
19 יום 18 יום 19 יום 17 יום
10,000 ק"מ 10,830 ק"מ 13,380 ק"מ 10,500 ק"מ
170 משתתפים 473 משתתפים 220 משתתפים 349 משתתפים
70 סיימו 209 סיימו 114 סיימו 102 סיימו

 

אגב, גם הסביבה הבינה במהירות שהכסף הגדול הגיע. חמישה ימים לפני סוף המירוץ של 1988, נגנבה ה-פיז'ו 405 טורבו 16 (למעשה עיצוב אחר לאלופת הראלי) של ארי וטאנן שהוביל. הגנבים דרשו כופר, פיז'ו לא נכנעה ומצאה את המכונית אבל וטאנן איחר להתייצב להזנקה, נפסל והותיר את הניצחון ליואה קאנקונן.

 

עשור של מאבקים

 

וכך במשך כמעט עשור, עד 1996, כיכבו בנות הקונצרן הצרפתי, תחילה פיז'ו ולאחר מכן סיטרואן, במירוץ האגדי. שנות התשעים כבר אופיינו במאבק ענקים מול מיצובישי היפנית. זו, בניגוד ל-PSA נטולת כלי השטח, בנתה על גבי הדקאר חלק נכבד מהילת הפאג'רו, שהפך למנצח כמעט קבוע מ-97' ועד היום (למעט שתי זכיות של שלסר והבאגי הייחודית). ואולי לכן מעניין ששתי היריבות של שנות התשעים משתפות היום פעולה בבניית רכב שטח.

 

אכזריות ומגבלות

 

הדקאר היה ונותר מירוץ אכזר, ומספר ההרוגים הממוצע בו קרוב לשניים לאירוע. רק במירוץ האחרון נמנו ארבע הרוגים, בהם הרוכב המפורסם פבריציו מאוני. אבל לא תמיד מדובר רק בתאונות. הדקאר נאלץ להתמודד מדי שנה עם המצב הפוליטי הלא יציב באפריקה, שמשתנה בקצב מהיר ומפריע לארגון. הם נאלצים להתעמת עם שודדים, לוחמי גרילה וקבוצות מחתרת שונות שצומחות באפריקה מהר יותר מפטריות, ואשר גרמו לא פעם לשינוי מסלול ואף לביטול קטעים.


רנו 4. השתתפה ללא שינוי והגיעה למקום השלישי...

 

מאז כניסת פיז'ו ב-1987, יש בדקאר מאבק מעניין בין החובבים - אשר רוצים לשמור על רוח המקור - לבין היצרנים הגדולים בעלי התקציבים השמנים. והמארגנים צריכים לשמור על שניהם. החובבים מהווים עדיין את רוב המשתתפים, אבל היצרנים מביאים פרסום, יחסי ציבור וכסף. כדי לסייע לחובבים, על מנת לצמצם אבידות ולשפר בטיחות, החליטו המארגנים על שינויים בתקנות. כמו איסור על שימוש במערכות הניווט הלוויניות, הגבלת מהירות ל-50 קמ"ש במעבר באיזורים מיושבים, הגבלה ל-150 קמ"ש עבור האופנועים, וחיוב הרוכבים ללבוש מגיני צוואר.

 

קרב האלופים

 

170 משתתפים זינקו למירוץ הראשון, לעומת 574 מכוניות אופנועים ומשאיות שזינקו השנה. זה מסביר עד כמה השתנה הדקאר עם השנים, ואיזו מפלצת ארגונית נחוצה כדי להניע אותו. מה שבטוח הוא שיותר ממחצית המשתתפים יוותרו בדרך. הדקאר אינו יודע רחמים, ואינו מבדיל בין אלופים לנהגים עלומי שם.


סטפן פטרהנסל ברגע הזכייה אשתקד (צילום: איי פי)

 

והשנה, כאשר התחרות המסתמנת היא בין פולקסווגן למיצובישי (כאשר שלסר כרגיל יכול להפתיע) מציע הדקאר תחרות מעניינת גם ברמה האישית בין השמות החמים ביותר של הדקאר. יוטה קליינשמידט, האשה הראשונה שניצחה במירוץ, תתחרה כאן בסטפן פטרהאנסל, "מר דקאר" של השנים האחרונות שניצח גם שש פעמים על אופנוע. וגם בקרלוס סיינז, אלוף WRC במיל' ומי שמחזיק במספר הניצחונות הגדול באליפות הראלי. מולם יעמוד ז'אן לואי שלסר הוותיק, שהוכיח לא פעם שאפשר לנצח את הגדולים עם הנעה אחורית בלבד. הירואי מסואוקה המומחה היפני לדקאר שניצח כבר פעמיים, פרש בשלבים הראשונים עקב תאונה קשה ולא ישתתף במותחן.

 

כיאה לאירוע שהחל את דרכו בצורה חובבנית, הדקאר מלווה לא פעם באירועים שנויים במחלוקת. כמו הכרעת הניצחון בהטלת מטבע שביצעה פיז'ו ב-1988, הסערה שחולל מרק טאצ'ר, בנה של ראש ממשלת בריטניה שהתחרה והלך לאיבוד, והפרישה הדרמטית של מיצובישי ב-94' אחרי שחשבה שהניצחון נגנב ממנה. וגם אם הדקאר כבר לא מזנק מפאריז הוא תמיד מפתיע, מתעתע, ויכול לגנוב את ההצגה והניצחון ברגע האחרון. שום דבר בו לא בטוח לפני שמגיעים לקטע הסיום המרהיב על החוף היפה של דקאר. זו הסיבה שתמיד מומלץ לעקוב.


 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פבריציו מאוני. אלוף דקאר, הרוג דקאר
צילום: איי פי
הדקאר זה יחסי ציבור מצוינים - גם אם הקשר למכונית המירוץ הוא בעיקר בשם
רנו 20. זהה לסדרתית למעט הנעה כפולה. היו זמנים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים