שתף קטע נבחר

הרכבת הקלה יוצאת לדרך: מכרז ה"קו האדום" ננעל

3 קבוצות ניגשו למכרז לקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, "הקו האדום", הכוללות חברות בינלאומיות מפורטוגל, צרפת, סין וגרמניה

פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן התקדם היום (ג') שלב נוסף: שלוש הקבוצות המתמודדות על הקמת ה"קו האדום", הראשון ברשת הרכבות, הגישו היום את הצעותיהן במסגרת המכרז להקמת הקו. תוצאות המכרז יפורסמו בעוד כ-4 חודשים, לאחר שוועדת המכרזים תסיים את בדיקת ההצעות לעומק.  

 

פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, אותו מובילה מטעם המדינה חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים),נחשב לפרוייקט התשתית הגדול והמורכב ביותר שבוצע בישראל אי פעם, ולאחד מפרויקט ה-BOT הגדולים בעולם כיום. לצפיה בתוואי רכבת המטרופולין לחץ כאן. "הקו האדום" יהיה הקו הראשון שיוקם במסגרת הפרויקט. אורכו 22 ק"מ, והמתוכנן לעבור דרך הערים פ"ת, בני ברק, רמת גן, ת"א ובת-ים. לצפיה במפת תוואי הקו לחץ כאן.

  

הקו יכלול 10 תחנות תת קרקעיות, 23 תחנות עיליות, לרכבת הנעה במפלס התת-קרקעי. תדירות נסיעת הרכבת בשעות השיא, בתוואי העובר דרך המנהרה התת-קרקעית צפויה להיות - אחת בכל דקה וחצי. בתוואי העילי התדירות בשעות השיא מתוכננת להיות - אחת בכל 3 דקות.

 


 

היקף ההשקעה ב"קו האדום" נאמד ב-1.5 עד 2 מיליארד דולר והוא אמור להתחיל לפעול ב-2012. הקו צפוי להסיע יותר מ-400 אלף נוסעים ליום ויותר מ-100 מיליון נוסעים בשנה. עבודות לפינוי תשתיות לאורך תוואי הקו החלו לפני כשלוש שנים.

 

3 קבוצות מתמודדות

 

  • הקבוצות המתמודדות במכרז הרכבת הקלה: קבוצת MTS כוללת את חברת אפריקה ישראל, קואופרטיב אגד, חברת הענק הגרמנית סימנס, חברת התשתיות הגדולה בסין CCECC וחברת התשתיות מפורטוגל SOARES DA COSTA.

 

  • קבוצת מטרו-רייל מורכבת משתי חברות הבנייה והתשתית הישראליות שיכון ובינוי ואשטרום, יצרנית הקרונות והקטרים אלסטום, מפעילת התחבורה הצרפתית CONEX, VINCI הצרפתית וחברת התשתיות הגרמנית ZUBLIN .

 

  • הקבוצה השלישית, ספידן, כוללת את חברת התיכנון האמריקנית PB אשר תוביל את הקונסורציום, החברות הישראליות קרדן ותה"ל, שפיר ואביב וכן יצרנית הקרונות והקטרים הקנדית בומברדייה ומפעילת התחבורה הציבורית מגרמניה BVG.

 

שטרית: הקו הירוק הוא הבא בתור

 

במסיבת עתונאים חגיגית שהתקיימה היום במלון הילטון בתל אביב ניכרה ההתרגשות בקרב אנשי משרד התחבורה, האוצר ואנשי נ.ת.ע שעבדו כמה שנים על הפרויקט.  "זה ציון דרך היסטורי", אמר שר התחבורה, מאיר שטרית, "עם זאת צר לי שלא עשינו את זה לפני 30 שנה, זה היה עולה לנו רבע מהעלות כיום וחוסך לנו הרבה סיבוכים בירוקרטיים". לדבריו כל המחקרים מראים כי להשקעה ברכבת קלה יש תשואה כלכלית גבוהה מאד. "כיום אנחנו נמצאים במצב שבו 3 קבוצות נגשו למכרז ועברנו את נקודת האל-חזור. היום אנחנו יוצאים לדרך עם הקו האדום שאמור לשנות את החיים בגוש דן".

 

לדברי השר שטרית, כבר בשבוע הבא נקבעה פגישה עם משרד החשב הכללי בכדי לדון בפרטי המכרז להקמת "הקו הירוק", שאורכו 14 ק"מ, ויתחיל ממסוף ראשון לציון, דרך חולון עד למרכז העיר. על פי התוכנית המכרז להקמת הקו יתקיים בטווח של שנה מסיום המכרז על הקו האדום. לדברי השר שטרית כיום מוקצים כ-40 מיליארד שקל לפרויקטי תשתיות, הכוללים רכבות, כבישים ועוד. כמו כן ציין שטרית כי עד כה הושקעו בפרויקט הרכבת הקלה מאות מיליוני שקלים.

 

זליכה: "שיננו את תרבות המכרזים"

 

החשב הכללי באוצר, ד"ר ירון זליכה, ניצל את האירוע בכדי לבקר את תרבות והתנהלות המכרזים שהייתה נהוגה עד לתקופה האחרונה. "מכרזים רבים שתוכננו  - קרסו, מכרזי התפלת מים היו לפארסה, חלוקת הסיכון בין המדינה לספקים הייתה לקויה, המדינה הייתה בחובות לספקים". לדבריו, מאז עשתה המדינה דרך ארוכה בקידום פרויקטי תשתיות גדולים בהם כביש 531, קטע 18 של חוצה ישראל, מפעל התפלת המים באשקלון, שהיום כבר מייצר מים.

 

זליכה ציין כי מדיניות הממשלה כיום בנוגע פרויקטים מסוג זה היא פיקוח ובקרה הדוקים, החוסכים כסף רב למדינה. כך גם הפרויקט הנוכחי בו נשכרו שירותיה של חברת הנדסה בינלאומית המבצעת בקרה על הפרויקט החל משלבי התכנון דרך שלבי הביצוע.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת הקלה. ננעל המכרז ל"קו האדום"
מומלצים