שתף קטע נבחר

אני אנווט: איך ילד הופך למנהיג?

אינטליגנציה רגשית, חוש אחריות מפותח, יכולת לפתור בעיות וכריזמה - אלה התכונות שמנהיג ניחן בהן. ואם לא, אפשר לטפח אותן או לפחות את חלקן. לכבוד פסטיבל הבחירות, בדקנו מושגי יסוד בפוליטיקה כפי שהם באים לידי ביטוי בעולם הילדים. והפעם: על מנהיגים ומנהיגות. כתבה ראשונה בסדרה

בימים אלה של קדחתנות בחירות, כשמכל צומת ומכל מסך מדבר אלינו המנהיג הבא, ביקשנו לבדוק איך הכל מתחיל. איך מנהיג נולד? חלק מראשי המפלגות צמחו מהשטח, הפכו פתאום למנהיגים. אחרים נולדו עם תכונות מנהיגות, היו אלה שילדים הלכו אחריהם בעיניים עצומות, אלה שידעו תמיד מה להגיד, מתי ואיך. 

 

מיכל דליות, מנהלת בית הספר להורים של מכון אדלר, מסבירה ש"חלק גדול מהתכונות הנחוצות למנהיג הן מולדות: כלומר או שיש לך או שאין לך את זה", או כפי שהיא מגדירה זאת, מנהיגות "לוקחים". יחד עם זאת, לדבריה "הורים יכולים באופן מודע או שלא במודע לחזק מנהיגות, לאפשר אותה או לדכא אותה".

 

- אילו תכונות נחוצות למנהיג בחברת הילדים?

 

דליות: "למנהיג נחוצות כל אותן תכונות שאנחנו מכנים אותן 'אינטליגנציה רגשית': כלומר לדעת להתעקש, לוותר, להוביל וגם לעבוד בקבוצה. גם מנהיג

בחברת הילדים, בדיוק כמו מנהיג פוליטי, צריך שיהיה לו 'עמוד שדרה', כלומר שיהיה בעל דעות ועמדות ברורות, ויחד עם זה שיידע לקרוא את המצב ולהתאים את עצמו אליו".

 

יש הבדל בין בנים לבנות

 

סוג המנהיגות משתנה עם הגיל. "יש מנהיגים בקרב בני השלוש", אומרת דליות, "שהמנהיגות שלהם מתבטאת ביכולתם לקבץ סביבם קבוצת משחק: הם אלה שיחלקו את התפקידים במשחק הסוציו-דרמטי בגן או בחצר. במקרה הזה אין הבדל בין מנהיגות של בנים לזו של בנות. 

 

"אולם בגיל בית הספר, אצל הבנים מתחילות להיות מוערכות יותר היכולות הפיזיות. המנהיג של חברת הבנים יהיה זה שיקבע את החוקים ואת הרכב המשתתפים במשחקי החצר והספורט. ליכולות לימודיות אין כל קשר עם הכתרת המנהיג, ולעיתים קרובות המנהיג לא יהיה התלמיד המצטיין.

 

"לעומתם, מה שמייחד את חברת הבנות הוא הצד המילולי והרגשי. המנהיגות אצלן תתבטא בעיסוק חברתי: הן יקימו קואליציות וחברויות ועלולות להחרים את מי שלא תתאים לקבוצה. למעשה, למנהיגות בקרב הבנות יש השפעה גדולה יותר על בנות גילן כיוון שהן קובעות בתחומים חברתיים רחבים, בניגוד לבנים, שאצלם המנהיגות היא יותר נקודתית ועוסקת בפעילות הקבוצתית בהפסקה או במשחקי אחר הצהריים".

 

והנה נקודה מעניינת: בניגוד למה שמתרחש בעולם הפוליטי שלנו, אומרת דליות, בחברת הילדים יכולים להתקיים זה לצד זה שני מנהיגים ויותר. "עד גיל עשר יש מנהיגים נפרדים לקבוצת הבנים ולקבוצת הבנות. ייתכן גם שבקרב אותו המין יהיה לעיתים יותר ממנהיג אחד".

 

- ואיך היחסים בין כל המנהיגים?

 

"בין המנהיגים שוררת לרוב הערכה הדדית והם מצליחים לחיות 'ביחד', זה לצד זה".

 

לא תמיד מקובל

 

ואם חשבתם שהמנהיגים לעולם יהיו אלה שהם גם מקובלים חברתית, דליות טוענת שזה לא בהכרח כך. "ילדים בעלי יכולת מנהיגות מסוגלים לקרוא את המצב ולהתאים עצמם אליו, אבל הם לא תמיד מקובלים על חבריהם, בפרט כשמדובר במנהיגים שליליים, כלומר כאלה שמדיחים למעשים שליליים. אומנם יש להם כריזמה ויכולת שכנוע, כמו החלילן מהמלין, ולכן הקבוצה תיגרר אחרי ילד כזה כשהוא יהיה אקטיבי וייזום פעולות, אבל לא תזמין אותו לפעילות קבוצתית שלא הוא יזם, בניגוד לילדים מקובלים שתמיד יקבלו הזמנה למשחקים קבוצתיים".

 

- איך בעלי הסמכות יכולים לנצל לטובה את היכולות של המנהיגים?

 

"כשגננת או הורה מזהים ילד בעל יכולת מנהיגות, הם יכולים לרתום אותו להוות דוגמה ולמשוך אחריו את חבריו גם לפעילות בתוך הגן וגם כעזרה לילדים חדשים שמצטרפים לגן. ילד עם כישורי מנהיגות ישמח לקבל על עצמו תפקידים, למלא משימות ולקחת אחריות".

 

אבל גם אם הילד נראה נלהב לקחת על עצמו משימות, יש להיזהר שלא להעמיס עליו אחריות יתר על המידה. "צריך לשמור על איזון בין היכולות של הילד והנכונות שלו לשתף פעולה לבין האופן שבו אנחנו, המבוגרים, מנווטים בין העומס הרגשי שעלול להיווצר אצלו לבין הציפיות שלנו ממנו".

 

דליות מדמה את הילדים לסירות מפרש ואת הציפיות שלנו לרוח. "אם לא ננשוב, כלומר, נעמיד ציפיות, הסירה לא תזוז. אם ננשוב חזק מדי - הסירה עלולה להתהפך". מכאן, שדרושה רגישות. "ההורים או הגננת צריכים לשאול את עצמם האם אנחנו 'מנצלים' את הילד המשתף פעולה והאחראי לטובת הצרכים שלנו, או שאנחנו עושים זאת למענו?"

 

טיפול במנהיג שלילי

 

דליות מזכירה להורים ואנשי חינוך שעליהם לנתב את המנהיגות לכיוונים מועילים ואחראים. "מנהיגים בחברת הילדים עלולים לנצל את הכוח החברתי שלהם לצורך הסתה או פגיעה בילד אחר. לכן חשוב שנעודד אותם לקחת על עצמם אחריות במשימות חיוביות, נבהיר להם מהם הקודים המקובלים להתנהגות, נגיב באופן מיידי לכל סטייה שלהם מקודים אלה, ונסביר להם את הערך של אחריות לקבוצה".

 

- ואיך צריך לנהוג במנהיג שלילי?

 

"יש לטפל בכל אירוע נקודתית - באמצעות הבהרת גבולות וניתוב ההתנהגות. כל התנהגות לא חיובית שמפריעה לילדים אחרים או לסדר היום, דורשת התייחסות מצד הגננת או ההורים ואמירה ברורה לגבי מה שמקובל ומותר בבית או בגן. פנייה ישירה למנהיג תשיג בדרך כלל את המטרה, והנגררים אחריו יפעלו בהתאם".

 

- ניתן לתרגל כישורי מנהיגות? להפוך ילד למנהיג?

 

"כן, הדרך לעשות זאת היא ללמד את הילד לקחת אחריות, למלא משימות, ולהציע רעיונות ופתרונות לבעיות ודילמות. ניתן ללמד אותו כיצד לשתף פעולה, לחלוק ולהקשיב לאחרים. אמפתיה, בניגוד לכריזמה, אפשר לטפח ולרכוש, ולכן רצוי לעודד חשיבה על האחר, על תחושותיו ורגשותיו. כמו כן חשוב מאוד לאפשר לילדים להגות בעצמם פתרונות למצבי קונפליקט שונים בין אחים, בין חברים וכו'. מה שבטוח הוא שהילדים שתמיד פתרו בעבורם בעיות, לא יוכלו לפתח כישורי מנהיגות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
בעלי כריזמה ויכולת שכנוע
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים