החוליה החסרה של חקר המדע

יומן שנכתב במאה ה-17 על-ידי המדען הרב-תחומי ד"ר רוברט הוק התגלה לאחרונה בבריטניה ונרכש על-ידי תורם אלמוני עבור "האגודה המדעית המלכותית". הוק, שמכונה "הגיבור האלמוני של המדע", חתום על מאות המצאות וגילויים מדעיים ויומנו מכיל אוצר בלום של מידע ואפילו כמה התכתבויות עם אייזק ניוטון

"האגודה המדעית המלכותית" בבריטניה חוגגת בימים אלה. אוצר שלא יסולא בפז צורף למסמכי האגודה, והכל בזכות תורם אלמוני, שהיה מוכן לשלם מיליון ליש"ט כדי לוודא שיומן עתיק לא ייצא מגבולות בריטניה. היומן, הכולל 520 עמודים של כתב קטן וצפוף ושרטוטים מדעיים, נכתב על-ידי ד"ר רוברט הוק (1635-1703), מי שהיה אוצר האגודה והמזכיר שלה בשנות ה-60 של המאה ה-17.

"הגיבור האלמוני של המדע", כינו עיתוני בריטניה את הוק, שהיה פיזיקאי, כימאי, קוסמולוג, ביולוג, מומחה לשעוני אורלוגין ומכונאי. הוא רשם לזכותו מאות המצאות, גילויים וניסויים מדעיים, אבל משום מה שמו נשמט מההיסטוריה המדעית. בין השאר טבע הוק את המונח הביולוגי "תא", סייע לפלס את הדרך להמצאת מנוע הקיטור, בנה מאזניים המופעלים בקפיצים, בנה את המיקרוסקופ המורכב הראשון ב-1665, המציא ושיפר מכשירים לחיזוי מזג האוויר כמו הברומטר, האננומטר וההיגרומטר, היה מראשוני בוני השעונים המודרניים, עיצב מכשירים וכלים מדעיים, וגם רוכבי האופניים צריכים להודות לו על תרומתו לפיתוח כלי הרכב הזה.

אבל למרות כל פעלתנותו המדעית, שמו מונצח בחוק פיזיקלי אחד בלבד ("חוק הוק" של הגמישות – "ההשתנות הלינארית של קפיץ עומדת ביחס ישר לכוח"), והוא ידוע כמי שניהל מאבקים רבים עם מדענים בני דורו, כשהוא מאשים אותם שניכסו לעצמם רעיונות והמצאות שלו. אפילו אייזק ניוטון לא יצא נקי, והוק האשים אותו שגנב ממנו רעיונות ותפיסות בנוגע לכוח הכבידה. היומן העתיק, שמנהלי האגודה מתייחסים אליו כאל "החוליה החסרה של חקר המדע", נמצא במקרה בארון ישן בבית משפחה בבריטניה, שהזמינה שמאי עתיקות להעריך פריטים ישנים ששכבו בארון המשפחתי עשרות שנים.

ביומן אפשר לקרוא, בכתב ידו של הוק, תיאורים של מחקרים שביצע בשנים שהיה אחראי על עריכת הניסויים באגודה, התכתבויות שלו עם אייזק ניוטון, שבהן הוא מתווכח איתו נמרצות בנושא תנועת כוכבי הלכת וכוח הכבידה, ותיעוד של הצפייה הראשונה במיקרו אורגניזמים על-ידי אנטוני ון-לוונהוק.

ל"אגודה המדעית המלכותית" היה ברור, שאין ביכולתה לרכוש את היומן החשוב כל כך, כי בית המכירות כבר הודיע שיש לו קונה פרטי שמוכן לשלם בעבורו מיליון ליש"ט. אבל אז הגיע האביר האלמוני, והציל את המצב. "דקות ספורות לפני שהתחילה המכירה, הודיע הכרוז לקהל שהיומן הוצא מרשימת הפריטים למכירה, כי הוא נרכש על-ידי האגודה המדעית המלכותית", סיפר בוב וורד, דובר האגודה, בראיון ל"אי-פי".

"הקהל הגיב במחיאות כפיים – נראה שאף אחד לא רצה שהמסמך החשוב הזה ייצא מגבולות בריטניה". נשיא האגודה כבר הבטיח שהיומן יוצג בפני הציבור "כדי שקהל רב ככל האפשר, כולל מדענים, יוכלו להעריך את הממצא הנדיר", אמר הלורד ריס. "בנוסף אנחנו נספק גרסאות דיגיטליות באתר האגודה, ונציג את המקור במהלך תערוכת הקיץ שלנו, שתיערך בין שלושה לשישה ביוני".