שתף קטע נבחר
צילום: גיל יוחנן, גבי מנשה

המבקר: השירות לציבור במינהל - מסורבל

מדו"ח המעקב של מבקר המדינה על השירות שמעניק מינהל מקרקעי ישראל לציבור עולה: איכות השירות שהמינהל מספק לציבור אינה משביעת רצון. השירות מסורבל ומתעכב יתר על המידה

"השירות שנותן מינהל מקרקעי ישראל לציבור מסורבל ומתעכב יתר על המידה, כי איכות הנתונים שהוא מספק לציבור אינה טובה, וכי על המינהל לקבוע לעצמו אמות מידה לטיפול בצורכי הציבור". כך קובע דו"ח מבקר המדינה.

 

מאות אלפי חוכרים זקוקים לשירותי מינהל מקרקעי ישראללצורך פעולות שונות הנוגעות לנכסים שהוא מנהל. על פי נתוני המינהל הזכויות בכ-400 אלף נכסים המשמשים למגורים, שהוא מחכיר, אינן רשומות בטאבו. לרבים מחוכרי נכסים אלה משמש המינהל תחליף לטאבו בהיותו הגוף המטפל בהעברת הזכויות בנכסים וברישומן בספריו.

 

השירות לציבור: לא מספיק זמין

 

"שירות זמין ניכר, בין השאר, בכך שהציבור יכול לקבלו במועד נוח", קובע המבקר. בדו"ח המבקר מדצמבר 2003 צוין כי קבלת קהל במחוזות המינהל מתקיימת על פי רוב 3 ימים בשבוע בשעות הבוקר והצהריים, ולכן רבים מהחוכרים מנועים מלקבל את השירות במועד הרצוי להם. "בתשובתו על ממצאי הביקורת הקודמת הודיע המינהל כי בדעתו לקבל קהל עוד יום בשבוע... המעקב העלה כי מועדי קבלת הקהל במחוזות המינהל נותרו כשהיו".

 

העברת זכויות היא אחת הפעולות השגרתיות והנפוצות של המינהל והיא אמורה להימשך זמן קצר, אולם בדו"ח צוין כי הטיפול של המינהל בהעברת זכויות מתארך יתר על המידה, וכי פניות ובקשות של חוכרים עלולות להתעכב שבועות ואף חודשים בארכיב או על שולחנו של פקיד המינהל.

 

עוד צוין בדו"ח כי משך הטיפול בפניות אינו אחיד, והדבר מקשה על הנזקקים לשירותי המינהל לקבוע מועדים לעשיית עסקאות להעברת זכויות במקרקעין. המעקב העלה כי מינואר 2004 ועד סוף אוקטובר 2005 נרשמו בטאבו הזכויות בכ-51 אלף יחידות דיור בלבד.

 

עיקולים: כל מחוז ודרכו שלו 

 

לרישום מדויק ומהיר של עיקולים שהוטלו על נכסים חשיבות רבה: מדובר במימושו של צו בית משפט שאכיפתו מחויבת. אי-רישום של עיקול שהיה צריך לרשמו, רישומו הלקוי או עיכוב ברישומו, עלולים להביא לכך שהמינהל יאשר העברת זכויות בניגוד לצו או יספק מידע שגוי על מצב הזכויות בנכס. בכל הנוגע להליכי רישומם של עיקולים מצויין בדו"ח כי אין אחידות בין מחוזות המינהל. בהיעדר נוהל נוהג כל מחוז אחרת, ואין ודאות שרישומי המינהל משקפים את העיקולים.

 

רפורמת ארגונית: טרם נעשה דבר

 

"באוגוסט 2005 הודיע המינהל כי בהמלצות הוועדה הציבורית לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל (ועדת גדיש), שאישרה הממשלה, כלולות המלצות לשינוי המבנה הארגוני וכי המינהל מתעתד להביא את המלצות הוועדה לאישור מועצת מקרקעי ישראל. במועד סיום המעקב, דצמבר 2005, טרם נעשה הדבר", קובע הדו"ח.

 

בסיכומו של דבר קובע הדו"ח: "איכות השירות שהמינהל מספק לציבור של המינהל עדיין אינה משביעת רצון: אמנם בכל הנוגע לזמינות התיקים והמסמכים ולהעמדת המידע לרשות הציבור חלה מידת מה של שיפור, אולם בשאר התחומים שנבדקו לא תוקנו הליקויים הגם שחלף זמן רב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השירות במינהל אינו משביע רצון
מומלצים