שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לטייל, לאכול ולנוח ביאנוח
    עכשיו, שכבר אפשר וצריך לחזור לטייל בצפון, הכפר הדרוזי יאנוח עם ההיסטוריה הטעונה שלו, הבתים העתיקים, האוכל המסורתי ואפילו הצימרים, הוא מקום טוב להתחיל בו

    לעת אשמורת ראשונה, טרם יפציעו קרני השמש על הרי הגליל, חומקת לה דמות אישה מהכפר הדרוזי יאנוח ונבלעת בין כרמי הזיתים. "סיתא שאמס" הם קוראים לה, והיא איננה אלא ה"שיח' שאמס" אשר עפ"י המסורת הפיץ את הדת הדרוזית כשהוא מחופש לאישה בימים שרדפוהו חורשי רעתו.

     

    להבדיל מכפרי הגליל, שלידתם בגרעין אחד ומשם מתפתח הכפר אל שוליו, בולטים בכפר יאנוח שני טבורים. "חארת תחתא" (השכונה התחתונה) ו"חארת פווקא" (השכונה העליונה), זוהי החלוקה ההיסטורית הידועה לנו עוד מימי שחרותו של האִסלאם, כמאבק בין בני ימאן מדרום ערב ובני קייס הצפוניים.

     


    בתים עתיקים ושפע פנינים (צילום: כמאל חטיב)

     

    איך מגיע ריב היסטורי נשכח אל הכפר יאנוח, חותך וקורע את בתיו עד ימים אלה ממש, אין איש יודע. כמו אז, שם בהרי הלבנון, עת שתי משפחות - ג'ונבלאט וארסלאן - אחזו בכח. כח דתי, פוליטי, כלכלי הניע כל אחת מהם אל ליבתו של מאבק, שבסופו נשמטה אחיזתם בהר הלבנון והם היגרו אל הר חוראן.

     

    ראשונות הגיעו לכפר, תפסו את הבכורה והתיישבו בגרעין התחתון, משפחות סייף, חטיב, קטימה, עאמר, ומשפחת מלאח שנעלמה עם הזמן. אחריהן הגיעו ארבעה אחים שמהם צמחו ארבע משפחות אחרות, פאראג', חמדאן, סעיד (סוויד במקור), וסעד (ג'ומעה במקור), ואלה נתיישבו בגרעין העליון.

     

    וכך נחצה בשנים עברו הכפר לשניים, אלה אינם מתערבים באלה, לאלה בארות מים ולאלה תחנות קמח ובתי בד, ובאמצע הייתה בריכת המים הגדולה שלימים הפכה למגרש חניה. והבתים, כמו היריבות שנשכחה עם השנים, מתחברים להם יחדיו לכפר שתושביו ידועים בנדיבות ליבם, והכנסת האורחים שלהם הפכה לשם דבר.

     

    מיקומו של הכפר, ברום רכסי הגליל המערבי, מיטיב עם הדרים בו. אקלימו הנוח מאפשר גידולי הר קלאסיים שחלקם פס מנופי ארצנו. כרמי הזיתים מקיפים את בתיו מכל עבר, גידולי הטבק שאחזו בעבר בטרסות ההרריות נעלמו ואינם, אולם עצי התאנה בפאת השדה כמו קוראים לך לאחוז בפרי. גפנים משתרגות על סוכת נוטר ופלפלים תלויים על מרפסת ממתינים לקרני שמש מייבשות, כמו החיטה על הגג, המחכה לטרקטור של ה"ג'ארושי" (המגרסה) שיטחן אותה עד דק ותהפוך למאפה בית ערב לחך.

     

    פעם שני שבילים הובילו אל הכפר, ממזרח וממערב. דרכי מעבר לשיירות סוחרים שמצאו מנוחתם בין בתיו ולגמו ממימי בורות המים הפזורים בו לרוב. אולי זו הסיבה שעד היום בונים תושביו בסתרי מרתפם בורות מים לאגירת מי נגר ואף מהדרים במשאבה המחכה לסיבובי המנוע.

     

    בעת האחרונה החל הכפר בתהליך שימור בתים עתיקים, פתיחת אטרקציות תיירותיות והמטייל ברחובותיו יכול ליהנות משפע הפנינים שמציעים תושביו.

     

    המסלול

    הטיול, כמו הכפר, יהיה בשני מעגלים - אל השכונה העליונה ולאחריה אל התחתונה. נחנה את הרכב בכיכר מול קופת חולים ונעלה בסמטה הצמודה למבנה הגדול. מיד תמצאו עצמכם בשכונת בתי אבן קטנה בת כ-250 שנה. בימים אלה, משחזרים שם את חיי הכפר בבית עתיק, בשילוב גלריה של אמן מקומי בן משפחת חטיב (הביקור בתיאום מראש: 057-7486834).

     

    לאחר שסובבתם קצת את קבוצת בתים אלה, שובו חזרה לחניה ורדו אל גרעין הכפר הקדום התחתון עפ"י השילוט. ראשית היכנסו דרך שער האבן העתיק לחצר הגדולה של משפחת סייף, שסב המשפחה, היה בעל מילה אצל השלטון העותמאני עד כדי כך שיכול היה להוריד אדם מחבל התליה.

     

    מהחצר נשקפים נופיו המערביים של הגליל עד הים, ולמולכם, בעברו השני של הנחל, מבצר יחיעם, הוא קלעת ג'ידין. בכניסה משמאל עומד על תילו בית בד עתיק שאבניו נותרו שלמות ובעליו ישמח לארגן לכם ולילדיכם פיתות על הטאבון בשעה שדמיונכם הפורה יפעל בכדי לדמות איך נראה כאן חמור המסובב את המפרכה.

     

    משם אפשר לרדת אל בית הבד המודרני, זה שאבניו סובבים על מנוע ומאחוריו מסתתרת המטחנה של הבורגול והחיטה. לסיום, היכנסו לביקור במקאם שייח שמאס, ממפיצי הדת הדרוזית, שאחוזת קברו נמצאת בעיבורו של הכפר (הכניסה יחפים ובלבוש צנוע), ומשם הדרך חזרה אל הרכב קצרה.

     

    המדריך האולטימטיבי לטיול בכפר הוא כמאל חטיב. בחור דרוזי צעיר ודינמי, סרן במילואים, שכל דלתות הכפר נפתחות בפניו בכבוד ואהבה והוא כבר יתאם עבורכם את כל התענוגות. עלות סיור מודרך בכפר עם כמאל - 200 שקל. הטלפון לתיאום: כמאל חטיב 057-7486834.

     

    הכיבוד

    משפחות רבות פותחות את שעריהן ושלוחנן לסועדים ומגישות ארוחות מסורתיות,

     שגולת הכותרת היא כמובן כבש ממולא, מעדן השמור לימי חתונות ושמחה. בחלק מהבתים עדיין משמרים מסורות עתיקות של שימוש בפרי השדה כחלק מסל המזון והחיים. ומספר משפחות "פיצחו" את סודו של הער אציל (ר'וורדה) ומייצרים מפריו מיני שמנים המיטיבים עם הגוף והנפש. עליו, המוכרים לנו כ"עלי דפנה" משמשים כתבלין לקדרת הבשר. בחודשים אוגוסט-ספטמבר מתחילים לבשל בקדרות ענק את דבש החרובים ("רוב חרוב"), נוזל סמיך ומתוק שסגולותיו טובות בענייני כיבי הפה וגם כח הגברא (להבדיל). משפחת פאראג': 04-9972015, משפחת חטיב: 04-9973310.

     

    ויש גם את מסעדת "זמאן זמאן" בכיכר הכפר (04-9973432), ומספר בתי מאפה לשולי הכביש. ארוחת בוקר מופלאות אפשר לחוות אצל נעמן חמדן ואשתו - 050-5463055 (בהזמנה מראש).

     

    ההמשך

    ענת ונאסר סעד אוחזים בארבע צימרים בעיבורו של הכפר. אנשים חביבים ומארחים לתפארת: 050-5709885.

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "לטייל, לאכול ולנוח ביאנוח"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים