שתף קטע נבחר

משחקי מלחמה: להעסיק ילדים במרחב המוגן

איך מעסיקים ילדים כל היום בממ"ד או במקלט? משחקי דמיון, צוללות, תחפושות וסידור האלבום המשפחתי. אלה רק חלק מהדברים שאפשר לעשות עם הילדים כשחייבים להשאר בבית. מגוון רעיונות להורים

קצת לפני מלחמת המפרץ השנייה, הוציאה רונית טל יחד עם אחיה ספר משחקים שנקרא "משחק בית: אוסף המשחקים הקלאסיים" (הוצאת סיפור אחר 2003). "הספר נולד משעות ארוכות של משחק משותף, שלי ושל אחי. קיבצנו בו עשרות רעיונות למשחקים משפחתיים ועיתוי היציאה שלו לאור אמנם לא תוכנן, אבל הפך להיות לעזר בתקופה שנקראנו להכשיר את החדר האטום.

 

"אחרי כמעט חודש של מלחמה ונפילות טילים התעורר מחדש הצורך ברעיונות לפעילות בתוך הבית", אומרת טל היום. "אני חושבת שגם ממצב חירום, כמו עכשיו, אפשר להפיק משהו חיובי: משחק משותף של כל בני המשפחה, ומשחק הוא כלי מצוין שעוזר להפיג את המתח וכמובן להעביר את הזמן".

 

זה גם צו השעה: אם לא נחשוב על דרך יעילה ויצירתית להעביר את הזמן, דרך שתהיה בה איזו שהיא תחושה של התקדמות והישגיות, אזי הלחץ מסביב ייתן אותותיו בצורה חזקה גם בתוך התא המשפחתי. אחת הדרכים לניצול זמן בדרך יצירתית, מהנה ובעלת יתרונות רבים, היא השימוש במשחקי חשיבה. משחק החשיבה כשלעצמו מהווה סוג של מרחב מוגן, ובכך ניגע בהמשך.

 

למשחקי החשיבה ישנם יתרונות בולטים בכל תקופה. רוני שרף, מנהל מכון מטנויה ומנחה סדנאות ביצירתיות וחשיבה, מסביר: "הם מהנים, מפתחים את החשיבה, תורמים לפיתוח יכולות של קשב וריכוז, להבעה יצירתית, מפתחות מיומנויות אישיות הקשורות להתמודדות, מאבק ועוד. יתרונות אלו הופכים להיות בולטים יותר בתקופה הקיצונית העוברת על מדינתנו ואשר נספגת בעיקר ע"י יישובי הצפון".

 

ניתן לחשוב על משחקי החשיבה בזווית מעט שונה. אדם השקוע במשחק חשיבה נמצא במקום של "מקלט מנטלי", הוא מגיע למקום מסודר בו החוקים וכללי המשחק ברורים, הוא משחק במשחק המאפשר מצבי אסתטיקה ועונג, הנאה וחוויה תוך התנתקות מהאי-סדר, אי הודאות והסכנה הנמצאים בחוץ, התנתקות הממשיכה בזמן המשחק עצמו. האדם המשחק נמצא במרחב מוגן בזמן המשחק, הן עולמו הרגשי והן זה הקוגניטיבי נמצאים תחת המחסה המוגן שהמשחק מאפשר.

 

המשחקיות כשלעצמה היא אחד הדברים העתיקים בעולם. חוקרי התחום מוצאים הסברים ותפקידים ביולוגים, סוציולוגים ופסיכולוגים לשימוש במשחקים. מסתבר שהמשחק הוא דבר הרבה יותר רציני ממה שחשבנו, והוא בעל תפקיד וערך רב בעולמנו.

 

דווקא כן משחקי מלחמה

 

"אם עדיין לא מיציתם את מאגר המשחקים המוכרים מימי הילדות, תנועת הנוער, ושעות הנסיעה הארוכות באוטו זה הזמן: רונית ממליצה על משחקי 'מלחמה' כמו קרב אגודלים ואפילו הורדות ידיים. "אני חושבת שזו הזדמנות למגע, לתקשורת והרי אי אפשר להעלים את המלחמה, אז זו הזדמנות להוציא ולשחרר. ולא צריך לפחד ממשחקים שיש בהם מנצחים. כדאי להזכיר לילדים שבכל פעם יש משהו אחר שמנצח". בקטגוריה הזו גם משחק הצוללות (שיכול להתאים מאוד לגדולים שבחבורה, ומשחק "המלחמה" בקלפים רגילים: האס- הכי חזק.

 

מוסיקה במקום פיצוצים

 

יעל עובדיה, מנהלת מרכז "קטנים גדולים" ברעננה, מציעה להשתמש במוסיקה. זה מטשטש את הדי הפיצוצים ויכול לאפשר פורקן של המתח. אפשר לרקוד עם המוסיקה, ילדים בכל הגילאים יאהבו את זה. ואפשר לנגן על סירים הפוכים, כוסות מלאות במים, בגבהים שונים או להכין רעשנים תוצרת בית מבקבוקי שתייה ריקיים ממולאים בחרוזים, אבנים קטנות , עדשים או גרגרי אורז. אפשר גם לקשט את הרעשנים האלה במדבקות צבעוניות ולתת לילדים לקפוץ ולשמוח.

 

משחקי מלים לילדי הגן

 

עם ילדי הגן, מציעה טל, כדאי לשחק במשחקי מילים. טל: "זו הזדמנות לתרגול והעשרה של אוצר המלים: אפשר למשל למצוא חרוזים או הפכים למלים. הילדים הגדולים יותר יהנו ממשחקי 'ארץ עיר'. אפשר להעלות את דרגת הקושי ולגוון: להציע למשל להוסיף קטגוריות כמו מקומות שהיינו בהם, או שמות של אנשים או ילדים שאנחנו מכירים. אפשר להוסיף גם שם של אישיות, שמות של מאכלים וכיוצא בזה".

 

עם ילדי בית הספר אפשר לשחק בלומר מלים בצורה הפוכה, כלומר לקרוא אותן משמאל לימין, אפשר לשחק בשרשרת מלים כשכל אחד מבני המשפחה צריך למצוא מילה שמתחילה באות שבה הסתיימה המילה שבחר זה שלפניו. שוב אפשר לשכלל את המשחק ולבחור קטגוריות: מתחום הספורט, התקשורת, הספרות ועוד.

 

ואריאציה אחרת של המשחק הוא : "א' סטופ!" אחד המשתתפים מונה בשקט את אותיות הא-ב. כשעוצרים אותו הוא מגלה לכולם את האות ועליהם למצוא חיה/ שיר/ אישיות ששמה מתחיל באות שנבחרה. טל מציעה לגייס את המשחקים האלה כדי להיזכר בחוויות משפחתיות ובני משפחה רחוקים ולהחליט מראש על קטגוריות כאלה כמו מקומות שטיילנו בהם באות מ' או קרובי משפחה באות ד'. "דווקא עכשיו חשוב להזכיר את לכידותה של המשפחה, את החוויות הטובות שעוד יחזרו. והמשחק הוא הזדמנות נפלאה לעשות זאת"

 

זאת גם שעתם של משחקי הדמיון המוכרים והטובים. אפשר לשחק משחקי דמיון כמו "אילו הייתי חיה/ ממתק/ כלי רכב/ איזה הייתי - ולהסביר למה. לא תאמינו איזו הזדמנות מצוינת זו לילדים לפנטז ולהשתולל עם הדמיון. כל המשפחה ביחד יכולה לחבר סיפור בהמשכים. עם הגדולים אפשר לכתוב ולהראות בכל פעם את המילה האחרונה, כך שהבא בתור משלים סיפור שהוא לא כל כך מכיר.

 

"נחש מי" הוא עוד משחק שמאים לבני כל הגילאים. בוחרים קרוב- רחוק והמשתתפים, כל אחד בתורו, או כולם ביחד צריכים לנחש מיהו בעזרת חמש או עשר שאלות שהתשובה עליהן היא רק "כן" או "לא".

 

נוסטלגיה משפחתית

 

טל מציעה להציץ באלבומים משפחתיים ואם עוד לא סדרתם את תמונות הילדים מאז הברית, זאת בדיוק ההזדמנות לעשות את זה ביחד איתם. את התמונות שנשארו מחוץ לאלבום או תמונות אחרות שבחרתם, אפשר להדביק לקולאז' משפחתי, להצמיד זכוכית ומסגרת ( מהמסגרות הפשוטות) ולתלות במרחב המוגן.

 

רגע לפני שאתם מדביקים וממסגרים אפשר לפזר את התמונות כך שהתצלום מוסתר ולהציע לכל אחד מבני המשפחה להפוך תמונה אחת ולספר עליה משהו מצחיק או להמציא עליה סיפור. ואולי כדאי לצלם גם את האירוע הזה, ככה תשאר לכם מזכרת מהימים האלה.

 

טל מספרת שהרעיונות שבספר הם תוצאה של שנות ילדות ארוכות שבהן היא שיחקה עם אחיה הצעיר יקיר. היא מציעה להניח בחדר סל או קופסה גדולה עם תחפושות ואביזרים ( כן. גם חרבות, אקדחי צעצוע, כנפיים ושרביט קסמים). טל: "במשחק הזה לא צריך להתערב בכלל. אלא פשוט להניח את התחפושות ולתת לילדים לגשת לבד ולבחור, להמציא לבד את ההצגה או המשחק. כמבוגרים אנחנו רגילים להתערב ולתת הנחיות. במשחקים מן הסוג הזה כדאי לתת לילדים את המרחב, לשחרר אגרסיות ולעבד חוויות טובות וטובות פחות. צריך לזכור שהצעצועים, התחפושות והאביזרים הם מלים והמשחק הוא שפה שלמה. אז תנו לילדים לדבר".

 

עוד רעיונות למשחקים:

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
זה הזמן להוציא את ארגז התחפושות
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים