אתרי האינטרנט המובילים בארץ על פי מערכת eRate
בעקבות סקר החשיפה של TIM מפרסם חברת Intersight את נתוני הרייטינג של האתרים הגדולים בארץ, המבוססים על מספר הגולשים בפועל
בשבוע שעבר פורסם TIM, סקר האינטרנט החצי שנתי של חברת TNS טלסקר, שנערך בחודשים יוני ויולי, 2006. על אף שהאינטרנט היא המדיה המדידה מכולן, עד כה נמדד הרייטינג של אתרי האינטרנט בישראל על פי מודל מיושן של סקרים, בהם כל נשאל מתבקש לציין אם ביקר בשבוע שקדם לסקר באתר כלשהו מרשימת אתרים שהוצגה בפניו.
כלומר, הרייטינג לא נמדד באמצעות מערכת הבודקת לאן מקליקים הגולשים בפועל. במקום לפרסם את הנתונים מדי יום, הסקר של TIM מתפרסם
מדי חצי שנה, ויעיל בעיקר למדידת חשיפה למותג, ולא כדי לבדוק גלישה בפועל.
ועדת מחקר ומדידה של חברות האינטראקטיב, המעונינות כנראה במדד צפייה אמין יותר, פירסמה מכרז למערכת סטנדרטית למדידת רייטינג באינטרנט. המערכת, שאמורה להיות מופעלת בידי חברה חיצונית, תמדוד בשיטה אחידה את התנועה באתרי האינטרנט הגדולים בישראל. אם לא יהיו עיכובים נוספים, המערכת צפויה להתחיל לפעול בעוד שלושה או ארבעה חודשים, והיא צפויה לספק נתוני רייטינג עבור האתרים, המפרסמים וכלל האוכלוסייה.
בחברות האינטראקטיב נחושים למדוד את כל האתרים הגדולים, אך ימים יגידו אם היוזמה הזו תצליח. ניסיון העבר בתחום בעייתי. מערכות למדידת רייטינג של נילסן נטרייטינגס או רד שריף כשלו לאחר זמן קצר או מעולם לא פירסמו נתונים רשמיים. התנגדות מסורתית של חלק מהאתרים (ynet, וואלה) אף היא עיכבה את המדידה.
Intersight מקבוצת שילוב, אחת החברות המתמודדות במכרז, אינה מבזבזת זמן במטרה לקבוע עובדות בשטח ולהפוך לסטנדרט דה פקטו למדידת רייטינג ברשת. החברה מפעילה כבר היום את מערכת בקרת הפרסום של חברות פרסום באינטרנט. המערכת, המשרתת 23 חברות אינטראקטיב שונות, משמשת גם למדידת ביצועי אתרים ומדידת רייטינג.
בחודש שעבר הפיצה Intersight נתונים על גלישה לאתרי חדשות בארץ בתקופת המלחמה, ולאחרונה היא החלה להפיץ ללקוחות נתונים יומיים על מספר הגולשים בכל האתרים הגדולים. הטבלה הבאה כוללת את נתוני הרייטינג של הימים האחרונים.
אתר | 10.8 (יום ה') | 11.8 (יום ו') | 12.8 (שבת) |
ynet | 1,187,246 | 859,142 | 783,000 |
וואלה | 913,897 | 814,569 | 770,135 |
MSN | 676,600 | 448,881 | 423,941 |
ICQ | 348,920 | 374,023 | 326,514 |
נענע | 262,537 | 249,008 | 240,820 |
הארץ | 245,356 | 224,075 | 207,375 |
walla network* | 211,883 | 205,741 | 201,897 |
NRG | 260,544 | 214,685 | 200,771 |
תפוז | 166,474 | 153,278 | 147,772 |
ONE | 145,646 | 121,414 | 119,241 |
The Marker | 145,745 |
102,966 |
60,759 |
גלובס | 74,103 | 45,576 | 30,115 |
*רשת הפרסום של וואלה הכוללת אתרים חיצוניים
הערות
- על אף שקשה ולא רצוי להגיע למסקנות גורפות על בסיס נתוני רייטינג של שלושה ימים, נתונים נוספים מצביעים על כך שיש רק שני אתרים גדולים בישראל - ynet וואלה. האתרים האחרים מפגרים אחרים בהפרש ניכר. לדברי איתי אוליניק מנכ"ל Intersight, החברה תפיץ גם דו"חות חודשיים המבוססים על ממוצע גלישה יומי.
- נתוני הטבלה כוללים גם גלישה מחוץ לישראל.
- ניתן לייחס את המיקום הגבוה של ICQ לפופולריות של תוכנת המסרים המידיים (הנכללת אף היא במסגרת הדומיין) ולא לביקורים של גולשים באתר. בהתחשב בכך שתוכנת MSN מסנג'ר פופולרית אף יותר בישראל (על פי סקר החשיפה של TIM), הביצועים של אתר MSN מאכזבים במיוחד.
- ניתן לייחס את הזינוק של אתר הארץ למלחמה - בתקופת שגרה מספר המבקרים באתר נמוך בהרבה. זאת, בניגוד לנתוני סקר TIM שהצביעו על ירידה לאתר. כמו כן, חלק לא קטן מהתנועה באתר היא של גולשים מחו"ל.
- נתוני eRate מצביעים גם על פער משמעותי בין אתר דה מארקר לבין אתר גלובס לטובת הראשון, בניגוד לנתוני סקר TIM ו-TGI.
- אוליניק מציין כי הנתונים אינם מוטים בשל כמות והיקף הפרסומות (והחשיפות) באתרים השונים אלא מתבססים על ספירת יוניקים שנחשפו לאתר.
גולשים בלעדיים
Intersight הפיצה גם נתונים על מספר הגולשים הבלעדיים בכל אתר - כלומר, משתמשים המבקרים רק באתר מסוים ולא באתרים גדולים אחרים. על פי נתונים אלה, אחוז הגולשים המבקרים ב-ynet בלבד הוא כ-38-42 אחוזים מכלל המבקרים באתר, בוואלה בלבד מבקרים 25-32 אחוזים מכלל המבקרים באתר, ואילו כ-21-22 אחוזים מגולשי MSN נאמנים לאתר זה בלבד. שיעור גבוה של גולשים בלעדיים נרשם באתר "הארץ" - 42-44 אחוזים.