שתף קטע נבחר

נתונים סותרים לגבי יתרונות המולטי ויטמין

רבים באוכלוסייה הבוגרת נוטלים מולטי ויטמינים, אך פאנל ממשלתי אמריקאי פסק שאי אפשר לקבוע אם התוספים האלה יכולים למנוע מחלות לב, סרטן ומחלות כרוניות אחרות

פאנל ממשלתי אמריקאי קבע לאחרונה שאין מספיק ראיות כדי להמליץ בעד או נגד שימוש במולטי ויטמינים ובמינרלים — תוספי התזונה הפופולריים שנוטלת יותר ממחצית מהאוכלוסייה האמריקאית הבוגרת כדי למנוע מחלות לב, סרטן ומחלות כרוניות אחרות.

 

האמריקאים מוציאים כ-23 מיליארד דולר בשנה על תוספים שונים של מולטי ויטמינים ומינרלים, טוענים 13 חברי הפאנל. אחד המחקרים האחרונים במימון הממשל הראה ש-‭52%‬ מהאמריקאים המבוגרים נוטלים מולטי ויטמינים, וקצת יותר משליש נוטלים אותם באופן קבוע.

 

כמה מחקרים הראו שצרכנים מאמינים שנטילת מולטי ויטמינים מחזקת את הבריאות ויכולה למנוע כמה מחלות נפוצות, אבל “הראיות לגבי התועלת שלהם קלושות למדי‭,“‬ טוען יו“ר הפאנל, מייקל מקגיניס, מנהל בכיר במכון המדעי האמריקאי לרפואה. "אנחנו לא יודעים לבטח אם מולטי ויטמינים יעילים‭,“‬ הוא אומר. “למעשה, אנחנו מודאגים מכך שאנשים יצרכו יותר מדי מחומרים מזינים מסוימים‭."‬

 

כמה מהראיות אף היו סותרות. לדוגמה, מחקרים מצאו יתרון מובהק במניעת סרטן הריאות אצל אנשים שתזונתם עשירה בפירות ובירקות. אבל במחקר שנערך בסקנדינביה ובו ניתנה למשתתפים תוספת של בטא קרוטן, מרכיב שנמצא בפירות ובירקות כתומים, נמצא שהסיכון לסרטן הריאות אצל מעשנים עלה.

 

מחקרים אחרים הראו שנטילת ויטמין E אצל מעשנים ממין זכר הפחיתה את הסיכון לסרטן הערמונית. "אבל אלה שלא מעשנים לא יפיקו את התועלת הזאת‭,"‬ אומר מאיר סטמפר, מנהל המחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות ציבורית בהרווארד.

 

הפאנל מצא רק שלושה מצבים שבהם ויטמינים או תוספי תזונה אחרים יכולים לספק הגנה ברורה:

 

  • לנשים בגיל הפוריות מומלץ ליטול חוא מצה פולית לשם הקטנת הסיכון למומים מולדים של המוח ועמוד השדרה אצל יילודים. מאז 1998 יש בשוק מאכלים מועשרים בחומצה פולית. לנשים שמתכננות הריון מומלץ להגביר את צריכת החומצה הפולית.

 

  • תוספי תזונה שמכילים ויטמין ‭,C‬ ויטמין A (בטא קרוטן‭,(‬ אבץ ונחושת עשויים להפחית ניוון מקולרי, אחד הגורמים העיקריים לעיוורון תלוי גיל. מחקר שנערך ב-2001 על ידי המכון הלאומי לעיניים בארה“ב קבע שהרכיבים האלה הפחיתו את הסיכון לעיוורון אצל אנשים עם סימנים מוקדמים לניוון מקולרי. לא נצפתה השפעה לגבי קטרקט.

 

  • נטילת תוספים של סידן וויטמין D על ידי נשים אחרי גיל המעבר להפחתת הסיכון לשברים בעצמות.

 

תעשיית תוספי המזון טענה בתגובה לדו"ח של הפאנל שחבריו לא שקלו מחקרים מדעיים שמצביעים על היתרונות הרבים שבנטילת מולטי ויטמינים ומינרלים. "הדו“ח מעוות את התמונה‭,"‬ טוענת אנט דיקנסון, נשיאה לשעבר של המועצה לתזונה אחראית בארה“ב. "יש ראיות רבות לכך שהמוצרים האלה בטוחים לשימוש‭."

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מולטי ויטמין. האמנם מועיל?
מולטי ויטמין. האמנם מועיל?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים